Dialectical Time: the fourth Era of the image

Authors

  • Ramón Salas Lamamié de Clairac Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15527

Keywords:

Art, Time, Anachronism, Allegory, Intertextuality, Baroque, Photography

Abstract

The Immobility of the image-object invites us to consider it incompetent when it comes to representing time. However, this inefficiency was considered a virtue, since art was devoted to represent the unchanging, privileged by the classical metaphysics against the changing perceptions of sensibility. The technological image would have come to fill that lack just when this metaphysical prestige of eternity became outmoded. The apparent clarity of this argument minimizes the importance of the «invention of painting», which opened the possibility of practicing a  «dialectic temporality», a sort of anachronism that allows us to precisely represent displacement by means of immobility. From this perspective, and using Walter Benjamin’s theory of allegory, this paper analyzes the photographic series of Fischli & Weiss Airports, trying to see in them the story of a historical process of decadence from the starting point of its anachronistic relationship with baroque painting. This would entice me to conclude that the representation of change and temporality does not rely exclusively on technological devices.

Downloads

Author Biography

Ramón Salas Lamamié de Clairac, Universidad de La Laguna

Profesor titular del Dpto. Bellas Artes, ULL

References

Alpers, Svetlana: The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago, University of Chicago Press, 1983. El arte de describir. La pintura holandesa del siglo XVII. Madrid, Herman Blume, 1987.

Augé, Marc: Non-lieux, introduction à une anthropologie de la surmodernité. París, Le Seuil, 1992. Los no lugares. Espacios de anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, Gedisa, 1995.

Bal, Mieke: Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History. Chicago, University of Chicago Press, 1999.

—: «Introducción». Retrospectiva fílmica, México D.F., Centro de la imagen, 2015. En <http://centrodelaimagen.cultura.gob.mx/centro-de-la-imagen/educacion/3eras/mieke-bal.html>

Benjamin, Walter: Ursprung des deutschen Trauerspiels. Berlín, Rowohlt, 1928. El origen del drama barroco alemán. Madrid, Taurus, 1990.

—: «Paris, die Hauptstadt des XIX Jahrhunderts». BGS V, 1939. «París, capital del siglo XIX», en Benjamin, Walter: Libro de los pasajes. Madrid, Akal, 2005.

—: «Walter Benjamin zum Gedächtnis». New York, Institut für Sozialforschung, 1942. «Tesis de filosofía de la historia». Discursos interrumpidos. Madrid, Taurus, 1973.

Berger, John (y otros): Ways of seeing. London, Penguin, 1972. Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2010.

Brea, José Luis: Las tres eras de la imagen. Madrid, Akal, 2010.

—: «¿Arte i+d?», SalonKritik, 28.02.2010. En <http://salonkritik.net/09-10/2010/02/arte_id_jose_luis_brea.php>

Buck-Morss, Susan: The Dialectics of Seeing. Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge, MIT Press, 1989. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid, Visor, 1995.

Crary, Jonathan: Techniques of the Observer. On Vision and Modemity in the Nineteenth Century. Cambridge, MIT Press, 1990. Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia, Cendeac, 2008.

Deleuze, Gilles: Pourparlers: 1972-1990. París, Minuit, 1990. Conversaciones: 1972-1990. Valencia,Pre-textos, 1995.

Didi-Huberman, Georges: Devant le temps : histoire de l’art et anachronisme des images. París, Éditions de Minuit, 2000. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006.

Heller, Agnes: «Where Are we at Home?», Thesis Eleven, 41 (May 1995). «¿Dónde estamos en casa?», en Heller, Agnes: Una revisión de la teoría de las necesidades. Barcelona, Paidós, 1996.

Hernández-Navarro, Miguel Ángel: El archivo escotómico de la modernidad [pequeños pasos para una cartografía de la visión]. Madrid, Ayuntamiento de Alcobendas, 2007.

Hockney, David: Secret Knowledge. Rediscovering the lost techniques of the Old Masters. London, Thames & Hudson, 2001. El conocimiento secreto. Barcelona, Destino, 2001.

Jarque, Vicente: Imagen y metáfora. La estética de Walter Benjamin. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 1992.

Jay, Martin: «Scopic Regimes Of Modernity», en Foster, Hal (ed.): Vision and Visuality. Discussions in Contemporary Culture. Seattle, Bay Press, 1988. «Regímenes escópicos de la modernidad», en Jay, Martin: Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Barcelona, Paidós, 2003.

Riegl, Alois: Der moderne Denkmalkultus. Wien, W. Braumüller, 1903. El culto moderno a los monumentos. Madrid, Visor, 1987.

Salas, Ramón: «La crítica de arte como gramática de los tropos». Acto: revista de pensamiento artístico contemporáneo, 0 (2001).

Stoichita, Victor: L´instauration du tableau. Métapeinture à l´aube des Temps Modernes. Paris, Méridiens Klincksieck, 1993. La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Barcelona, Ed. Del Serbal, 2000.

Published

2016-05-10

How to Cite

Salas Lamamié de Clairac, R. (2016). Dialectical Time: the fourth Era of the image. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (4), 93–116. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15527

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.