Discreet modernity. Women Painters of Religious Genre in the Second Spanish Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.36681

Keywords:

Second Spanish Republic; religion; modern art; women artists; religious painting; Rosario de Velasco; Marisa Roësset; Julia Minguillón

Agencies:

Ayuda para la Formación del Profesorado Universitario del Ministerio de Universidades (FPU19/02250)., Proyecto de I D i Paisaje Cultural, construido y representado (PID2021-127338NB-I00), financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033/, cofinanciado con fondos FEDER «Una manera de hacer Europa».

Abstract

During the Second Republic, there were transformations that shook the foundations on which traditional femininity had been built, including religious piety. As a result, many women found themselves in a threshold situation between the possibilities offered by the new times and the nineteenth-century gender roles they had learned which, moreover, continued to constitute the standard in a society that was still assimilating the changes. This article analyses how women artists adapted to this reality, combining modern elements, such as dedicating themselves professionally to painting or cultivating an aesthetic typical of the avant-garde of the 1930s, with other more conservative elements, such as the repetition of religious themes in their creations. Finally, the work of Rosario de Velasco, Marisa Roësset and Julia Minguillón is analysed as an example of that art between tradition and modernity which was so successful at the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaide, José Luis: «Un lienzo de Rosario de Velasco en el Museo de Bellas Artes de Valencia», Ars Longa, 6 (1995), pp. 49-56.

Balbás Ibáñez, María Soledad. «Roesset y Velasco, Marisa», en: <https://www.museodelprado.es/aprende/enciclopedia/voces?search=> (29-12-2022).

Blasco Herranz, Inmaculada (ed.): Mujeres, hombres y catolicismo en la España contemporánea. Nuevas Visiones desde la Historia. Valencia, Tirant Humanidades, 2018.

Blasco Herranz, Inmaculada: «Género y religión: de la feminización de la religión a la movilización católica femenina. Una revisión crítica», Historia social, 53 (2005), pp. 119-136.

Blasco Herranz, Inmaculada: Paradojas de la ortodoxia: política de masas y militancia católica femenina en España (1919-1939). Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2003.

Caamaño Alegre, Beatriz: «»Ilustrando» a Rosario de Velasco: desarrollo de una estética», Hipertexto, 17 (2013), pp. 70-87.

Camino Rodríguez, Alejandro: «Feminización y remasculinización del catolicismo en España», Ayer, 124 (2021), pp. 33-346.

Caparrós Masegosa, Lola: Fomento artístico y sociedad liberal: exposiciones nacionales de Bellas artes (1917-1936). Granada, Universidad de Granada, 2015.

Capdevila-Argüelles, Nuria: Artistas y precursoras: un siglo de autoras Roësset. Madrid, Horas y Horas, 2013.

Carballo-Calero, María Victoria: Julia Minguillón. La Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1984.

De la Cueva Merino, Julio: «Conflictiva secularización: sobre sociología, religión e historia», Historia contemporánea, 51 (2015), pp. 365-395.

De la Cueva Merino, Julio y Montero García, Feliciano: La secularización conflictiva. España (1898-1931). Madrid, Biblioteca Nueva, 2007.

García Maldonado, Begoña: «La mujer artista ante la crítica de arte (1910-1936)», AACA Digital, 17 (2011), s.p.

González Portilla, Manuel (dir.): «Modernidad y Catolicismo. Nuevas perspectivas sobre una relación compleja», Studia Storica. Historia contemporánea, (2015).

Lomba, Concha: Bajo el eclipse. Pintora en España, 1880-1939. Madrid, CSIC, 2019.

Lomba, Concha: «En la Frontera: Marisa Roësset (1924-1939) », Archivo Español de Arte, 91-362 (2018), pp. 143-158.

Lomba, Concha: «Mujeres artistas. Entre la República y el exilio», en Alba Pagan, Ester y Pérez Ochando, Luis (eds.): Mujeres que representan. Mujeres representadas. Madrid, CSIC, 2015, pp. 599-616.

Lomba, Concha: «El umbral hacia la libertad. Artistas en España entre 1900 y 1926», en Illán, Magdalena y Lomba, Concha (com.): Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2014, pp. 50-69.

Merino Hernández, Rosa María: La Segunda República, una coyuntura para las mujeres españolas: Cambios y permanencias en las relaciones de género, (Tesis doctoral inédita), Universidad de Salamanca, 2003.

Mínguez Blasco, Raúl: «Entre el hogar y la calle. La movilización política de mujeres católicas durante el Sexenio Democrático», Hispania Nova, 18 (2020), pp. 419-449.

Mínguez Blasco, Raúl: «¿Dios cambió de sexo? El debate internacional sobre la feminización de la religión y algunas reflexiones para la España decimonónica», Historia contemporánea, 51 (2015), pp. 397-426.

Montero García, Feliciano; De la Cueva Merino, Julio; Louzao Villar, Joseba (coords.): La historia religiosa de la España contemporánea: balance y perspectivas. Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, 2017.

Muñoz López, Pilar: «Artistas españolas en la dictadura de Franco (1939-1975)», Espacio, tiempo y forma (serie VII), 3 (2015), pp. 131-161.

Nash, Mary: «Maternidad, maternología y reforma eugénica en España, 1900-1939», en Duby, Georges y Perrot, Michelle (dirs.): Historia de las mujeres en Occidente, Madrid, Taurus, 1993, pp. 627-646.

Pérez Segura, Javier: La quiebra de lo moderno: Margaret Palmer y el arte español durante la guerra civil. Córdoba, Rafael Botí, 2007.

Pérez Segura, Javier: Arte moderno, vanguardia y estado. La Sociedad de Artistas Ibéricos y la República (1931-1936). Madrid, CSIC, 2002.

Pollock, Griselda: Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires, Fiordo, 2013.

Rodrigo Villena, Isabel: «La galantería: una forma de sexismo en la crítica del arte femenino en España (1900-1936)», Aspakía, 31 (2017), pp. 147-166.

Rodrigo Villena, Isabel: La fortuna de las artistas plásticas en la crítica de arte en España. 1900-1936, (Tesis doctoral inédita), Universidad de Castilla-La Mancha, 2012.

Salomón Chéliz, Pilar: «Laicismo, género y religión: perspectivas historiográficas», Ayer, 61, (2006), pp. 291-308.

Scott, Joan Wallach, Sex and Secularism. Princeton University Press, 2018.

Torres Sastrús, Vega: Religión e ideología artística. La visión del catolicismo en las exposiciones nacionales de Bellas Artes (1924-1936). Granada: Atrio, 2020.

Published

2023-06-13

How to Cite

Torres Sastrús, V. (2023). Discreet modernity. Women Painters of Religious Genre in the Second Spanish Republic. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (11), 137–157. https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.36681