THE DISTINCTIVE NATURE OF TASK REPETITION IN WRITING. IMPLICATIONS FOR THEORY, RESEARCH, AND PEDAGOGY
Palabras clave:
task repetition, L2 writing, writing-to-learn, internal task repetition, external task repetition, feedback, repetición de la tarea, escritura en segundas lenguas, escribir para aprender, repetición interna de la tarea, repetición externa de la tareaResumen
Abstract
This paper looks into the distinctive nature of task repetition (TR) in the environment of L2 writing and the potential language learning benefits that may derive from implementing various forms of TR. The main argument put forward is that it is theoretically and pedagogically relevant to problematize and expand current understandings of TR in the realm of oral tasks on account of both the defining characteristics of written communication, and the idiosyncrasy of the “external” and “internal” task repetition dimensions of writing tasks. The argument is constructed on the basis of three building blocks: (i) an analysis of the concept of TR as currently conceptualized and researched in the TBLT theoretical and empirical literature, and a review of the empirical literature on the nature and observed effects of TR in the oral modality; (ii) a discussion of the nature and potential effects of TR in the written modality, and, on the basis
of the two previous building blocks, (iii) a reflection on implications for
refinements in TBLT theorizing and for the expansion of empirical research
agendas.
Resumen
Este trabajo presenta una reflexión sobre las características definitorias del procedimiento conocido como Repetición de la tarea (RT) en la modalidad escrita, así como los posibles efectos que sobre el aprendizaje lingüístico puedan derivarse de la puesta en marcha de distintas formas de RT. La tesis defendida es que es relevante desde las perspectivas teórica y aplicada reconsiderar los planteamientos actuales sobre la RT en lo que respecta a tareas orales sobre la base tanto de las características definitorias de la comunicación escrita, como
de la idiosincrasia de las variedades de RT “externa” e “interna” que
caracterizan tareas es la modalidad escrita. Estas ideas se desarrollan sobre la base de tres pilares: (i) un análisis de los planteamientos teóricos y la investigación empírica de la RT en el ámbito de la comunicación oral, (ii) una discusión de la naturaleza y los efectos que potencialmente puedan derivarse de la repetición de tareas escritas y, sobre la base de los dos pilares anteriores, (iii) una reflexión sobre las posibles implicaciones para ulteriores desarrollos en la reflexión teórica y la investigación empírica.