The Configuration of the Audiovisual Show in Madrid at the Beginning of the 19th Century: Phantasmagoria as a Prelude to Total Art
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30600Keywords:
Phantasmagoria; Total Art; Pre-cinema; Audiovisual Show; Visual PhantasyAbstract
This article tries to establish how at the beginning of the 19th century, within the Madrid public entertainment billboard, phantasmagoria began to be announced as a new show that captured much interest in the press of the time. However, the details of what really involved this show, which had its technological origin in the magic lantern, encompasses beyond its own projection qualities. From the conjunction of different areas of cultural history, the fundamental objective of this study aims to contribute to the ideation and reflection of what said show could have supposed as an integrating element of total art, decades before Richard Wagner theorized about said condition of unification of the arts. From these premises, it is intended to explore the areas in which said public entertainment was developed as a phenomenon that stimulates visual fantasies that integrates various audiovisual, scenic, artistic, scientific and pseudoscientific functions and qualities.
Downloads
References
Addison, Joseph: Los placeres de la imaginación y otros ensayos. Madrid, Antonio Machado, 2005.
Afiguénova, Eugenia: El Prado. La cultura y el ocio (1819-1939). Madrid, Cátedra, 2019.
Albadalejo, Tomás: Teoría de los mundos posibles y macroestructura narrativa. Murcia, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 1998.
Altick, Richard D.: The shows of London, London, Belknap Press of Harvard University Press, 1978.
Álvarez Barrientos, Joaquín: Cultura y Ciudad. Madrid, del incendio a la maqueta (1701-1833). Madrid, Abada Editores, 2019.
Andioc, René: Teatro y Sociedad en el Madrid del siglo XVIII. Madrid, Castalia, 1988.
Arias de Cossío, Ana María: Dos siglos de escenografía en Madrid. Madrid, Mondadori, 1990.
Armell, M., & Ezquerro, A.: «Música e imágenes hasta la llegada del cine. (Linterna mágica, armónica de cristal, fantasmagorías y teatro de sombras)» en Anuario Musical, nº 58. Madrid, CSIC, 2003, pp. 279-353.
Arnaldo, Javier: «Ópera, drama y cosmorama: Wagner y la cualidad panóptica del arte total», La balsa de la Medusa, nº 53-54, 2000, pp. 19-40.
Benjamin, Walter: Libro de los Pasajes. Madrid, Akal, 2005.
Buck-Morss, Susan: Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid, Visor / La balsa de la Medusa, 1995.
Caro Baroja, Julio: Teatro popular y magia. Madrid, Biblioteca de Ciencias Históricas / Revista de Occidente, 1974.
Coe, Ada M.: Entertainments in the Little Theatre of Madrid. 1759-1819. New York, Hispanic Institute in the United Stated, 1947.
Crary, Jonathan: Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia, Cendeac, 2008.
Crary, Jonathan: Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid, Akal. 2008.
Cruz, Gabriela: Grand Illusion: Phantasmagoria in Nineteenth-century Opera. Oxford, Oxford UniversityPress, 2020.
Delmas, Marie-Laure: «Diogéneau quinquet: poétique de la Fantasmagorie», Littérature, nº 169, vol. 1, 2013, pp. 87-101.
Déotte, Jean-Louis: La época de los aparatos. Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora, 2013.
Díaz Cuyas, José: «Visiones aéreas: Robertson, fantasmagorero y argonauta», Acto, nº 4. Tenerife: Universidad de La Laguna, 2008, pp. 84-122.
Feijoo, Benito Jerónimo [1729]: «Secretos de la naturaleza», Teatro Crítico Universal, Discurso Segundo del Tomo Tercero, Oviedo, Biblioteca Feijoniana, 1997. Recurso online: http://www.filosofia.org/bjf/bjft302.htm
Frutos Esteban, Javier: Los ecos de una lámpara maravillosa: la linterna mágica en su contexto mediático. Salamanca, Universidad de Salamanca, 2010.
Gómez Alonso, Rafael: «La galería topográfica», Historia 16, nº 306, 2001, pp. 114-123.
Gómez Alonso, Rafael: «La comedia de magia como precedente del espectáculo fílmico», Historia y Comunicación Social, Vol. 7, 2002, pp. 89-197.
Hellman, Edith: Trasmundo de Goya. Madrid, Alianza Editorial, 1993.
Jovellanos, Gaspar Melchor de: Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos y diversiones públicas, y sobre su origen en España. Madrid, Imprenta de Sancha, 1812.
Machetti, Sandro: «Monsieur Farriol, los cuadros vivos, la pintura y el cine», D’Art, nº 21, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1995, pp. 17-35.
Maldonado, Tomás: Lo real y lo virtual. Barcelona: Gedisa, 1994.
Mannoni, Laurent: Le grand art de la lumière et de l’ombre: archéologie du cinéma. París, Nathan, 1994.
Marinas, José Miguel: La fábula del bazar. Orígenes de la cultura de consumo. Madrid, Visor / La balsa de la Medusa, 2001.
Martínez Matías, Paloma: «Fantasmagoría y despertar. Una aproximación al libro de Los Pasajes de Walter Benjamin», Logos. Anales del Seminario de Metafísica, nº 54, vol. 2, 2021, pp. 107-129.
Mayrata, Ramón: Fantasmagoría. Madrid, La Felguera Editores, 2017.
Mesonero Romanos, Ramón: Escenas Matritenses. Madrid, Biblioteca de Gaspar y Roig, 1851.
Metz, Christian: El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona, Paidós, 2001.
Mieg, Juan: Noticias curiosas sobre el espectáculo de Mr. Robertson, los juegos de los indios, las máquinas parlantes, la fantasmagoría, y otras brujerías de esta naturaleza. Madrid, Imprenta del Censor, 1821.
Mieg, Juan: El brujo en sociedad. Madrid, Imprenta de los hijos de Catalina Piñuela, 1839.
Moynet, M. J.: El teatro por dentro. Maquinaria y decoraciones. Traducción española por Cecilio Navarro, Barcelona, Biblioteca de Maravillas, 1885.
Nollet, Jean Antoine: Lecciones de physica experimental. Madrid, Joaquín Ibarra, 1757.
Ortiz de Urbina, Paloma: La recepción de Richard Wagner en Madrid (1900-1914). Madrid, Universidad Complutense de Madrid, Tesis Doctoral, 2003.
Ortiz de Urbina, Paloma: «Primera recepción de Richard Wagner en Madrid» en Sala, Luca (ed.): The Legacy of Richard Wagner, Turnhout: Brepols Publishers, 2012, pp. 399-416.
Ortiz de Urbina, Paloma: «The Siegfried myth in opera and on film: from Richard Wagner to Fritz Lang», Ortiz de Urbina, Paloma (ed.): Germanic Myths in the Audiovisual Culture. Tübingen, Narr Francke Attempto Verlag, 2020.
Polo Pujadas, Magda: Filosofía de la música del futuro. Encuentros y desencuentros entre Nietzsche, Wagner y Hanslick. Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2017.
Prósperi, Germán: Vientres que hablan. Ventriloquía y subjetividad en la historia occidental. La Plata, Universidad Nacional de la Plata, 2015.
Reig Ferrer, Abilio: «El profesor y naturalista Don Juan Mieg (1780-1859): en el 150 aniversario de su fallecimiento (I)», Argutorio: revista de la Asociación Cultural «Monte Irago», año 13, nº 23, 2009, pp. 9-17.
Robertson, E. G.: Mémoires récréatifs, scientifiques et anecdotiques d’un physicien-aéronaute. Paris, Chezl’auteur et à la Librairie de Wurtz, 1831.
Suárez García, José Antonio. «El wagnerismo como transformador del espectáculo operístico en Madrid», Revista de Musicología, Vol. XXXII, nº 2, 2009, pp. 563-577.
Varey, John E.: Historia de los títeres en España (Desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII). Madrid, Revista de Occidente, 1957.
Varey, John E.: Los títeres y otras diversiones populares de Madrid: 1748-1840. Madrid, Támesis Book, 1972.
Varey, John E.: Cartelera de los títeres y otras diversiones populares de Madrid 1758-1840. Madrid: Támesis Book, 1995.
Varey, John E.: Títeres, marionetas y otras diversiones populares de Madrid: 1758 a 1840. Londres: Támesis, 1972.
Varey, John E.: «Robertson’s Phantasmagoria in Madrid, 1821 (Part. I)», Londres, Theatre Notebook, Vol. IX, 1955.
Varey, John E.: «Robertson’s Phantasmagoria in Madrid, 1821 (Part. II)», Londres, Theatre Notebook, Vol. XI, 1957.
Vega, Jesusa: Ciencia, Arte e Ilusión en la España Ilustrada. Madrid: CSIC, 2010.
Wagner, Richard [1849]: La obra de arte del futuro. Valencia, Col·lecció estètica i crítica, 2000.
Zamora, José A.: «El concepto de fantasmagoría. Sobre una controversia entre W. Benjamin y Th.W. Adorno», Taula: Quaderns de pensament, nº 31-32. 1999, pp. 129-152.
Zizek, Slavoj: El acoso de las fantasías. Madrid, Akal, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Gómez Alonso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).