The webquest invadiv: a proposal to promote educational cooperative work in the classroom

Authors

  • Ignacio Gonzáles López Universidad de Córdoba
  • Carlota de León y Hertas Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.2.14.794

Keywords:

webquest, virtual platform, shared mentoring, educational practices, attention to diversity

Abstract

Via the webquest http://www.uco.es/dptos/educacion/invadiv, which contains the basic necessary documentation for the degree in Psychology at the University of Córdoba, students can perform the required practical work in the areas of Research Methods and Special Education. Focusing on research and interventions in real world scenarios of diversity, students draw maps of relationships and design intervention plans to facilitate the creation of inclusive environments. Students undertake this work, assisted by such features as advice of both large and small groups, apprenticeship contracts and a webquest to guide development of a practical proposal. This web-based teaching resource is valued as a tool for facilitating students’ autonomy, optimizing working time and allowing the effective completion of proposals. The dynamics of the work undertaken by students has been shown to be a key factor in the development of their educational skills.

Downloads

References

Arnáiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Archidona (Málaga): Aljibe.

Cano García, E. (2005). El portafolio del profesorado universitario: un instrumento para la evaluación y para el desarrollo profesional. Barcelona: Octaedro.

De León, C.; González, I. (Coords.) (2009). La investigación en atención a la diversidad: propuestas de trabajo. Córdoba: Universidad de Córdoba.

Declaración de Bolonia. (1999) The European Higher Education Area. Bologna Declaration. Joint Declaration of the European Ministers of Education. [en línea] Disponible en: http://www.univ. mecd.es/univ/html/informes/bolonia/ Declaracion_Bolonia.pdf (consulta 2010, 11 de julio).

Fernández March, A. (2005). Taller sobre el proceso de aprendizaje-enseñanza de competencias. [en línea] Disponible en: http://www.uv.es/adedch/documentos/ Taller.pdf (consulta 2010, 11 de julio).

Ferro, C.; Martínez, A. I.; Otero, M. C. (2009). Ventajas del uso de las tics en el proceso de enseñanza‐aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 29. [en línea] Disponible en: http://edutec.rediris.es/ revelec2/revelec29/ (consulta 2010, 11 de julio).

Klenowski, V. (2007). Desarrollo del Portafolio para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Narcea.

Przesmycki, H. (2000). La pedagogía de contrato. El contrato didáctico en la educación. Barcelona: Graó.

Singer, F. M.; Moscovici, H. (2008). Teaching and teaching cycles in a constructivist approach to instruction. Teaching and Teacher Education, 24, (1613-1634).

Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Rodríguez Moreno, M. L. (2002). Hacia una nueva orientación universitaria. Modelos integrados de acción tutorial, orientación curricular y construcción del proyecto profesional. Barcelona: Universitat de Barcelona.

How to Cite

Gonzáles López, I., & de León y Hertas, C. (2011). The webquest invadiv: a proposal to promote educational cooperative work in the classroom. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14(2), 167–188. https://doi.org/10.5944/ried.2.14.794

Issue

Section

Research and Case Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.