Previous knowledge contents and tutorial activities: reflections from de practice

Authors

  • Francisco Javier Barbas González Universidad Politécnica de Madrid
  • Consuelo Fernández Jiménez Universidad Politécnica de Madrid
  • Ignacio Gómez Pérez Universidad Politécnica de Madrid
  • Mª Dictinia Pérez Vázquez Universidad Politécnica de Madrid
  • Pedro Plaza Menéndez Universidad Politécnica de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.1.2007.11303

Keywords:

improvement of academic achievement, tutorial activities, university teaching/learning quality

Abstract

ABSTRACT

This document describes the activities developed in the “Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica Aeronáutica” (E.U.I.T.A.) at the “Universidad Politécnica de Madrid” (U.P.M.) in order to improve the cuality of the educat process for students in their first university year. The related activities have included a knowledge review course before the beginning of the normal classes and a tutorial action plan during the full first year. A comprehensive set of tests and interviews have also been administered to measure the effectiveness actions in the selected student group compared with the rest of students in their first year. The results have been quite positive, especially in the area of motivating the students in the study of the different subjects of the first year.

Downloads

Author Biography

Francisco Javier Barbas González, Universidad Politécnica de Madrid

ProfesoresTitulares de Escuela Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica Aeronáutica. Plaza del cardenal Cisneros, s/n, 28040 Madrid. E-mail: consuelo.fernandez@upm.es. Participan en varios Proyectos de Innovación Educativa y en Experiencias Piloto de curso completo de implantación de créditos ECTS. Líneas actuales de investigación: programas de acción tutorial, desarrollo de nuevas metodologías de aprendizaje/evaluación, incorporación de nuevas tecnologías a la formación presencial.

How to Cite

Barbas González, F. J., Fernández Jiménez, C., Gómez Pérez, I., Pérez Vázquez, M. D., & Plaza Menéndez, P. (2014). Previous knowledge contents and tutorial activities: reflections from de practice. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(1), 59–64. https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.1.2007.11303

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.