The representation of education in documentaries produced by European totalitarism
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.16.2022.33830Abstract
Presentation
Downloads
References
Alonso, Manuela, y Beatriz García. El pensador óptico. Santander: Ediciones de la Bahía, 2019.
Alted Vigil, Alicia. «La participación española en el Instituto Internacional de Cinematógrafo Educativo de Roma (1928-1934)». En Cine educativo y científico en España, Argentina y Uruguay, editado por Alicia Alted Vigil y Susana Sel, 13-29. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2016.
Álvarez Macías, Nuria. «Cine y educación en la España de las primeras décadas del siglo XX. Tres concepciones del cine educativo», Tarbiya 31 (2002): 39-66.
Araquistain, Luis. «Teatro y cinematógrafo», Nuevo Mundo 965 (1912): 5.
Ariès, Paul. «Le cinéma éducateur dans les années trente». 1895, revue d’histoire du cinéma 14 (1993): 62-75. DOI : https://doi.org/10.3406/1895.1993.1051. URL: https://www.persee.fr/doc/1895_0769-0959_1993_num_14_1_1051 (consultado el 20-3-2022).
Barnicoat, John. Los carteles. Su historia y lenguaje. Barcelona: Gustavo Gili, 1976.
Benito, José L. «Misión y problemas del cine educativo». Acción Cultural Cinegráfica. Revista Mensual del Cine Educativo 1 (1931): 26-27.
Benjamin, Walter. «La situación del arte cinematográfico en Rusia». En Obras, libro II/vol. 2, 363-367. Madrid: Abada, 2009.
Bessou, Auguste. «L’emploi du cinématographe dans les différentes branches de l’enseignement». Revue pédagogique, 76 (1920): 125-144. https://www.persee.fr/doc/revpe_2021-4111_1920_num_76_1_8029 (consultado el 20-3-2022).
Bouquet, Stéphane. Serguei Eisenstein. Madrid: Cahiers du Cinéma-El País, 2008.
Camarero Rioja, Fernando. «Teoría y práctica del cine educativo en España (1895-1923)». Cahiers de civilisation espagnole contemporaine. De 1808 au temps présent 11 (2013). URL: http://journals.openedition.org/ccec/4843; DOI: https://doi.org/10.4000/ccec.4843 (consultado el 28-3-2022).
Caparrós Lera, Josep María, Josep Carner-Ribalta y Buenaventura Delgado Criado. El cinema educatiu i la seva incidència a Catalunya. Dels orígens a 1939. Barcelona: ICE-PPU, 1988.
Caparrós Lera, José María. «La guerra civil estadounidense vista por el cine». Palabra Clave 12, no. 2 (2009): 195-206.
Carrera, Pilar, y Jenaro Talens. El relato documental. Efectos de sentido y modos de recepción. Madrid: Cátedra, 2018.
Casquete Badallo, Jesús. «La primera edición española de Mein Kampf». Revista de Estudios Políticos 184 (2019): 197-223. DOI: https://doi.org/10.18042/cepc/rep.184.07 (consultado el 15-3-2022).
Chaplin, Charles. Autobiografía. Barcelona: Lumen, 2014.
Colleyn, Jean-Paul. Le regard documentaire. Paris: Éditions du Centre Georges Pompidou, 1993.
Costa, Marco da. Hollywood contra Hitler. El nazismo visto por el cine americano durante el Tercer Reich (1933-1945). Madrid: Notorious Ediciones, 2018.
Cousins, Mark. Historia del cine. Barcelona: Blume, 2005.
Dagneaux, Leslie. «Le cinéma à l’aune de l’éducation nouvelle. Le point sur les pratiques du réseau Freinet en France dans les années 1920-1930». Cahiers de narratologie 40 (2021). URL: https://journals.openedition.org/narratologie/12565 DOI: 10.4000/narratologie.12565 (consultado el 20-3-2020).
Díaz-Plaja, Ana. «Dos profesores enamorados en tiempos de la República: Guillermo Díaz-Plaja y Concepción Taboada», Temps d’Educació 60 (2021): 229-270.
Díaz-Plaja, Guillem. Una cultura del cinema. Introducció a una estètica del film. Barcelona: Publicacions de “La Revista”, 1930.
Dorado, Felipe. «Los cinemas obreros y el cinema en el campo». Acción Cultural Cinegráfica. Revista Mensual del Cine Educativo 1 (1931): 30-33.
Durán, José Miguel. «Contra la producción estatal de películas educadoras». Acción Cultural Cinegráfica. Revista Mensual del Cine Educativo 1 (1931): 9-11.
Eisenstein, Serguei M. Teoría y técnica cinematográficas. Madrid: Ediciones Rialp, 1959.
Eisenstein, Serguei M. Reflexiones de un cineasta. Barcelona: Editorial Lumen, 1990.
España, Rafael de. «La guerra del celuloide: Goebbels vs. Hollywood». Film Historia 8, no. 2-3 (1998): 187-223.
España, Rafael de. El cine de Goebbels. Barcelona: Ariel, 2000.
España, Rafael de. «El cine nazi: temas y personajes». Historia contemporánea 22 (2001): 151-178.
Farré, Rosa. «En el frente revolucionario del arte. Creación y experimento en la primera cultura soviética». En 1917. La revolución rusa cien años después, editado por Juan Andrade y Fernando Hernández Sánchez, 153-179. Madrid: Akal, 2017.
Flaherty, Robert Joseph, «La función del documental». En Textos y manifiestos del cine, editado por Joaquim Romaguera Ramió y Homero Alsina Thevenet, 151-154. Madrid: Cátedra, 1993.
Font, Domènec. Del azul al verde. El cine español durante el franquismo. Barcelona: Avance, 1976.
Formanov, Dmitrij Andrejevic. Tchapayef. Barcelona: Picazo, 1973.
García Alonso, María. «Intuiciones visuales para pueblos olvidados. La utilización del cine en las Misiones Pedagógicas de la Segunda República Española». Cahiers de civilisation espagnole contemporaine 11 (2013) URL: http://journals.openedition.org/ccec/4861; DOI: https://doi.org/10.4000/ccec.4861 (consultado el 28-3-2022).
Gimferrer, Pere. Cine y literatura. Barcelona: Seix Barral, 2005.
Girona, Ramón. El cinema de propaganda als EUA. Barcelona: UOC, 2010.
Goebbels, Joseph. Diario. Barcelona: Plaza & Janés, 1960.
Gómez Mesa, Luis. «España en el mundo sin fronteras del cinema». Revista de las Españas 98-100 (1935): 431-434 y 101-103 (1936): 58-61.
Grierson, John. «Postulados del documental». En Textos y manifiestos del cine, editado por Joaquim Romaguera Ramió y Homero Alsina Thevenet, 139-147. Madrid: Cátedra, 1993.
Hitler, Adolf. Mi lucha. Barcelona: Librum, 1989.
Kellehoff, Sven Felix. Mi lucha. La historia del libro que marcó el siglo XX. Barcelona: Crítica, 2016.
Kemp, Philip. Cine. Toda la historia. Barcelona: Blume, 2014.
Kracauer, Siegfried. De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós, 1985.
Laborderie, Pascal. Le cinéma éducateur laïque. Paris: L’Harmattan, 2015.
Laborderie, Pascal. «Cinéma éducateur et laïcité dans l’entre-deux-guerres en France». Cahiers de Narratologie, Laboratoire Interdisciplinaire Récits Cultures et Sociétés - LIRCES (2021) École, récits, nation, 13 ffhal-03487065 (Consultado el 15-3-2022).
López Martín, Laura. «El cine educativo en la fabricación de la memoria histórica del nuevo régimen». En Actas del IV Congreso Internacional de Historia y cine, editado por Josep Maria Caparrós Lera, Magí Crusells y Francesc Sánchez Barba, 323-339. Barcelona: Centre d’Investigació Film-Història, 2015.
Ludwig, Emil. Tres dictadores: Hitler, Mussolini y Stalin. Y un cuatro: Prusia. Barcelona: Acantilado, 2011.
Lussana, Fiamma. Cinema educatore. L’Istituto Luce dal fascismo alla liberaziones (1924-1945). Roma: Carocci editore, 2019.
Medrano García, Adela. Un modelo de información cinematográfica: el documental inglés. Barcelona: A.T.E., 1982.
Medvedkin, Alexander. El cine como propaganda política. 294 días sobre ruedas. Buenos Aires: Siglo XXI, 1973.
Minguet Batllori, Joan M. Cinema, modernitat i avantguarda (1920-1936). València: Edicions 3 i 4, 2000.
Morató Pastor, Francesc. «Estética y política a partir de Leni Riefenstahl». Debats 73 (2001): 10-26.
Moussinac, Léon. Le cinéma soviétique. Paris: Gallimard, 1928.
Nicolás Meseguer, Manuel. La intervención velada. El apoyo cinematográfico alemán al bando franquista (1936-1939). Murcia: Universidad de Murcia-Servicio de Publicaciones, 2004.
Palau, Josep. El cinema soviètic. Cinema i revolució. Barcelona: Catalònia, 1932.
Paz Rebollo, María Antonia e Inmaculada Sánchez. «La historia filmada: los noticiarios cinematográficos como fuente histórica. Una propuesta metodológica». Film Historia IX, no. 1 (1999): 17-33.
Paz Rebollo, María Antonia. «El acorazado Potemkin. La memoria de la revolución». En La historia a través del cine: la Unión Soviética, editado por Santiago de Pablo Contreras, 13-37. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2002.
Pomarède, Vincent. «L’impressionisme i el naixement del cinematògraf», en Art i cinema: 120 anys d’intercanvis, 210-215. Barcelona: Fundació La Caixa, 2016.
Pozo Andrés, María del Mar. «El cine como medio de alfabetización y educación popular. Primeras experiencias». Sarmiento 1 (1997): 59-75.
Rauschning, Hermann. Hitler m’a dit. Paris: Édition Aimery Smogy, 1979.
Riambau, Esteve. Laya Films i el cinema a Catalunya durant la Guerra Civil. Barcelona: L’Avenç, 2018.
Sánchez-Biosca, Vicente. Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra, 2006.
Sand, Shlomo. El siglo XX en pantalla. Cien años a través del cine. Barcelona: Crítica, 2005.
Schögel, Karl. Terror y utopía. Moscú en 1937. Barcelona: Acantilado, 2014.
Schlögel, Karl. El siglo soviético. Arqueología de un mundo perdido. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2021.
Sellés, Magdalena. El documental. Barcelona: UOC, 2007.
Taillibert, Christel. L’Institut International du cinématographe éducatif. Regards sur le rôle du cinéma éducatif dans la politique internationale du fascisme italien. Paris: L’Harmattan, 2000.
Taillibert, Christel. «De l’idéologie d’État au film d’éducation : itinéraire comparé de la France, de l’Italie et des États-Unis dans les années vint». Revue Lisa/Lisa e journal IV no. 3 (2006): 29-43 http://journals.openedition.org/lisa/1986; DOI: https://doi.org/10.4000/lisa.1986 (Consultado el 20-3-2022).
Taillibert, Christel. «Le cinéma d’éducation et le projet internationaliste de la SDN : la brève histoire de l’Institut International du cinéma éducatif», Relations Internationales. Revue Trimestrielle d’Histoire 183, no. 3 (2020): 95-112.
Taillibert, Christel y Marco Antonio d’Arcangelis. «De Feo: un internazionalista pacifista nell’Italia mussoliniana?». Cinema e Storia 2017. Rivista annuale di studi interdisciplinari V, no. 1 (2017): 35-50.
Taillibert, Christel. «Le cinéma d’enseignement et d’éducation. Constitution et transmission d’une mémoire collective par l’image animée». https://www.researchgate.net/publication/334645870 (Consultado el 26-3-2022).
Todorov, Tzvetan. La experiencia totalitaria. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2010.
Todorov, Tzvetan. El triunfo del artista. La Revolución y los artistas rusos, 1917-1941. Barcelona: Galaxia-Gutenberg, 2017.
Torrado Morales, Susana. «La página Web del Archivo histórico del Instituto Luce: un instrumento de difusión cinematográfica». Anales de Documentación 10 (2007): 413-426.
Ueberschlag, Josette. «Cinémas en campagnes. Les instituteurs de l’entre-deux-guerres aux prises à des enjeux politiques, économiques et sociaux». Le Télémaque (Presses Universitaires de Caen) 53 (2018): 63-80.
Un arma visual. Fotomontajes soviéticos 1917-1953. Tenerife: TEA-Tenerife Espacio de las Artes, 2008.
Vaccaro, Juan. El cine de Hollywood en las trincheras (1916-1925). Del estallido de la Gran Guerra al pacto de Locarno. Roma: Aracne, 2020.
Vallejo, César. Rusia en 1931 (Reflexiones al pie del Kremlin). Sevilla: Renacimiento, 2013.
Vande Winkel, Roel, y David Welch. Cinema and the Swastika. The international Expansion of Third Reich Cinema. London: Palgrave Macmillan, 2011.
Vertov, Dziga. Memorias de un cineasta bolchevique. Barcelona: Editorial Labor, 1974.
Vignaux, Valérie. «Célestin Freinet et le cinéma ou le cinéma français et l’éducation nouvelle (1927-1939)». En Actes du Colloque «Images à l’école, image de l’école, 1880-1960», editado por Philippe Bourdier, 75-86. Orléans: UFM Centre Val de Loire/Musée de l’école d’Eure-et-Loir, 2011.
Weitz, Eric D. La Alemania de Weimar. Presagio y tragedia. Madrid: Turner, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Historia y Memoria de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).