Gamified flipped classroom: application of a teaching strategy to develop computational thinking in future teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43532

Keywords:

gamified flipped classroom, computational thinking, higher education

Abstract

This study analyses the impact of gamification and flipped learning on the development of computational thinking in students enrolled in the Bachelor's Degree in Early Childhood Education. The gamified flipped classroom strategy was evaluated for this purpose. The sample included a total of 86 students. The experimental group, consisting of 36 students, received a didactic intervention based on the gamified flipped classroom approach and completed both the pre-test and post-test. The control group, consisting of 50 students, followed a traditional methodology for six weeks and also completed both the pre-test and post-test, allowing for a comparison of the effects of both methodologies. To assess students’ development in computational thinking, the Computational Thinking Test (CTT) was used. This instrument was administered both before and after the implementation of the didactic strategy, serving as the pre-test and post-test, respectively. Statistical analyses of the collected data indicated an increase in computational thinking scores in the experimental group. This finding suggests that combining the flipped classroom methodology with gamification elements can be effective in enhancing computational thinking in university students pursuing a degree in Early Childhood Education. Therefore, the study provides evidence that implementing innovative pedagogical strategies, such as the gamified flipped classroom, can have a significant impact on the development of computational thinking in higher education students. However, further research is needed to confirm and expand these findings in different contexts and with larger samples.

Downloads

Author Biographies

Jesús Carpena Arias, Universitat Jaume I, UJI (Spain)

Profesor asociado en el área de Didáctica y Organización Escolar (departamento de Educación). Es Diplomado en Educación con especialidad en Educación Física por la Universidad Jaume I. Pertence al grupo de investigación GREAT de la Universidad Jaume I.

Francesc M. Esteve-Mon, Universitat Jaume I, UJI (Spain)

Profesor Titular en el área de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat Jaume I de Castellón (España). Doctor internacional en Tecnología Educativa, dirige el grupo de investigación en Enseñanza, Aprendizaje y Tecnología (GREAT) y centra su trabajo en el ámbito de la competencia digital y la formación docente.

References

BERA [British Educational Research Association]. (2018). Pautas éticas para la investigación educativa. BERA.

Bergmann, J., & Sams, A. (2009). Remixing chemistry class: Two Colorado teachers make vodcasts of their lectures to free up class time for hands-on activities. Learning & Leading with Technology, 36(4), 22-27.

Bergmann, J., & Sams, A. (2014). Flipped learning: Gateway to student engagement. International Society for Technology in Education.

Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE Annual Conference & Exposition, 1-18. https://doi.org/10.18260/1-2--22585

Bueno-Baquero, A., del Olmo Muñoz, J., González-Calero, J. A., & Cózar-Gutiérrez, R. (2024). Enfoques gamificados de pensamiento computacional en formación docente. Revista de Educación, 405, 71-102. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-405-628

Candel, E. C., de-la-Peña, C., & Yuste, B. C. (2024). Pre-service teachers’ perception of active learning methodologies in history: Flipped classroom and gamification in an e-learning environment. Education and Information Technologies, 29, 3365-3387. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11924-0

Carpena Arias, J., & Esteve Mon, F. M. (2022a). Aula invertida gamificada como estrategia pedagógica en la educación superior: Una revisión sistemática. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 80, 84-98. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2435

Carpena Arias, J., & Esteve Mon, F. M. (2022b). Diseño y validación de una intervención educativa gamificada para trabajar el pensamiento computacional en la formación inicial docente. In XXV Congreso Internacional EDUTEC 2022. Repositorio Institucional UIB. http://hdl.handle.net/11201/160517

Carpena Arias, J., Esteve Mon, F. M., & Valdeolivas, M. G. (2022). La experiencia de aula invertida gamificada en futuros docentes para trabajar el pensamiento computacional: Percepción de los estudiantes. In E. A. Aveleyra & M. A. Proyetti Martino (Eds.), Escenarios y recursos para la enseñanza con tecnología: Desafíos y retos (p. 817). Octaedro.

Carpena Arias, J., & Esteve Mon, F. M. (2024). Diseño y validación de una estrategia didáctica gamificada para desarrollar el pensamiento computacional en futuros docentes. RiiTE: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 16, 62-79. https://doi.org/10.6018/riite.591681

Collado-Sánchez, M., Pinto-Llorente, A. M., & García-Peñalvo, F. J. (2023). Pensamiento computacional en el profesorado de primaria: Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 12(2), 147-162. https://doi.org/10.54988/cv.2023.2.1418

Ekici, M. (2021). A systematic review of the use of gamification in flipped learning. Education and Information Technologies, 26(3), 3327-3346. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10394-y

Elzeky, M. E. H., Elhabashy, H. M. M., Ali, W. G. M., & Allam, S. M. E. (2022). Effect of gamified flipped classroom on improving nursing students’ skills competency and learning motivation: A randomized controlled trial. BMC Nursing, 21, Artículo 316. https://doi.org/10.1186/s12912-022-01096-6

Gómez-Carrasco, C. J., Monteagudo-Fernández, J., Moreno-Vera, J. R., & Sainz-Gómez, M. (2019). Effects of a gamification and flipped-classroom program for teachers in training on motivation and learning perception. Education Sciences, 9(4), Artículo 299. https://doi.org/10.3390/educsci9040299

Huang, B., & Hew, K. F. (2019). Implementing a theory-driven gamification model in higher education flipped courses: Effects on out-of-class activity completion and quality of artifacts. Computers & Education, 125, 254-272. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.018

INTEF. (2021). Escuela de pensamiento computacional e inteligencia artificial 20/21: Enfoques y propuestas para su aplicación en el aula. Resultados de la investigación [Informe técnico]. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://code.intef.es/epcia/informes-epcia/

The jamovi project. (2022). jamovi [Software]. https://www.jamovi.org

Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. https://doi.org/10.1080/00220480009596759

Marczewski, A. (2014, 25 de marzo). Gamification design vs game design. Gamified UK. http://www.gamified.uk/2014/03/25/gamification-design-vs-game-design/

Martín, D., & Tourón, J. (2017). El enfoque flipped learning en estudios de magisterio: Percepción de los alumnos. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 187-211. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.17704

Ocón-Galilea, R. (2017). La gamificación en educación y su trasfondo pedagógico. Revista Electrónica de e-learning Innova, (187), 1-10. Universidad Complutense de Madrid. https://webs.ucm.es/BUCM/revcul/e-learning-innova/187/art2664.pdf

Ortuño, G., & Serrano, J. L. (2024). Implementación y formación del profesorado de educación primaria en pensamiento computacional: Una revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 255-287. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37572

Plomp, T., & Nieveen, N. (2009). An introduction to educational design research. Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO).

Prieto, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625

Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, núm. 28, 2 de febrero de 2022. https://www.boe.es/boe/dias/2022/02/02/pdfs/BOE-A-2022-1654.pdf

Recabarren, M., Corvalán, B., & Villegas, M. (2021). Exploring the differences between gamer and non-gamer students in the effects of gamification on their motivation and learning. Interactive Learning Environments, 31(6), 3529-3542. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1933543

Román-González, M. (2015). Computational thinking test: Design guidelines and content validation. In EDULEARN15 Proceedings: 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 2436-2444). IATED. https://library.iated.org/view/ROMANGONZALEZ2015COM

Román-González, M. (2022, 22 de julio). Pensamiento computacional: Un constructo que llega a la madurez. Aula Magna 2.0. https://cuedespyd.hypotheses.org/11109

Sacristán, M., Martín, D., Navarro, E., & Tourón, J. (2017). Flipped classroom y didáctica de las matemáticas en la formación online de maestros de educación infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.292551

Sailer, M., & Sailer, M. (2021). Gamification of in-class activities in flipped classroom lectures. British Journal of Educational Technology, 52(1), 75-90. https://doi.org/10.1111/bjet.12948

Santiago, R., & Bergmann, J. (2018). Aprender al revés: Flipped Classroom 3.0 y metodologías activas en el aula. Paidós.

Serrano, J. L. (2022). Pensamiento computacional en educación: Kit de conocimientos para antes de comprar y programar un robot. RC Libros.

Serrano, J. L., & Ortuño, G. (2021). Percepciones del profesorado en formación sobre el desarrollo del pensamiento computacional desde el Modelo 5PC. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 212-230. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2173

Soriano-Sánchez, J., & Jiménez-Vázquez, D. (2023). Prácticas educativas innovadoras en la educación superior: Una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 5(1), 23-37. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05.002

Tourón, J., & Santiago, R. (2014). The flipped classroom: Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Grupo Océano.

Villalustre-Martínez, L. (2024). Análisis del nivel de pensamiento computacional de los futuros maestros: Una propuesta diagnóstica para el diseño de acciones formativas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 69, 169-194. https://doi.org/10.12795/pixelbit.101205

Werbach, K., & Hunter, D. (2015). The gamification toolkit: Dynamics, mechanics, and components for the win. Wharton Digital Press.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215

Zainuddin, Z. (2018). Students’ learning performance and perceived motivation in gamified flipped-class instruction. Computers & Education, 126, 75-88. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.003

Zamora-Polo, F., Corrales-Serrano, M., Sánchez-Martín, J., & Espejo-Antúnez, L. (2019). Non-scientific university students training in general science using an active-learning merged pedagogy: Gamification in a flipped classroom. Education Sciences, 9(4), Artículo 297. https://doi.org/10.3390/educsci9040297

Published

2025-04-25

How to Cite

Carpena Arias, J., & Esteve-Mon, F. M. (2025). Gamified flipped classroom: application of a teaching strategy to develop computational thinking in future teachers. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(2), 401–419. https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43532

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.