Education in 2030. Prospects of the future by teachers’ trainees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37987

Keywords:

educational trends, futures (of society), science fiction, creative writing, masters degrees, educational technology

Abstract

This study analyses 389 science-fiction stories about the future of education, written by students of the Teacher Training and Research in Education Master’s Degrees at the University of Alicante between the academic years 2009-2010 and 2019-2020. These stories were written as part of an assignment called “Education in 2030”, and they are available on our open-access course blogs. Our project employs a mixed-research approach and the analyses include both quantitative and qualitative aspects through descriptive statistics in a longitudinal study. According to the results, the stories are classified into two main categories: Positive Predictions and Negative Predictions, the latter being more prominent (52.94% of total), closely connected to dystopian science-fiction models. Within these two macro-categories, three main codes are established about Negative Predictions on one hand, namely Teacher-Learner, Learning process and System, and about Positive Predictions on the other hand: Teaching, Contents and Model. These codes structure the analysis branching into more sub-codes which also mark frequencies of occurrence of ideas and notions. We would like to highlight those codes that characterize the teacher figure as a “mediator” or “clandestine” as two recurrent educational models for the future. Excerpts from the analysed stories are included to illustrate the codes employed. The creation of educational stories within the science-fiction genre offers a rich, critical and comprehensive vision of the future. The stories analysed in this project portend significant changes in teaching practices and a new use of technology, but also show concern about potential dehumanisation in education and a growing distance between ideals and reality concerning work improvement, inclusion and sustainability.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/37987/28170

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Author Biographies

José Rovira-Collado, Universidad de Alicante, UA (Spain)

Profesor contratado-doctor de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Alicante. Doctor en Investigación Educativa, 2015 Literatura infantil y juvenil en Internet. De la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Herramientas y espacios para su estudio y difusión. Premio Extraordinario de doctorado 2018 y Premio Cátedra Santander-UA de Transformación Digital 2018. Ha sido lector de español en distintas universidades italianas (1999-2007). Coordinador del área de Didáctica de la Lengua y la Literatura y Subdirector del Departamento de Innovación y Formación Didáctica. Especialista en enseñanza de la lengua española a través de la tecnología, literatura infantil y juvenil en Internet, lectura multimodal y narrativas gráficas, con más de 100 publicaciones entre artículos científicos y capítulos de libros, con más de 20 referencias en WOS. Coordinador de Unicómic las jornadas del cómic de la Universidad de Alicante. 1 Sexenio de Investigación CNEAI 2020.

Francisco Antonio Martínez-Carratalá, Universidad de Alicante, UA (Spain)

Graduado en Maestro en Educación Infantil (Premio Extraordinario y Premio del Consejo Social de la Universidad de Alicante), Máster en Investigación Educativa (Premio Extraordinario de la Universidad de Alicante) y Licenciado en Administración y Dirección de Empresas. Su labor docente se ha desarrollado en el Primer Ciclo de Educación Infantil donde trabaja desde hace más de quince años. Actualmente, es profesor asociado en la Facultad de Educación de la Universidad de Alicante y cuenta con publicaciones relacionadas con la lectura multimodal y narrativas gráficas en revistas como Bookbird, Tejuelo, Revista de Educación a Distancia, Ocnos y AILIJ, además de diferentes capítulos en monografías de editoriales como Peter Lang, Octaedro o Marcial Pons.

Sebastián Miras, Universidad de Alicante, UA (Spain)

Licenciado en Filología Hispánica (2009) y Doctor en Estudios Literarios (2016) por la Universidad de Alicante, dedicó su tesis doctoral a la obra narrativa del escritor uruguayo Felisberto Hernández, sobre el que ha publicado el libro Las invenciones míticas de Felisberto Hernández (EDITUM, 2017). Ha cursado además el Máster en Profesorado en Educación Secundaria (2011), el Máster Universitario en Estudios Literarios (2012), ambos en la Universidad de Alicante, y el Máster Universitario en Filosofía Teórica y Práctica (2021) en la UNED. Su actividad investigadora se centra en el ámbito de la literatura hispanoamericana y la didáctica de la lengua y la literatura. Actualmente es profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Innovación y Formación Didáctica de la Universidad de Alicante. En la misma universidad cursa el doctorado en Filosofía, realizando una investigación que versa sobre educación e historia conceptual.

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Published

2024-01-01

How to Cite

Rovira-Collado, J., Martínez-Carratalá, F. A., & Miras, S. (2024). Education in 2030. Prospects of the future by teachers’ trainees. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 41–60. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37987

Issue

Section

Research and Case Studies