Digital Competence for Citizen: Analysis of Trends in Education
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30006Keywords:
digital competence, citizenship, education, bibliometricsAbstract
Citizen digital competence has been integrating unevenly into training processes, despite the existence of international frameworks that promote its inclusion in the different education systems. This study tries to approach the phenomenon from a bibliometric and bibliographic perspective. On the one hand, scientific production is explored in quantitative terms, based on the analysis of the 87 articles selected from the Scopus and Web of Science databases, analysing issues such as the number of authors or citations. On the other hand, the content of the 47 publications available in open access is analysed, addressing issues such as educational stage, participants or the framework area considered. The results confirm the increase in scientific production in the last year and the relevant position held by Spain, as well as the predominance of research focused on Higher Education students and on the set of areas of the Digcomp Framework. The research confirms the variety of tools and means for the promotion of digital competence, as well as the identification of some basic conditioning factors for its development, such as the educational stage, teacher training or the characteristics of the institutional context, providing some fundamental issues to continue working on its integrating in the different educational stages.
FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30006/23189
Downloads
References
Abad-Segura, E., González-Zamar, M. D., de la Rosa, A. L., y Gallardo-Pérez, J. (2020). Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68.
Aguilar, I., Alejo, V. A., y Ayala, J. (2020). Desarrollo de objetos de aprendizaje para el aprendizaje de las estructuras de datos. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 42-55. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.5297
Aleandri, G., y Consoli, E. (2020). Autobiographical methods and coding for increasing self-awareness and transversal skills. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 21, 275-300. https://doi.org/10.7358/ecps-2020-021-alea
Aleixandre, R. (2010). Bibliometría e indicadores de producción científica. En J. Jiménez, J. M. Argimon, A. Martín y T. Vilardell (Eds.), Publicación científica biomédica: cómo escribir y publicar un artículo de investigación, 363-384. Editorial Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-84-8086-461-9.50027-8
Aleixandre-Benavent, R., González, J., Castelló, L., Navarro, C., Alonso-Arroyo, A., Vidal-Infer, A., y Lucas-Domínguez, R. (2017). Bibliometría e indicadores de actividad científica (II). Indicadores de producción científica en pediatría. Acta Pediátrica Española, 75(3-4), 44-50.
Alonso, F. M., y Expósito, J. (2020). De una escuela presencial a la virtual en 24 horas, ¿es posible? Aula de Innovación Educativa, 293, 22-26.
Altman, D. (1991). Practical statistics for medical research. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780429258589
Amor, M., Pérez-García, A., y García-Ruiz, R. (2015). La competencia mediática en educación infantil. Análisis del nivel de desarrollo en España. Universitas Psychologica, 14(2), 619-630. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-2.cmei
Ascencio, P., Glasserman, L. G., y Quintana, J. (2019). Digital competences: Reality of students starting university life. Digital Education Review, 36, 68-84.
Ata, R., y Yildirim, K. (2019). Turkish pre-service teachers’ perceptions of digital citizenship in education programs. Journal of Information Technology Education, 18, 419-436. https://doi.org/10.28945/4392
Basantes-Andrade, A., Cabezas-González, M., y Casillas-Martín, S. (2020). Digital competences relationship between gender and generation of university professors. International Journal of Advanced Science, Engineering and Information Technology, 1, 205-2011. https://doi.org/10.18517/ijaseit.10.1.10806
Bolek, V., Kokles, M., Romanová, A., y Zelina, M. (2018). Information literacy of managers: Models and factors. Journal of Business Economics and Management, 19(5), 722-741. https://doi.org/10.3846/jbem.2018.6906
Cabero-Almenara, J., Torres-Barzabal, L., y Hermosilla-Rodríguez, J.M. (2019). Las TIC y la creación de una ciudadanía crítica e-digital. Education in the Knowledge Society, 20, 1-10. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a22
Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M., y Picci, P. (2012). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on italian teenagers. Computers and Education, 58(2), 797-807. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.004
Campos, M. N., Navas-Parejo, M. R., y Moreno, A. J. (2020). Realidad virtual y motivación en el contexto educativo: Estudio bibliométrico de los últimos veinte años de Scopus. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 47-60. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.04
Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. http://doi.org/10.2760/38842
Casado, R., y Checa, M. (2020). Robótica y Proyectos STEAM: Desarrollo de la creatividad en las aulas de Educación Primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 51-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.73672
Castro, M., Marín, D., y Saiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia, 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/06
Colomo, E., Gabarda, V., Cívico, A., y Cuevas, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior. Píxel-Bit Revista de Medios y Educación, Preprint. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358
Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea de 30.12.2006. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
Consejo Europeo (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea de 04.06.2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV
Conde, E., Trujillo, J. J., y Castaño, H. (2017). Deciphering the curriculum through ICT: An interactive vision on the digital competences of students of sports science and physical activity. Revista de Humanidades, 31, 195-214.
Consell del Audiovisual de Cataluña (2020). Boletín de información sobre el audiovisual en Cataluña (BIAC). Núm. extra. Especial coronavirus 2. Barcelona: CAC, Mayo de 2020. https://www.cac.cat/sites/default/files/2020-05/BIAC_Coronavirus2_ES.pdf
Cook, K., Cakirlar, C., Goddard, T., Demuth, R. C., y Wells, J. (2018). Teaching open science: Published data and digital literacy in archaeology classrooms. Advances in Archaeological Practice, 6(2), 144-156. https://doi.org/10.1017/aap.2018.5
Díez, E. J., y Gajardo, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de Coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
Dolničar, D., Podgornik, B.B., Bartol, T., y Šorgo, A. (2020). Added value of secondary school education toward development of information literacy of adolescents. Library & Information Science Research, 42(2). https://doi.org/10.1016/j.lisr.2020.101016
Esteve-Mon, F. M., Adell-Segura, J., Nebot, M. A., Novella, G. V., y Aparicio, J. P. (2019). The development of computational thinking in student teachers through an intervention with educational robotics. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 18, 139-152. https://doi.org/10.28945/4442
Fajardo, I., Vilalta, E., y Salmerón, L. (2016). ¿Son realmente tan buenos los nativos digitales? Relación entre las habilidades digitales y la lectura digital. Anales de Psicología, 32(1), 89-97. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.185571
Fraga-Varela, F., Vila-Couñago, E., y Pernas-Morado, E. (2019). Aprendizajes ausentes en la Competencia Digital de preeadolescentes: Un estudio de casos pertenecientes a contextos socioculturales desfavorables. Revista de Educación a Distancia, 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/04
García, I., Gallardo-López, J. A., y López-Noguero, F. (2020). La inteligencia emocional y la educación emocional en la escuela: un estado de la cuestión a través del análisis bibliométrico de la producción científica en Scopus (2015-2019). En J. A. Marín, G. Gómez, M. Ramos y M. N. Campos (Eds.), Inclusión, tecnología y sociedad. Dyckinson S. L. (pp. 220-231).
García-Planas, M. I., y Taberna, J. (2020). The transition from the classroom to non-classroom teaching at the UPC during the COVID-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 177-187. https://doi.org/10.46661/ijeri.5015
García-Ruiz, R., Da Mota, A. P., Arenas-Fernández, A., y Ugalde, C. (2020). Alfabetización mediática en Educación Primaria. Perspectiva internacional del nivel de competencia mediática. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 217-236. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74535
García-Ruiz, R., Ramírez-García, A., y Rodríguez-Rosell, M. (2014). Media literacy education for a new prosumer citizenship. Comunicar, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01
Gobierno de España (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín oficial del Estado, 106(4), 17158-17207.
Gobierno de España (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/diario_boe/txt. php
Gremigni, E. (2018). Overcoming new forms of digital divide: Some remarks on the need for media education. Italian Sociological Review, 8(1), 81-102. http://doi.org/10.13136/isr.v8i1.221
Gros, B., García, I., y Escofet, A. (2012). Beyond the net generation debate: A comparison of digital learners in face-to-face and virtual universities. International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(4), 190-2010. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i4.1305
Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 19(38), 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
Hardersen, B., y Gudmundsdóttir, G. B. (2012). The digital universe of young children. Nordic Journal of Digital Literacy, 3, 221-226.
Hatlevik, O. E., Gudmundsdóttir, G. B., y Loi, M. (2015). Examining factors predicting students' digital competence. Journal of Information Technology Education, 14(1), 123-137. https://doi.org/10.28945/2126
Hervás-Torres, M. (2020). El entorno wiki y su aplicación didáctica innovadora. Revista de Educación a Distancia, 20(62). https://doi.org/10.6018/red.404161
Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., Trujillo-Torres, J. M., y Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Factors Influencing the Development of Digital Competence in Teachers: Analysis of the Teaching Staff of Permanent Education Centres. IEEE Access, 7, 178744-178752. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2957438
Jara, I., Claro, M., Hinostroza, J. E., San Martín, E., Rodríguez, P., Cabello, T., Ibieta, A., y Labbé, C. (2015). Understanding factors related to chilean students' digital skills: A mixed methods analysis. Computers and Education, 88, 387-398. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.016
Llorent-Vaquero, M., Tallón-Rosales, S., y Monasterio, B. H. (2020). Use of information and communication technologies (ICTs) in communication and collaboration: A comparative study between university students from Spain and Italy. Sustainability, 12(10). https://doi.org/10.3390/su12103969
López, J., Pozo, S., y López, G. (2019a). La eficacia de la Realidad Aumentada en las aulas de Infantil: un estudio del aprendizaje de SVB y RCP en discentes de 5 años. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 55, 157-178. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.09
López, M., Garro, E., y Egaña, T. (2019b). La lectura digital en un aula de secundaria: prácticas reales y dificultades del alumnado. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 55, 99-106. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.06
Lores, B., Sánchez, S., y García, R. (2019). La formación de la Competencia Digital en los Docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(4), 234-260. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11720
Marín, D., Castro, M. M., Peirats, J., y Rodríguez, J. (2020). Investigación bibliométrica en aprendizaje mediado por tecnología en alumnado de Altas Capacidades. Revista Brasileira de Educacao Especial, 26(2), 229-246. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0076
Marta-Lazo, C., Frau-Meigs, D., y Osuna-Alcedo, S. (2019). A collaborative digital pedagogy experience in the tMOOC “Step by Step”. Australasian Journal of Educational Technology, 35(5), 111-127. https://doi.org/10.14742/ajet.4215
Maureen, I. Y., Van der Meij, H., y De Jong, T. (2020). Enhancing Storytelling Activities to Support Early (Digital) Literacy Development in Early Childhood Education. International Journal of Early Chilhood, 52(1), 55-76. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00263-7
McGuiness, C., y Fulton, C. (2019). Digital literacy in higher education: A case of study of student engagement with e-tutorials using blended learning. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 18, 1-28. https://doi.org/10.28945/4190
Mirke, E., Kasparová, E., y Cakula, S. (2019). Adults' readiness for online learning in the Czech Republic and Latvia (digital competence as a result of ICT education policy and information society development strategy. Periodicals of Engineering and Natural Sciences, 7(1), 205-215. https://doi.org/10.21533/pen.v7i1.366
Monteagudo-Fernández, J., Rodríguez-Pérez, R. A., y Escribano-Miralles, A. (2020). Percepciones de los estudiantes de Educación Secundaria sobre la enseñanza de la historia, a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 67-79. https://doi.org/10.6018/reifop.417611
Moreno, A. J. (2019). Estudio bibliométrico de la Producción Científica sobre la Inspección Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 23-40. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002
Murillo, F. J., y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Napal, N., Peñalva-Vélez, A., y Mendióroz, A. (2018). Development of digital competence in secondary education teacher’s training. Education Sciences, 8(3), 104-112. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Nedungadi, P. P., Menon, R., Gutjahr, G., Erickson, L., y Raman, R. (2018). Towards an inclusive digital literacy framework for digital India. Education and Training, 60(6), 516-528. https://doi.org/10.1108/ET-03-2018-0061
Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., y Fandos-Igado, M. (2016). Digital skills in the Z generation: Key questions for a curricular introduction in primary school. Comunicar, 24(49), 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
Shopova, T. (2014). Digital literacy of students and its improvement at the university. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(2), 26-32. https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070201
Sixto, A., Alonso, A., Lucas, R., González, J., y Aleixandre, R. (2019). Bibliometría e indicadores de actividad científica (XIV): Métricas alternativas o altmétricas. Nuevas formas de medir el impacto de la ciencia. Acta Pediátrica Española, 77(3-4), 44-52.
Sjöberg, J., y Lilja, P. (2019). University teachers' ambivalence about the digital transformation of higher education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(13), 133-149. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.13.7
Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Valverde-Crespo, D., De Pro-Bueno, A., y González-Sánchez, J. (2018). La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria obligatoria actual: Una revisión teórica. Revista Eureka, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2105
Van Eck, N. J., y Waltman, L. (2011). Text mining and visualization using VOSviewer. ISSI Newsletter, 7(3), 50-54.
Zubillaga, A., y Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios. Fundación Cotec para la Innovación. https://bit.ly/3auXnP8
Zulueta, M. A., y Bordons, M. (1999). A global approach to the study of teams in multidisciplinary research areas through bibliometric indicators. Research Evaluation, 8(2), 111-118. https://doi.org/10.3152/147154499781777612

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.