(Im)mobile displacements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15529

Keywords:

Movement, Duration, Photography, Framing, Pictogram, Hair, Drawing, Gaze

Abstract

With this article I propose an analytical and comparative approach to movement based on a series of works organised as visual sequences which argue for the syntax of representation using the photographic image, drawing and words. On the one hand, in the sequences of photos, movement does not only appear as an inscription of a physical route, recorded by a fluency of photography images or by the action of capturing and pursuing the objective, but also as an ideological trajectory organised through the semiotic order of the photographic image itself and of the framing as the element that structures the gaze. And on the other hand, in the drawn pictogram, movement is initiated by the very act of marking and staining the paper. Drawing  is interpreted as an action that establishes scenic and temporary relations both with the real, physical space and with the psyche. The works that motivated this analysis, entitled, Affidamento, Posiciones, La imagen negada and Correspondencias, aim to establish a dynamic grammar of representation.

Downloads

Author Biography

Mar García Ranedo, Universidad de Sevilla

Profesora Contratada Doctora

References

Bal, Mieke: Conceptos viajeros en las humanidades. Murcia, Cendeac, 2009.

Bachelard, Gastón: La intuición del instante. México, Fondo de Cultura Económica, 1999.

Barthes, Roland: El grado cero de la escritura. México, Buenos Aires, Madrid, Siglo XXI Editores, 2011.

—: La cámara lúcida. Barcelona, Paidós, 2010.

—: Lo obvio y lo obtuso. Barcelona, Buenos Aires, México, Paidós Comunicación, 1986.

Benjamin, Walter: «Tesis de filosofía de la historia», Discursos interrumpidos I. Madrid, Taurus, 1989.

Berger, John: Sobre el dibujo. Barcelona, Gustavo Gili, 2011.

Bergson, Henri: Introducción a la metafísica y la intuición filosófica. Buenos Aires, Ediciones Siglo Veinte, 1966.

Brea, José Luis: Las tres eras de la imagen. Madrid, Akal Estudios Visuales, 2010.

Butler, Judith: Mecanismos psíquicos del poder. Madrid, Ediciones Cátedra, 2001.

Cortázar, Julio: «Las babas del diablo», Las armas secretas. Madrid, Cátedra, 1999.

Deleuze, Gilles: La imagen-movimiento. Barcelona, Buenos Aires, México, Paidós Comunicación, 2013.

Derrida, Jacques: De la gramatología. México, Buenos Aires, Madrid, Siglo XXI Editores, 2012.

—: La escritura y la diferencia. Barcelona. Editorial Anthropos, 2012.

—: Glas. Madrid, Oficina de Arte y Ediciones S.L., 2015.

—: ¡Palabra! Madrid, Editorial Trotta, 2001.

Eco, Umberto: Obra abierta. Barcelona. Editorial Planeta, 1992.

Hauser, Arnold: Historia social de la literatura y del arte. Madrid, Debate, 1998.

Kristeva, Julia: El lenguaje, ese desconocido. Madrid, Editorial Fundamentos, 1988.

Mallarmé, Stéphane: Un coup de dés jamais n´abolira le hasard. París, Gallimard, Collection Blanche, 1993.

Rebok, Sandra: Alexander von Humboldt. Madrid, Fundación Ignacio Larramendi, 2013.

Shepard, Sam: Crónicas de motel. Barcelona, Anagrama, 1989.

Soulages, François: La Estética de la fotografía. Buenos Aires, La marca editora, 2010.

Published

2016-05-10

How to Cite

García Ranedo, M. (2016). (Im)mobile displacements. Espacio Tiempo Y Forma. Serie VII, Historia Del Arte, (4), 117–139. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15529

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.