The Valencian Favourites of the Favourite. Art and Social Legitimation in the Duke of Lerma’s Day (1599-1625)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38583

Keywords:

Favouritism; Favourites; Kingdom of Valencia; Duke of Lerma; Collecting; Philip III

Abstract

This paper reflects on the noble way of life of those who, protected by the Duke of Lerma, prospered in the shadow of the favourite, as exemplified by the vice-chancellor Andrés Roig (1564-1622), whose biographical details, some of them unpublished, are presented as a starting point for this reflection. The discourse is structured in three acts, each focusing on a specific aspect of social life: to prosper, to live, and to die, focusing on the importance of the artistic object in order to stand out socially. In a society where appearance is everything, whether in life or death, the positions and titles achieved necessitate a complementary «ostentation, pomp and magnificence», in Roig’s own words. The Valencian case offers very representative and little studied examples of the practice of favouritism, particularly given that the Duke of Lerma possessed all his non-Castilian patrimonial estates and notable interests there, which he sought to consolidate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernstorff, Marieke von: «Da Roma a Genova e alla corte di Spagna. Il viaggio di Crescenzi, Cavarozzi e Seghers come esempio del transfer artistico tra Anversa, Roma e Madrid», en Zanelli, Gianluca (com.): Bartolomeo Cavarozzi a Genova. Génova, Sagep, 2017, pp. 7-29.

Cabrera de Córdoba, Luis: Relaciones de las cosas sucedidas en la corte de España desde 1599 hasta 1614. Madrid, Imprenta de J. Martín Alegría, 1857.

Campos-Perales, Àngel: «El contrato al escultor Gio. Maria Augustallo del sepulcro genovés de los primeros marqueses de Aitona en la Seu Vella de Lérida (1606): el contexto, el dibujo y las cláusulas», Locus Amoenus, 19 (2021), pp. 63-80.

Campos-Perales, Àngel: Arte, coleccionismo y cultura nobiliaria en el Reino de València en tiempos de Felipe III, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2022.

Campos-Perales, Àngel: «Sobre don Jerónimo Funes y el coleccionismo de pintura en la España del siglo XVII. A propósito de su inventario de 1607 en Madrid y su posible retrato por Velázquez», Hipogrifo, 11-2 (2023), pp. 817-835.

Catalá Sanz, Jorge Antonio: Rentas y patrimonios de la nobleza valenciana en el siglo XVIII. Madrid, Siglo XXI de España Editores, 1995.

Covarrubias, Sebastián de: Tesoro de la lengua castellana o española. Madrid, Luis Sánchez, 1611.

Crailsheim, Eberhard: The Spanish Connection. French and Flemish Merchant Networks in Seville (1570-1650). Colonia, Böhlau Verlag, 2016.

Elias, Norbert: La sociedad cortesana. Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1993.

Fenollosa, Carles: L’Autobiografia de Bernat Guillem Català de Valleriola: estudi crític i edició, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2019.

Fenollosa, Carles: Un rei, un déu, una acadèmia. El Regne de València als ulls del noble Bernat Català de Valleriola (1568-1607). Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 2021.

Ferrer Valls, Teresa: «El duque de Lerma y la corte virreinal en Valencia: fiestas, literatura y promoción social. El Prado de Valencia de Gaspar Mercader», Quaderns de Filologia. Estudis Literaris, 5 (2000), pp. 257-272.

Gauna, Felipe de: Relación de las fiestas celebradas en Valencia con motivo del casamiento de Felipe III. Edición de Salvador Carreres Zacarés. 2 vols. Valencia, Acción Bibliográfica Valenciana, 1926-1927 [1599].

Gómez-Ferrer, Mercedes: «La arquitectura valenciana del Renacimiento y sus relaciones con Italia: trasvases e innovaciones en los palacios nobiliarios», en Muñoz Ibáñez, Manuel (coord.): Los vínculos del Arte Valenciano a lo largo de la historia (I). Valencia, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 2021, pp. 129-157.

Gómez-Ferrer, Mercedes: «Los sepulcros de los Covarrubias de la catedral de Valencia (1608), obra de los genoveses Bartolomé Abril y Joan Batista Semería», en Gómez-Ferrer, Mercedes; Gil Saura, Yolanda (eds.): Geografías de la movilidad artística. Valencia en época moderna. Valencia, Universitat de València, 2021, pp. 81-106.

Gómez-Ferrer, Mercedes; Campos-Perales, Àngel: «El imaginero Joan Baptista Ximénez en Valencia (act. 1596-1620). A propósito de esculturas y retablos en la Valencia del primer cuarto del siglo XVII», Archivo de Arte Valenciano, 103 (2022), pp. 63-77.

Graullera Sanz, Vicente: Juristas valencianos del siglo XVII. Valencia, Biblioteca Valenciana, 2003.

Jordán, Jaime: Historia de la provincia de la Corona de Aragón de la sagrada orden de los ermitaños de nuestro gran padre San Augustín. Parte Primera. Tomo Segundo. Valencia, Imprenta de Antonio Bordazar, 1712.

López Azorín, María José: Documentos para la historia de la pintura valenciana en el siglo XVII. Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006.

Lorenzo Sanz, Eufemio: Comercio de España con América en la época de Felipe II. Tomo I. Los Mercaderes y el Tráfico Indiano. Valladolid, Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Valladolid, 1979.

Marí García, Enric: El linaje valenciano de los Roig. Memoria, familia y patrimonio a través de quince generaciones. 2 vols., (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2017.

Marías, Fernando; Manfrè, Valeria: «Definiendo las costumbres de la nación española: un italiano en la corte de Felipe III», en Riello, José; Marías, Fernando (eds.): Antes y después de Antonio Palomino: historiografía artística e identidad nacional. Madrid, Abada Editores, 2022, pp. 225-313.

Mateu Ibars, Josefina: Los virreyes de Valencia. Fuentes para su estudio. Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 1963.

Mercader, Gaspar: El Prado de Valencia. Edición crítica, introducción, notas y apéndice de Henri Mérimée. Toulouse, Édouard Privat, 1907 [1600].

Molas Ribalta, Pere: «Letrados y nobles en la Corona de Aragón», en Martínez Millán, José (dir.): Felipe II (1527-1598): Europa y la Monarquía Católica. 4 vols. Madrid, Parteluz, 1998, vol. II, pp. 571-584.

Navarro Rico, Carlos Enrique: La escultura en el sistema de las artes: València (1500-1700), (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2022.

Nicolau Bauzá, José: El antiguo convento del Socorro de la ciudad de Valencia. Valencia, Colegio Jesús-María de Valencia, 1986.

Pastor i Fluixà, Jaume: «Nobles i cavallers al País Valencià», Saitabi, 43 (1993), pp. 13-54.

Porcar, Pere Joan: Coses evengudes en la ciutat y regne de València. Dietari (1585-1629). Edición a cargo de Josep Lozano. 2 vols. Valencia, Universitat de València, 2012.

Quilliet, Frédéric: Le arti italiane in Ispagna ossia storia di quanto gli artisti italiani contribuirono ad abbellire le Castiglie. Roma, Angelo Ajani, 1825.

Soria Mesa, Enrique: La nobleza en la España moderna. Cambio y continuidad. Madrid, Marcial Pons, 2007.

Soria Mesa, Enrique: «La imagen del poder. Un acercamiento a las prácticas de visualización del poder en la España Moderna», Historia y Genealogía, 1 (2011), pp. 5-10.

Published

2024-10-28

How to Cite

Campo-Perales, Àngel. (2024). The Valencian Favourites of the Favourite. Art and Social Legitimation in the Duke of Lerma’s Day (1599-1625). Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (12), 275–296. https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38583

Issue

Section

MISCELÁNEA