Family or Collective Grief. Design of a Scale of Attitudes toward Children in Mourning Process

Authors

  • Marta Villacieros Centro de Humanización de la Salud, Tres Cantos, Madrid, Spain https://orcid.org/0000-0002-8736-1487
  • José Carlos Bermejo Higuera Centro de Humanización de la Salud, Tres Cantos, Madrid, Spain
  • Marisa Magaña Loarte Centro de Humanización de la Salud, Tres Cantos, Madrid, Spain

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v27i104.64

Keywords:

Duelo, Educación para la muerte, Cuestionarios, Información.

Abstract

Aim: design and validation of a brief scale of adults attitudes towards children in family or collective grief processes. Method: 227 valid questionnaires were obtained; 86% (191) women and 14% (31) men, with average age 41 years. From 50 items containing attitudes of adults in situation of grief towards children, an analysis of normality of variables, reliability (alpha of Cronbach) and factor analysis exploratory (generalized least-squares and orthogonal rotation) was performed. To evaluate the goodness of fit, indices Chi-square, RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) and residue analysis. Results: Items deleted those which did not meet: lax criteria of normality (skewness < 2 and kurtosis < 7), corrected homogeneity index > .5 and communality > .5. The resulting scale (14 items) explains 47% of the variability, including 2 factors (Hide my pain and Prevent your pain) with Chi-square/degrees of freedom = 1.7, RMSEA = 0.059 and 18% of residuals). Significant differences were found (p < .05) between training levels (Average high school = 35.38, Vocational training = 30.88, and University = 27.38).  Conclusion; A short scale that measures the attitudes of the goal has been obtained and demonstrating the tendency of adults to avoid that children participate in the family duel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (APA) (1994). DSM-IV-TR: Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Texto revisado. Barcelona: Masson.

American Psychological Association (APA) (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: The American Psychological Association.

Amurrio, L.M., y Limonero, J.T. (2007). El concepto de duelo en estudiantes universitarios. Medicina Paliativa, 14(1), 14-19.

Aries, P (1974). Western attitudes toward death. Baltimore: The Johs Hopkins University Press.

Aries, P (1987). El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus

Barreto, M.P., y Soler, M.C. (2007). Muerte y duelo. Madrid: Síntesis.

Barnes, M. (1983). Reacciones de los niños y adolescentes ante la muerte de un padre o hermano. En O. Shaler (Edit.) El niño y la muerte (pp.181-192).Madrid: Alhambra.

Bayés, R. (2001). Psicología del sufrimiento y de la muerte. Barcelona: Martínez Roca.

Bela, A., Razdan, A., Weller, E., & y Weller, R. (2006). Children’s reactions to parental and sibling death. Current Psychiatry Reports, 8, 115-120.

Bermejo, J.C., Magaña, M., Villacieros, M., Carabias, R., y Serrano, I. (2011). Estrategias de afrontamiento y resiliencia como factores mediadores de duelo complicado. Revista de Psicoterapia, 22(88), 85-95.

Bluebond, M. (1977). Meanings of death to children. En H. Feifel (Edit.). New Meanings of Death (pp. 91- 116). New York: Thomas Springfield.

Bonanno, G.A., & Kaltman, S. (1999). Toward an integrative perspective on bereavement. Psychological Bulletin, 125(6), 760-77.

Boyar, J. (1964). The construction and partial validation of a scale for measurement of the fear of death. Dissertation Abstracts, 25, 20-21.

Busquet, X., y Pujol, T. (2001). Los estudiantes de enfermería ante la muerte y el morir. Medicina Paliativa, 8, 116-119.

Conesa, C., Ríos, A., Ramírez, P., Canteras, M., Rodríguez, M., y Parrilla, P. (2005). Estudio multivariante de los factores psicosociales que influyen en la actitud poblacional hacia la donación de órganos. Nefrología, 25, 684-697.

Cruz, F., y García, M.P. (2007). SOS... Dejadme morir. Ayudando a aceptar la muerte. Madrid: Pirámide.

Curran, P. J., West, S. G., y Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1, 16-29.

Denton, J., y Wisenbaker, M. (1977). Death experiences and death anxiety among nurses and nursing students. Nursing Research,26, 61-64.

Gala, F.J., Lupiani, M. y Díaz, M. (1991). Sobre las concepciones de la muerte. Rol, 159, 63-66.

Gala, F.J., Lupiani, M. y Guillén, C. (2007). Las actitudes y la conducta interpersonal. En C. Jiménez (Coord.). Ciencias Psicosociales Aplicadas a la Salud (pp.491-511). Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Gala, F.J., Lupiani, M., Raja, R., Guillén, C., González-Infante, J., Villaverde, C. y Alba, I. (2002). Actitudes psicológicas ante la muerte y el duelo. Una revisión conceptual. Cuadernos de Medicina Forense, 30, 39-50.

Gala, F.J., Lupiani, M., Romero, J.M., Sánchez-Castillo, M. Bernalte, A., Barreto, M. y Lupiani, S. (2006). Communicating Bad News, a challenge for the Clinicians. An approach from the Health Psychology. Journal of Healt Psychology, 18 (2), 77-111.

Gamo, E., y Pazos, P. (2009). El duelo y las etapas de la vida. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 29(104), 455- 469.

Glass, A., y Nahapetyan, L. (2008). Discussions by elders and adult children about end-of-life preparation and preferences. Preventing Chronic Disease, 5(1), 1-8. Recuperado de http://www.cdc.gov/pcd/issues/2008/jan/pdf/07_0141.pdf.

Harman, H.H. (1980) Análisis factorial moderno. Madrid: Saltés.

Herrán, A., y Cortina, M. (2007). El "acompañamiento educativo" desde la tutoría en situaciones de duelo. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17, 209-224.

Herrán, A., y Cortina, M. (2008). La educación para la muerte como ámbito formativo: más allá del duelo. Psicooncología, 5, 409-424.

Hilton, J. (1996). Experiencias sobre el morir. Barcelona: Seix Barral.

Kreicbergs, U., Valdimarsdóttir, U., Onelöv, E., Henter, J., y Steineck, G. (2004). Talking about death with children who have severe malignant disease. New England Journal of Medicine, 351, 1175 -1187.

Kübler-Ross, E. (1989). Sobre la muerte y los moribundos. Barcelona: Grijalbo

Lonetto, R. y Templer, D. (1988). La ansiedad ante la muerte. Barcelona: Temis–Edición especial para Zambeletti España, S.A.-

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169.

Martí-García, C, García-Caro, M.P., Schmidt-Riovalle, J., Fernández-Alcántara, M., Montoya-Juárez, R., y Cruz-Quintana, F. (2014). Formación en cuidados paliativos y efecto en la evaluación emocional de imágenes de muerte. Medicina Paliativa, 128. doi: 10.1016/j.medipa.2013.12.007.

Mc Gorven, M., y Barry, M. (2000). Death education: knowledge, attitudes, and perspectives of Irish parents and teachers. Death Studies, 24, 325-33.

Nagy, M. (1928). The child and death. Psychology Stud Univ, 2, 152-157

Nagy, M. (1948). The child’s theory concerning death. Journal of Genetic Psychology, 73, 3-27.

Poch, C., y Herrero, O. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo. Barcelona: Paidós

Raja, R., Gala, F.J., González-Infante, J., Lupiani, M., Guillén, C., Alva, I., (2002). Influencias de las creencias religiosas en las actitudes del Personal Sanitario (P.S.) ante la muerte. Cuadernos de Medicina Forense 29( 9), 21-46.

Ramos, F. y García, I. (1991). Miedo y ansiedad ante la muerte. En J. Buendía (Ed.) Psicopatología Clínica y Salud (pp.131- 166). Murcia. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

Robbins, R.A. (1991). Bugen coping with death scale - reliability and further validation. Omega-Journal of Death and Dying, 22(4), 287-299.

Rojas, P., Muñoz, G., y Alcaraz, M. (1998). Características que presentan los alumnos de Enfermería en relación a la muerte. Enfermería Científica, 200-201,12-16.

Sahler, S. (1983). El niño y la muerte. Madrid: Alhambra.

Santamaría, C. (2010). El duelo y los niños. Santander: Sal Terrae.

Schmidt, J., Montoya, R., García, M.P., y Cruz, F. (2008). Dos procesos de fin de vida. Cuando la intervención de los profesionales marca la diferencia. Index de Enfermería, 17, 256-260.

Schilder, P. y Wechler, D. (1934). The attitudes of children toward death. Journal of Genetic Psychology,45,406-451.

Siracusa, F., Cruz-Quintana, F., Pérez-Marfil, M.N., García-Caro, M.P., Schmidt-Ríovalle, J., y Vera-Martínez, M. (2011). Actitudes y afrontamiento ante la muerte en padres de niños de primaria. Psicología Conductual, 19(3), 627-642.

Slaughter, V., y Griffiths, M. (2007). Death understanding and fear of death in young children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12, 525-535.

Steiger, J.H. (2007). Understanding the limitations of global fit assessment in structural equation modeling. Personality and Individual Differences, 42(5), 893-98.

Tabachnick, B.G., y Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics (5ª Ed.). New York: Allyn and Bacon.

Templer, D. (1970). The construction and validation of Deaht Anxiety Scale (DAS). Journal of General Psychology, 82, 165-177

Tomás-Sábado, J., y Gómez-Benito, J. (2004). Ansiedad, depresión y obsesión ante la muerte: aproximación conceptual e instrumentos de evaluación. Psicología Conductual, 12, 79-100.

Urraca, S. Actitudes ante la muerte (preocupación, ansiedad, temor) y religiosidad. (Tesis Doctoral). Madrid: Servicio de Publicaciones de la Univ. Complutense.

Urraca, S. (1985). Estudio evolutivo ante la muerte. Jano, 653, 13-14.

Urraca, S. (1986). La muerte en la sociedad contemporánea. En VV. AA. Dilemas éticos de la Medicina actual (pp. 162-179). Madrid: Publicaciones de la Universidad de Comillas

Villardón, L. (2001). El pensamiento de suicidio en la adolescencia. (2ª Ed.) Bilbao: Universidad de Deusto.

Villacieros, M., Magaña, M., Bermejo, J.C., Carabias, R., y Serrano, I. (2014). Estudio del perfil de una población de personas en duelo complicado que acuden a un centro de escucha de duelo. Medicina Paliativa, 21(3), 91-97.

Viñas, F., y Doménech, E. (1999). El concepto de muerte en un grupo de escolares con ideación suicida. Revista de Psicología General y Aplicada, 52, 89-104.

Walsh-Burke, K. (2006). Grief and loss theories and skills for helping professionals. Boston, MA: Pearson Education.

Wass, H.A. (2004). Perspective on the current state of death education. Death Studies, 28, 289-308.

Willians-Ziegler, J.C. (1987). Cómo aliviar temores comunes. En P. Vilagrasa y P. Peya (Edits.) Paciente terminal y muerte (pp. 156-181). Barcelona: DOYMA.

Willis, C.A. (2002). The grieving process in children: strategies for understanding, educating, and reconciling children’s perceptions of death. Early Childhood Education Journal, 29(4), 221-226.

Yudkin, S. (1967). Children and death. Lancet,1,37-42.

Published

2016-07-18

How to Cite

Villacieros, M., Bermejo Higuera, J. C., & Magaña Loarte, M. (2016). Family or Collective Grief. Design of a Scale of Attitudes toward Children in Mourning Process. Revista de Psicoterapia, 27(104), 167–179. https://doi.org/10.33898/rdp.v27i104.64

Most read articles by the same author(s)