Pioneering women: the secondary school professor Rosario Fuentes
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.27510Keywords:
women professors, Secondary Education, teachers’ purge, Board for Advanced Studies- JAE, pioneering womenAbstract
If higher education was already restricted and off-limits to women until the 20th century, their access to teaching and obtaining academic positions at these levels was even more difficult and complex. The aim of this paper is to describe a paradigmatic case of this problem: the life of Rosario Fuentes, who achieved the highest score in a public exam to become French professor and who became the first secondary school professor at the Zorrilla high school in Valladolid. Fuentes alsohad a relevant career as a translator, with contributions to texts on education, philosophy and psychology. This study highlights her role as a researcher associated with the Junta para la Ampliación de Estudios (Board for Advanced Studies) and as a writer of French textbooks. She also took part in the organization of language teachers as well as teaching in different Teacher Training Schools. Her career suffered as a result of the purging process which Franco’s dictatorship carried out on teachers, a process that was especially arbitrary against women due to the fact that their own actions and thoughts were often considered less relevant than those of their partners or relatives.. This paper, which examines many of these aspects of her life, relies on documentation and unpublished images from different archives such as those of the administration and the family, as well as previous works that analyse the issue of women teachers in Secondary Education.
Downloads
References
Araque, Natividad. «Las primeras mujeres catedráticas de institutos de enseñanza secundaria en España durante la dictadura de Primo de Rivera y su relación con la JAE». En Aulas modernas, editado por Leoncio López-Ocón, 179-214. Madrid: Universidad Carlos III, 2014.
Benso, Carmen. «Exclusión, discriminación y resistencias: el acceso de la mujer al sistema educativo (1833-1930)». En Xénero e educación social,coordinado por Elisa Jato y Lucía Iglesias, 57-78. Santiago de Compostela: Edicións Laiovento, 2003.
Blas, José Andrés de y Carmen Diego. «Un caso paradigmático de represión cultural: depuración de bibliotecas escolares en la provincia de Palencia
durante la Guerra Civil española». Represura 7 (2011).
Ezama, Ángeles. Las musas suben a la tribuna: visibilidad y autoridad de las mujeres en el Ateneo de Madrid (1882-1939). Madrid: Genueve Ediciones, 2018.
Fernández, Juan Manuel. «La destrucción de la modernidad republicana. (Sin)razones del exilio pedagógico español». Historia y Memoria de la Educación 9 (2019): 61-99. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22520
Flecha, Consuelo. Las primeras universitarias en España (1872-1910). Madrid: Narcea, 1996.
Gallardo, José Antonio. «Selección de libros de texto que influyeron en la difusión y consolidación de la psicología evolutiva española: desde 1901 hasta 1950», Revista de historia de la psicología 39, no. 3-4 (2008): 61-67.
González, Fernando. Hogueras en la montaña. Madrid: Imprenta Clásica Española, 1924.
Gracia, Francisco y Josep Maria Fullola: El sueño de una generación: el crucero universitario por el Mediterráneo de 1933. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2006.
Hernández, Jose María (ed). Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2011.
Junta para la Ampliación de Estudios. Memoria correspondiente a los cursos 1928-29 y 1929-30. Madrid: Junta para la Ampliación de Estudios, 1930.
Lima, Gabriela de. «El control del libro durante el Primer Franquismo». Diálogos 18, no. 1 (2014): 361-380. https://dx.doi.org/10.4025/dialogos.v18i1.850
López-Ocón, Leoncio. «Al hilo del centenario de la JAE (1907-1939): reflexiones sobre la dinamización de un sistema científico y educativo». Ayer 70 (2008): 265-278.
Lorenzo, Juan Antonio. La enseñanza media en la España franquista (1936-1975). Madrid: Editorial Complutense, 2003.
Marco, Antonio. «Las revistas francesas en “La Lectura” (Madrid, 1901-1920)». En Imágenes de Francia en las letras hispánicas, editado por Francisco Lafarga,
-354. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, 1989.
Marías, Daniel. «En busca de nuestras raíces: el crucero universitario de 1933 por el Mediterráneo». Conferencia presentada en la UNED, 3 de octubre de 2017. Disponible en: https://canal.uned.es/video/5a6f7194b1111f39688b456f
Marín, Teresa, «Viajeras-exploradoras de cultura». Tabanque: Revista pedagógica 24 (2011): 191-206.
Martín, Francisco, Isabel Grana y Carmen Sanchidrián. «La depuración franquista de los docentes: control y sometimiento ideológico». Historia de la educación 29 (2010): 241-258.
Martínez de Blanco, María. «La Federación Internacional de Profesores de Lenguas Vivas». En Nuevos métodos en la enseñanza de idiomas, editado por
Luis Grandía, 849-856. Madrid: Dirección General de Enseñanza Media, 1962.
Martínez Rus, Ana. «No sólo hubo censura: la destrucción y depuración de libros en España (1936-1948)». Creneida 5 (2017): 35-65. https://doi.org/10.21071/calh.v5i.10368
Mendoza, Irene. «Mujeres pensionadas en Francia por la JAE. Algunas especificidades». Comunicación presentada en el Congrés Internacional d’Història La Segona República. Cultures i projectes polítics, Barcelona, 2016.
Pardo, Arcadio. «Los años de Fernando González en Valladolid. La inmersión castellana en su poesía». Estudios Canarios. Anuario del IECan 2, 50-51 (2008): 643-656.
Poveda, María. «Mujeres y segunda enseñanza en Madrid (1931-1939). El personal docente femenino en los institutos de bachillerato». Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2014.
Pozo, Antonio. «Enseñanza de la historia en la escuela española entre 1931-1970. Análisis legislativo-pedagógico y su implantación obligatoria en los libros de texto». Clio. History and History teaching 40 (2014): 28-41.
Salvador, María Antonia. «La depuración del profesorado femenino en la guerra civil: el caso de Doña Rosario Fuentes del Instituto Zorrilla de Valladolid». CEE Participación Educativa 15 (2010): 225-233.
Sanchidrián, Carmen, Isabel Grana y Francisco Martín. «Análisis y valoración de los expedientes de depuración del profesorado de Instituto de Segunda Enseñanza
en el franquismo (1936-1942). Resultados generales». Revista de Educación 356 (2011): 377-399. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-356-044
Sevilla, Diego. «La ley Moyano y el desarrollo de la educación en España». Ethos educativo 40 (2007): 110-124.
Solanas, María José. «Historiadores españoles en el París de Braudel: consideraciones sobre las diferentes experiencias historiográficas». En Actas del VII
Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea, Memoria e Identidades. Santiago de Compostela: Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela, 2004.
Suso, Javier. «Método audiovisual». En Diccionario de historia de la enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX), editado por Juan F. García Bascuñana
[en línea]. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili, 2017. Disponible en: http://www.grelinap.recerca.urv.cat/ca/projectes/diccionario-historia-ensenanza-frances-espana/entradas/150/metodo-audiovisual
Suso, Javier. «Método ecléctico o mixto». En Diccionario de historia de la enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX), editado por Juan F. García Bascuñana [en línea]. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili, 2017. Disponible en: http://www.grelinap.recerca.urv.cat/ca/projectes/diccionario-historia-ensenanza-frances-espana/entradas/152/metodo-eclectico-o-mixto
Villalaín, José Luis. Manuales escolares en España. Tomo III. Libros de texto autorizados y censurados (1874-1939). Madrid: UNED, 2002.
Viñao, Antonio. «Del bachillerato de élite a la educación secundaria para todos ». En Historia de la Enseñanza Media en Aragón, coordinado por Guillermo Vicente, 449-472. Aragón: Institución Fernando el Católico, 2011.