Fernanda Francés (Valencia, 1862-Madrid, 1939): A Life Dedicated to Painting and Teaching
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.30292Keywords:
Gender; Spanish women painters; Female teaching; Artists’ Exhibits; Nineteenth and Twentieth CenturyAbstract
At the turn of the twentieth century, Fernanda Francés was one of the most well known artists of the period in Spain. However, what we know of her career as both an artist and teacher is limited, and what is commonly believed about her multifaceted life sometimes bears little resemblance to reality. The goal of the article is to correct these lacunae and misunderstandings by supplying new facts that allow us to reconstruct her life and work. To this end, we have relied primarily on source materials from the period, especially periodical publications, where valuation is noted by critics as «true artist».
Downloads
References
Alcántara, Francisco: La Exposición Nacional de Bellas Artes de 1897. Reproducción autotípica de las obras más notables. Madrid, 1898.
Caparrós, Lola: Historia y crítica en las Exposiciones Nacional de Bellas Artes (1910-1915). Granada, Universidad de Granada, 2014.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1881. Madrid, Imprenta y Fundición de Manuel Tello, 1881.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1897. Madrid, Celestino Apaolaza, 1897.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1899. Madrid, Imprenta y Fundición de los Hijos de J. A. García, 1899.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1901. Madrid, Casa Editorial Mateu, 1901.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1906. Madrid, Tipografía y fotograbados de la Imprenta Alemana Fuencarral, 1906.
Catálogo de la Exposición General de Bellas Artes de 1908. Madrid, Casa editorial Mateu, 1908.
Catálogo de la Exposición Internacional de Bellas Artes de 1892. Madrid, Establecimiento Tipográfico de R. Álvarez, 1892.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1884. Madrid, Imprenta y Fundición de Manuel Tello, 1884.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1887. Madrid, Est. Tip. de El Correo de F. Fernández, 1887.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1890. Madrid, Imprenta de Fontanet, 1890.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1895. Madrid, Imprenta de Tomás Minuesa, 1895.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1904. Madrid, Casa editorial Mateu, 1904.
Catálogo de la Primera Exposición General de Bellas Artes. Ayuntamiento Constitucional de Barcelona. Barcelona, Sucesores de Narciso Ramírez, 1891.
Catálogo oficial ilustrado de la Exposición Nacional de pintura, escultura y arquitectura de 1910. Madrid, Artes Gráficas Mateu, 1910.
Catálogo oficial de la Exposición Nacional de pintura, escultura y arquitectura de 1912. Madrid, Artes Gráficas Mateu, 1912.
Catálogo oficial de la Exposición Nacional de pintura, escultura y arquitectura de 1915. Madrid, Artes Gráficas Mateu, 1915.
Catálogo provisional del Museo de Arte Moderno. Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y Ciegos, 1900 (2ª ed.)
Cavestany, Julio: Floreros y bodegones en la pintura española. Madrid, Sociedad Española de Amigos del Arte, 1936-1940.
Cid Pérez, María Dolores: Retrato de Marcelina Poncela. Valladolid, Ayuntamiento de Valladolid, 2019.
Coll, Isabel: Diccionario de mujeres pintoras en la España del siglo XIX. Barcelona, Centaure Groc, 2001.
De Diego, Estrella: La mujer y la pintura del siglo XIX español (cuatrocientas olvidadas y algunas más). Madrid, Cátedra, 1987.
Del Campo Pérez del Camino, María Teresa: «El pintor Plácido Francés, fundador del Círculo de Bellas Artes de Madrid», Villa de Madrid, 88 (1986), pp. 3-10.
Espí Valdés, Adrián: Semblanza biográfica y artística del pintor Plácido Francés y Pascual. Madrid, Asociación de Amigos del Arte, 1963.
Exposición Internacional de Arte del Centenario de Buenos Aires de 1910. Catálogo, 2ª ed., Buenos Aires, Est. Gráfico M. Rodríguez Giles, 1910.
Exposition universelle de 1889. Catalogué illustré des Beaux-Arts. París, 1889.
Fernández Álvarez, Ana: «Madame, Le Peintre, entre dos segles», en Dona i artista. La col·leció del Museu de Terrasa. Ajuntament de Terrasa, 2019, pp. 116-256.
Fernández García, Matías: Parroquia madrileña de San Sebastián. Algunos personajes de su archivo. Madrid, Caparrós editores, 1995.
Gabaldón, Luis: Revista cómica de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1901. Madrid, 1901.
García Lescaille, Tania: «La entidad femenina en los salones de remitidos de San Carlos: dinámica entre discursos y normas (1850-1898)», Dimensión Antropológica, 50 (2010), pp. 73-105.
Gascón Úbeda, María Isabel: «Pepita Teixidor, una pintora de flores en la Barcelona modernista», Actas del CFD Congreso Internacional, Barcelona, 2015.
Gutiérrez Burón, Jesús: Exposiciones Nacionales de Pintura en el siglo XIX, 2 vols. (Tesis doctoral inédita), Universidad Complutense de Madrid, 1987.
Ibiza i Osca, Vicent: Dona i Art a España: Artistes abans de 1936. Obra exposada-obra desapareguda, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2004.
Ibiza i Osca, Vicent: Les dones al món de l’art. Pintores y escultores valencianes (1500-1950). Valencia, Institució Alfons el Magnánim, 2017.
Illán, Magdalena: «María Luisa de la Riva (1859/1926): La reivindicación del talento artístico de la mujer», en Illán, Magdalena; Lomba, Concha (coms.): Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2014, pp. 11-27.
Illán, Magdalena; Velasco, Custodio: «“Un verdadero pintor”: María Luisa Puiggener en la escena artística sevillana de comienzos del siglo XX», Laboratorio de arte, 30 (2018), pp. 401-418.
Illán, Magdalena: «Hacia el empoderamiento de las mujeres en las artes. Pintoras españolas en los Salones franceses (1850-1900)», en Aranda, Ana; Comellas, Mercedes; Illán, Magdalena (eds.): Mujer, Arte y Poder. El papel de la mujer en la transformación de la literatura y las artes. Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 2019, pp. 107-121.
Internationale Kunst-Ausslellung verasnstaltet vom Verein Berliner Künstler … Katalog. Berlin, 1891.
Lomba, Concha: Bajo el eclipse. Pintoras en España, 1880-1939. Madrid, CSIC, 2019.
López Terrada, María José: Efímeres i eternes. Pintura de flors a València (1870-1930). Valencia, Ajuntament de València, 2019.
Malo Lara, Lina: «Fernanda Francés y Arribas (Valencia, 1862 - Madrid, 1939)», en Illán, Magdalena; Lomba, Concha (coms.): Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2014, pp. 130-131.
Marotta Peramos, Karina: «Francés y Arribas, Fernanda», en Gaze, Delia (ed.), Dictionary of women artists. Londres, Chicago, 1997, pp. 546-548.
Memoria de la Exposición artística celebrada en esta villa en meses de agosto y septiembre de 1894 con la cooperación del Círculo de Bellas Artes de Madrid y bajo el patrocinio de la Exma. Diputación Provincial de Vizcaya y del Exmo. Ayuntamiento de Bilbao. Bilbao, Imprenta Provincial, 1895.
Merino Calvo, José (com.): Sebastián Gessa Arias. El pintor de las flores. Chiclana, Ayuntamiento de Chiclana, 2004.
Navarro, Carlos G. (ed.): Invitadas. Fragmentos sobre mujeres, ideología y artes plásticas en España (1833-1931). Madrid, Museo Nacional del Prado, 2020.
Official Catalogue of exhibits world’s Columbian Exposition Fine Arts. Chicago, 1893.
Pérez-Martín, Mariángeles: «Segunda Martínez, la profesionalización de una mujer en el siglo XIX», Asparkía. Investigación feminista, 30 (2020), pp. 87-105.
Rodrigo Villena, Isabel: «La galantería: una forma de sexismo en la crítica de arte femenino en España», Asparkía, 31 (2017), pp. 147-166.
Sánchez Izquierdo, Pablo: «Pintoras de provincias, pintoras olvidadas. Las artistas en Alicante del primer tercio del siglo XX (1894-1931)», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 28 (2016), pp. 11-28.
Segovia Rocaberti, Enrique: Catálogo humorístico en verso de la Exposición Nacional de Bellas Artes. Madrid, Librería de Fernando Fé, 1887.
Serrano de la Pedrosa, Fernando: Catálogo cómico-crítico de la Exposición de Bellas Artes de 1884. Madrid, Tipografía Hispano-americana, 1884.
Word’s Columbian Exposition, 1893 official catalogue. Part XIV. Womans’ building. Chicago, 1893.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.