The constitutional design of educational rights to the present and future challenges
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdp.100.2017.20716Keywords:
Right to education, freedom of education, educational pact, Spanish Constitution educational system.Abstract
Abstract:This work discusses the frequent disputes in Spanish politic and public opinion on the right to education and freedom of education guaranteed in the Spanish Constitution. If we made a rigorous and rational reading of article 27 of the Constitution can verify that it contains a number of elements that are essential to be able to reach agreements in this area. If political parties want to reach a Education Pact so that the educational legislation in Spain acquires greater stability, should not leave the path of consensus which toured to elaborate on article 27, which seeks a balance between the different political and ideological positions relative to the efficiency of education, guaranteeing the different dimensions of the right to education, especially the dimension of social right and the dimension of freedom.
Downloads
Downloads
Published
2017-12-20
How to Cite
Vidal Prado, C. (2017). The constitutional design of educational rights to the present and future challenges. Revista de Derecho Político, 1(100), 739–766. https://doi.org/10.5944/rdp.100.2017.20716
Issue
Section
MONOGRÁFICO XL ANIVERSARIO CONSTITUCIÓN. TÍTULO I. CAPÍTULO II.
License
Copyright (c) 2017 Carlos Vidal Prado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- La Revista de Derecho Político se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).