Alfons Roig y Manolo Millares en diálogo: los documentos del Archivo Alfons Roig (MUVIM, Valencia) = Dialogue between Alfons Roig and Manolo Millares: The Documents of the Alfons Roig Archive (Muvim, Valencia)
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.8.2020.27415Keywords:
Arte y religión, pintura informalista, arte abstracto, arte social, Alfons Roig, Manolo Millares = Art and religion, informalist painting, abstract art, social artAbstract
En este artículo se realiza un análisis de la correspondencia mantenida entre el sacerdote y crítico valenciano Alfons Roig y el pintor Manolo Millares a lo largo del periodo 1956-1957. Los contenidos de esta correspondencia revelan aspectos de interés sobre la actividad artística del pintor canario y la labor realizada por Roig en la difusión del arte contemporáneo. En una segunda parte del artículo se estudian los contenidos de un texto elaborado por Millares sobre su obra que fue enviado a Roig y que hoy en día se conserva en la fundación que lleva su nombre en Valencia. El interés de este texto radica en que supone la primera reflexión de importancia de Millares sobre su obra en un momento clave de su vida artística, en clara evolución hacia el informalismo.
Abstract
This article analyses the correspondence between the Valencian priest and art critic Alfons Roig and the painter Manolo Millares throughout the period 1956-1957. The contents of this correspondence reveal aspects of interest in the artistic activity of the Canarian painter and the work of Roig’s dissemination of contemporary art. A second part of the article examines the contents of a text prepared by Millares on his work sent to Roig and today preserved in the foundation that bears his name in Valencia. The interest of this text is that it represents Millares’ first important reflection on his work at a key moment in his artistic life, clearly evolving towards informalism.
Downloads
References
AGUILERA CERNI, Vicente: Millares. Madrid, Ediciones El Paso, 1957.
ANTOLÍN, Enriqueta «Artistas infiltrados», Cambio 16, 592 (1983).
BONET, Juan Manuel: «El padre Alfons Roig y las artes plásticas», en VV. AA: Alfons Roig, una vida dedicada a l’art. Valencia, Diputación de Valencia/MUVIM/Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 2007, pp. 121-135.
CENTELLAS SOLER, Miguel: Los pueblos de colonización de Fernández del Amo. Arte, arquitectura y urbanismo. Barcelona, Fundación Caja de Arquitectos, 2010.
COCA LEICHER, José de: El recinto ferial de la Casa de Campo de Madrid (1950-1975), (Tesis doctoral inédita), Universidad Politécnica de Madrid, 2013. Disponible en: http://oa.upm.es/19952/ [consulta 12/02/2019].
CRISPOLTI, Enrico: «Manolo Millares 1926», en DORIVAL, Bernard: Los Pintores célebres. Barcelona, Gustavo Gili, 1963, vol. III, pp. 186-187.
MILLARES, Manolo: «Exposición de arte contemporáneo en el Museo Canario. Un expositor opina», Falange (12 de febrero de 1950), p. 2.
MILLARES, Manuel: «Tàpies», Punta Europa, 4 (1956), p. 176.
MILLARES, Manuel: «El arte imposible», Arte Vivo, cuarta entrega (1958), s/p.
MILLARES, Manuel: «Dos notas (1956)», en AA.VV., «El Paso», Papeles de Son Armadans, 37 (1959), p. 84.
MILLARES, Manuel: «El homúnculo en la pintura actual», Papeles de Son Armadans, 37 (1959), p. 80.
MORENO GALVÁN, José María: «Algunas respuestas de A. Machado al problema de un ‘arte para el pueblo’», Acento Cultural, 5 (1959), p. 36.
NUEZ SANTANA, José Luis de la: La abstracción pictórica en Canarias. Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo Insular de Gran Canaria, 1995.
POPOVICI, Cirilo: «Manolo Millares», Cimaise, 4 (marzo-abril de 1957), p. 43.
RESCHKO, Gala de: «Manolo Millares», Mujeres en la isla, 55 (1959), p. 7.
ROIG, Alfons: «El arte de hoy y la Iglesia», Arbor, 101 (1954), p. 67.
Roig, Alfons: «Fases de la meua planeta», en VV.AA.: Alfons Roig i els seus amics. Valencia, Diputación de Valencia, 1988, p. 205.
VV. AA.: Alfons Roig i els seus amics. Valencia, Diputación de Valencia, 1988.
VV. AA.: Millares. Luto de Oriente y Occidente. Madrid, SEACEX, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 José Luis de la Nuez Santana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).