Social segregation and educational equity in Chile and Argentina
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.28951Keywords:
Segregation, Achievement, Equity, Market, Chile, ArgentinaAgencies:
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y TécnicasAbstract
The purpose of this article is to compare the levels of social segregation in the educational systems of Chile and Argentina and their relationship with equitable access to schooled knowledge in both countries. Based on this comparison, we will explore if the policies based on a ‘free market’ implemented in Chile generated exceptional levels of social segregation and inequalities in access to school knowledge when compared to Argentina, where education policies have retained the principle of public and free education with no selectivity. Method: The analysis is carried out through the use of percentile gaps based on PISA 2012 data. The levels of segregation are estimated according to the educational level of parents, the percentage of students in schools with higher levels of segregation and the association between the levels of segregation and the performance of the students in the Tests. Result: the study shows complex segregation patterns. In Chile the degrees of segregation are higher, but the proportion of the population in highly segregated schools is low and there is greater equity in the distribution of knowledge. On the other hand, in Argentina there are lower degrees of segregation, but the proportion of the population in highly segregated schools is higher and there is greater heterogeneity in access to knowledge. Discussion: The patterns of segregation found show nuances that do not fully confirm the initial hypothesis, but rather suggest that social segregation would occur with or without market mechanisms, that the latter do not necessarily introduce higher levels of inequity and that the forms and levels of inequality vary according to the aspects or dimensions of the educational system that are considered.
Downloads
References
Albornoz, F., Furman, M., Podestá, M. & Razquin, P. (2015). Diferencias educativas entre escuelas privadas y públicas en Argentina, Desarrollo Económico, 56(218), 3-31.
Ascorra, P., López, V., Núñez, C., Bilbao, M., Gómez, G. & Morales, M. (2016). Relación entre segregación y convivencia escolar en escuela públicas chilenas. Universitas Psychologica, 15(1), 65-78.
Bellei, C. (2013). El estudio de la segregación socioeconómica y académica de la educación chilena. Estudios Pedagógicos, 39(1), 325-345. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100019.
Carabaña, J. (2015). La inutilidad de PISA para las escuelas, La Catarata.
Contreras, D., Sepúlveda, P. & Bustos, S. (2010). When schools are the ones that choose: The effects of screening in Chile, Social Science Quarterly, 91(5), 1349–1368.
Duncan, O. & Duncan, B. (1955). A methodological analysis of segregation indexes. American Sociological Review, 20, 210-217. https://doi.org/10.2307/2088328.
Dupriez, V. (2010). Methods of grouping learners at school. París: UNESCO.
Duro, E., Volpi, M, & Contreras, D. (2010). La enseñanza secundaria en la región. Logros y desafíos. En E., Duro, (coord.), Educación secundaria derecho, inclusión y desarrollo. Desafíos para la educación de los adolescentes (pp. 156-178) Buenos Aires: UNICEF.
Falabella, A. (2015). El mercado escolar en Chile y el surgimiento de la nueva gestión pública: El tejido de la política entre la dictadura neoliberal y los gobiernos de centroizquierda (1979-2009). Educación Social, 36(132), 699-722.
Flores, C. & Carrasco, A. (2013). (Des)igualdad de oportunidades para elegir escuela: Preferencias, libertad de elección y segregación escolar. Espacio Público 2 www.espaciopublico.cl.
Gasparini, L., Jaume, D., Monserrat, S. & Vázquez, E. (2011). La segregación escolar en argentina. Documento de Trabajo 123 http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3705.
Jaume, D. (2013). Un Estudio sobre el Incremento de la Segregación Escolar en Argentina. Documento de Trabajo Nro. 143. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3705.
Krüger, N. (2014). Más allá del acceso: segregación social e inequidad en el sistema educativo argentino. Cuadernos de Economía, 33(63), 513-542.
Krüger, N. (2019). La segregación por nivel socioeconómico como dimensión de la exclusión educativa: 15 años de evolución en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(8), 1-34, http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3577.
Lieberson, S. (1981). An asymmetrical approach to segregation. En C. Peach (ed.), Ethnic segregation in cities. (pp. 61-83). Londres: Croom-Helm.
Martín, E. (2009). Currículo y evaluación estandarizada: colaboración o ten¬sión. En E. Martin& E. Martinez Rizo (comps.) Avances y desafíos en la evaluación educativa. (pp. 89-98) Buenos Aires: OEI/Fundación Santillana.
Martín, M. (2017). Inclusión y equidad: un análisis con base en el acceso y logros para el nivel medio de educación en Argentina. Semestre Económico, 20 (43), 111-138.
Martínez García, J. (2016). La inutilidad de PISA para las escuelas. Revista Española de Sociología. 25 (1), 153-156
Matelluna, H. (2018). La consolidación de prácticas de mercado en la educación chilena a partir de una política educativa des-mercantilizadora. Ponencia presentada al XVI Congreso Nacional Educación Comparada Tenerife. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/12496.
Meyer, H., Benavot, A. (2013). PISA, power, and policy: the emergence of global educational governance. Oxford: Symposium Books.
Míguez, D., Dewey, M. (2017). The conditions of socioeconomic development. Exploring the legitimacy of social norms, trust, and corruption in Chile and Argentina. MPIfG Discussion Paper, 18(9), pp. 1-23, http://www.mpifg.de/pu/dp_abstracts/dp18-9.asp
Murillo, J. (2016). Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. doi:10.15366/reice2016.14.4.002.
Moschetti, M. (2018). Alianzas público-privadas en educación. Un análisis de la política de subvenciones a escuelas privadas en barrios desfavorecidos de la Ciudad de Buenos Aires. Tesis de doctorado defendida en la Universidad Autónoma de Barcelona, Programa de Doctorado en Educación, Departamento de Pedagogía Sistemática y Social, Facultad de Ciencias de la Educación.
Narodowski, M. & Nores, M. (2002). Socio-economic segregation with (without) competitive education policies. A comparative analysis of Argentina and Chile.” Comparative Education, 38(4), 429-451.
Narodowski, M. & Moschetti, M. (2015). The growth of private education in Argentina: evidence and explanations. Compare: a Journal of Comparative and International Education, 45 (1), 47-69.
González Rozada, M., Narodowski, M., Gottau, V. & Moschetti, M. (2015). De facto school choice and socioeconomic segregation in secondary schools of Argentina. https://EconPapers.repec.org/RePEc:udt:wpecon:2015_05.
OCDE. (2016). Pisa 2015. Technical report. Paris: Organización para la Cooperación y el Desarrollo. http://www.oecd.org/pisa/data/2015-technical-report/.
Pereyra, M. Kotthoff, H.; Cowen,R. (2013). PISA a examen: cambiando el conocimiento, cambiando las pruebas y cambiando las escuelas. Introducción al monográfico. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (2), 6-14
Rigal, J.; Schoo, S.; Ambao, C. (2019). El ingreso a la escuela secundaria. Un análisis de los sistemas de distribución de vacantes en Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología.
Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA. Buenos Aires: CIPPEC. https://www.cippec.org/publicacion/america-latina-despues-de-pisa-lecciones-aprendidas-de-la-educacion-en-siete-paises-2000-2015/
Treviño, E., Valenzuela, J. P. & Villalobos, C. (2016). Within-school segregation in the Chilean school system: What factors explain it? How efficient is this practice for fostering student achievement and equity? Learning and Individual Differences, 51, 367–375.
Valenzuela, J. P. (2008). Segregación en el sistema escolar chileno: en la búsqueda de una educación de calidad en un contexto de extrema desigualdad. En: Transformaciones del Espacio Público, II Escuela Chile-Francia. (pp. 131-156) Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad de Chile.
Valenzuela, J., Villalobos, C. & Gómez, G. (2013). ¿Qué ha sucedido con los grupos medios? Los efectos de la elección escolar en la segregación socioeconómica en Chile: Un análisis georreferenciado. Espacio Público, Documento de referencia N° 3. https://www.espaciopublico.cl/segregacion-y-polarizacion-en-el-sistema-escolar-chileno-y-recientes-tendencias-que-ha-sucedido-con-los-grupos-medios
Valenzuela, J., Bellei, C. & de los Ríos, D. (2009). Evolución de la segregación socioeconómica de los estudiantes chilenos y su relación con el financiamiento compartido. Proyecto FONIDE, No. 211 – 2006, Ministerio de educación de Chile, Universidad de Chile. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052018000100157
Valenzuela, J. (2014). Socioeconomic school segregation in a market-oriented educational system. The case of Chile. Journal of Education Policy, 29(2), 217-241, doi: 10.1080/02680939.2013.806995
Veleda, C. (2014). Regulación y segregación educativa en la provincia de Buenos Aires. Archivos analíticos de política educativa. 22 (42), 1-21.http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n42.2014
Verger, A., Bonal X. & Zancajo, A. (2016). Recontextualización de políticas y (cuasi)mercados educativos. Un análisis de las dinámicas de demanda y oferta escolar en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(27), 2-27. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2098
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.