Archaeology of absence of Lucila Quieto: a trip to the impossible image
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15399Keywords:
Memory, Ghost, Family Photography, DictatorshipAbstract
From the nineties on many artists work on the recovery of «small memories», the most personal memory, related to the revisitation of traumatic moments. Their works of art, which have been created in a past that continues to lack closure, act in the present of the spectators as a collective mourning mechanism, as well as an effective weapon for political action. Thus, the art moves and makes you move. This study analyses those movements and the starting point is the Archaeology of Absence by the Argentine artist Lucila Quieto, created with family pictures of the «desaparecidos» during the Argentina’s dictatorship. So, I will use the metaphor of the journey: a journey that starts in the private sphere with the desire to recuperate an absence in the family album, continues to create the image able to supply this absence in an impossible place and space and ends with the return that affects the spectator as an object of the esthetic experience in his present and as a instrument of political action in the future.Downloads
References
Agamben, Giorgio: Estancias. La palabra y el fantasma en la cultura occidental. Valencia, Pre-Textos, 1995.
—: Profanaciones. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005.
Alphen, Ernst van: «Hacia una nueva historiografía. Peter Forgacs y la estética de la temporalidad », Estudios Visuales, 6(2009), 30-47.
Bal, Mieke: Conceptos viajeros en humanidades. Una guía de viaje. Murcia, CENDEAC, 2009.
Barthes, Roland: La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona, Paidós, 2013.
Belting, Hans: Imagen y culto. Madrid, Akal, 2009.
—: Antropología de la imagen. Buenos Aires, Katz, 2007.
Benjamin, Walter: «Sobre el concepto de historia», en Obras Completas, Tomo 1, Volumen 2. Madrid, Abada, 2008.
—: «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica», en Sobre la fotografía. Valencia, Pre-Textos, 2008.
Boltanski, Christian: Adviento y otros tiempos. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 1996.
Cheroux, Clement y Fischer, Abdreas: Le troisième oeil. La photographie ete l’occulte. París, Gallimard, 2004.
Colmeiro, José: «¿Una nación de fantasmas?: apariciones, memoria histórica y olvido en la España postfranquista», 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 4(2011), 17-34.
Didi-Huberman, Georges: Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Barcelona, Paidós, 2013.
—: «L’image-matrice. Histoire de l’art ete généalogie de la ressemblance», en Devant le temps. Histoire de l’art et anachronisme des images. París, Minuit, 2010.
—: «El gesto fantasma», Acto. Revista de pensamiento artístico contemporáneo, 4(2008), 280-291.
Duran, Valeria: «Fotografías y desaparecidos. Ausencias presentes», Cuadernos de antropología social, 24(2006), 131-144.
Fédida, Pierre: «L’ombre du reflet. L,emanation des ancêtres», L Part de l’oeil, 19 (2003-2004).
—: El sitio del ajeno. México, Siglo XXI, 2006.
Fontcuberta, Joan: El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona, Gustavo Gili, 1997.
Fortuny, Natalia: Memorias fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. Buenos Aires, La Luminosa, 2014.
Foucault, Michel: Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Madrid, Siglo XXI de España, 2010.
Freud, Sigmund: El malestar de la cultura y otros ensayos. Madrid, Alianza Editorial, 1973.
Hirsch, Marianne: Family frames. Photography, Narratie and Postmemory. Cambridge, Harvard University Press, 1997.
Huyssen, Andreas: «El parque de la memoria. Una glosa desde lejos», Punto de Vista, 68 (2000).
— : En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México, Fondo de Cultura Económica, 2002.
Jelin, Elizabeth: «Militantes y combatientes en la historia de las memorias: silencios, denuncias y reivindicaciones», en Huffschmid, Anne y Durán, Valeria (ed.): Topografías conflictivas: memorias, espacios y ciudades en disputa. Buenos Aires, Nueva Trilce, 2012.
Labanyi, Jo: «Introduction: Engaging with Ghosts; or, Theorizing Culture in Modern Spain», en Constructing Identity Contemporary Spain: Theoretical Debats and Cultural Practice. Oxford, Oxford University Press, 2002.
Levi, Primo: Los hundidos y los salvados. Barcelona, Muchnik, 2000.
Musil, Robert: «Monument», en Ouvres pré-posthumes. París, Editions du Seuil, 1965.
Nora, Pierre: Les lieux de mémoire. París, Gallimard, 1997.
Proust, Marcel: En busca del tiempo perdido. Madrid, Alianza Editorial, 2007-2010.
Richards, Nelly: «Memoria, fotografía y desaparición: drama y tramas», Punto de vista, 68 (2000), 29-33.
Schlosser, Julius von: Histoire du portrait en cire. París, Macula, 1997.
Sebald, G.W.: Vértigo. Barcelona, Anagrama, 2010.
Silva Catela, Ludmila da: «Lo invisible revelado. El uso de las fotografías como (re)presentación de la desaparición de personas en la Argentina». En Feld, Claudia, y Sites-Mor, Jessica: El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires,
Paidós, 2009, 337-371.
Todorov, Tzvetan: Los abusos de la memoria. Barcelona, Paidós, 1995.
Young, James y Tomiche, Anne: «Écrire le monument: site, mémoire, critique», Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 48 (1993), 729-743.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).