The The Actions of the Duke of Riánsares in the World of the Arts
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.37415Keywords:
Duke of Riánsares; patronage; Spanish liberalism; bourgeois spirit; 19th century paintingAbstract
The political and social transformation that occurred in the 19th century changed tastes and customs. New themes and styles appeared in art, fueled by the demand of the new social elites. The Muñoz family serves as an example of the social and cultural evolution of the bourgeoisie of the time. Fernando Muñoz not only quickly learned to know art and to incorporate paintings into his home in accordance with the fashion of the time, but he also assimilated the bourgeois mentality in economic terms, that is, in conceiving art also as a business, selling and buying paintings as valuable commodities. After the rupture of the traditional channels of patronage and the art market, Muñoz was able to successfully overcome this problem and form an extremely important pictorial collection at the same time that he managed to make a name for himself among artists, becoming a true patron that guaranteed success. economic and artistic in the new society.
Downloads
References
Agulhon, Maurice: Le cercle dans la France bourgueoise 1810-1848. Étude d’une mutation de sociabilitè. París, Colin, 1977.
Alaminos López, Eduardo y Salas Vázquez, Eduardo: «José de Madrazo, coleccionista», en José Luis Díez (dir.): José de Madrazo (1781-1859). Santander, Fundación Marcelino Botín, 1998, pp. 153-277.
Ansón Navarro, Arturo y Centellas Salmero, Ricardo: Dibujo español del Renacimiento a Goya. La colección de la Reina María Cristina de Borbón. Zaragoza, Diputación provincial de Zaragoza, 2008.
Arnabat, Ramón y Duch, Montserrat (coords.): Historia de la sociabilidad contemporánea. Del asociacionismo a las redes sociales. Valencia, Universitat de València, 2014.
Augé, Jean-Louis: «Los alumnos españoles de David. Mito o realidad y estado actual de las obras en las colecciones francesas», Boletín del Museo del Prado, 43 (2007), pp. 161-165.
Bahamonde, Ángel y Cayuela, Gregorio J: «Entre la Habana, Paris y Madrid: intereses antillanos y trasvase de capitales de María de Borbón y el duque de Riansares (1835-1873)», Estudios de Historia social. España y Cuba en el siglo XIX, 44-47 (1998), pp. 635-649.
Bourdieu, Pierre: Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama, 1995.
Ciervo Paradell, Joaquín: El arte y el vivir de Fortuny. Barcelona, librería de arte M. Bayés, 1921.
Díez García, José Luis (coord.): Federico de Madrazo. Epistolario. Madrid, Museo del Prado, 1994, 2 vols.
Díez García, José Luis: José de Madrazo. Epistolario. Santander, Fundación Emilio Botín, 1998.
Escolano Benito, Agustín: «La educación en las exposiciones universales», Cuestiones pedagógicas, 21 (2011-2012), pp. 149-170.
Ferraz Martínez, Antonio: La novela histórica contemporánea del siglo XIX anterior a Galdós. Madrid, Universidad Complutense (tesis doctoral), 1992, 2 vols.
Ferrera Cuesta, Carlo: «Salas y salones: teatro y sociabilidad en la revolución liberal», Librosdelacorte, 12 (2020), pp. 178-205.
Ferreras, Juan I.: El triunfo del liberalismo y de la novela histórica (1830-1870). Madrid, Taurus, 1976.
García Álvarez de la Villa, Beatriz: «Sofía Vela Querol», en Diccionario Biográfico Español, <https://dbe.rah.es/biografias/sofia-vela-querol>
García Castañeda, Salvador: «Ecos de sociedad: la vida cortesana isabelina (1842-1846) que vio Washington Irving», en Thion, Dolores (coord.), El costumbrismo, nuevas luces. Pau, Presses de l’Université de Pau, 2013, pp. 233-250.
García Felguera, María de los Santos: La fortuna de Murillo (1682-1900). Sevilla, Diputación de Sevilla 2017, 2ª ed.
Garrido Gallego, Jesús: Datos biográficos y memoria de don Agustín Fernando Muñoz, duque de Riánsares, esposo de su Majestad la reina doña María Cristina de Borbón. Cuenca, Editorial Nuevo Milenio, 2008.
Gerard-Powell, Véronique: «Les collectionneurs spagnols et le vente d’oeuvres d’art à Paris au XIX siècle (1826-1880)», en Sazatornil Ruiz, Luis y Jimeno, Fréderick (eds), El arte español en Roma y París (siglo XVIII y XIX). Madrid, 2014, pp. 305-323.
Guardia Herrero, Carmen de la: «Las culturas de la sociabilidad y la transformación de lo político», en Romeo, María Cruz y Sierra, María (coords.): La España Liberal, 1833-1874. Madrid, Marcial Pons-Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2014.
Guereña, Jean-Louis: «Espacios y formas de la sociabilidad en la España contemporánea», Hispania, 63/214 (2003), pp. 1-6.
Guereña, Jean-Louis: «Fuentes para la historia de la sociabilidad en la España Contemporánea», Estudios de Historia Social, 50-51 (1989), pp. 155-176.
Gurtvich, Georges: Essais de sociologie: les formes de la sociabilité. Le problème de la conscience collective. Paris, Librairie du Recueil Sirey, 1938.
Gutiérrez Burón, Francisco: «Los Madrazo y las exposiciones nacionales», Villa de Madrid, 83 (1985), p. 33.
Gutiérrez Burón, Jesús: «El cambio de clientes en el siglo XIX: el arte como mercancía. Consecuencias», en Patronos, Promotores, mecenas y clientes. Actas Mesa I, Murcia, Universidad de Murcia, 1988, pp. 625-633.
Gutiérrez Burón, Jesús: «Las adquisiciones oficiales en las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes en el siglo XIX», E-artDocuments, 4 (2011), <https://raco.cat/index.php/e-art/article/view/246198>
Gutiérrez Burón, Jesús: «Los enviados especiales a las Exposiciones Universales del siglo XIX», Los caminos y el arte VI. Congreso Nacional de Historia del Arte. Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 1989, pp. 13-25.
Habermas, Jürgen: Historia y crítica de la opinión pública, la transformación estructural de la vida pública. Barcelona, Gustavo Gili, 1981, pp. 25-38.
Heras, Lorena de las: La collection de peintures de la reine Marie-Christine d’Espagne: entre Madrid et Paris (1830-1879). Mémoire de Maîtrise en Histoire de l’art. Master 2. Université Paris-IV 2010-2012.
Holland, Elizabeth: The Spanish Journal of Elizabeth Lady Holland. Londres. Longmans Green, and Co, 1910.
Jordán de Urríes y de la Colina, Javier: «José de Madrazo y Agudo (1781-1859). Perfil biográfico», en Díez, José Luis (dir).: José de Madrazo (1781-1859). Fundación Marcelino Botín, 1998, p. 56.
Lasheras, Ana Belén: España en París. La Imagen Nacional en las exposiciones universales 1855-1900. Santander, Universidad de Cantabria, 2009 (tesis doctoral).
Lecuyer, Marie C.: «Algunos aspectos de la sociabilidad en España hacia 1840», Estudios de Historia Social, 50-51 (1989), pp. 145-159.
López Morell, Miguel Ángel: «La estrategia de la corrupción. El patrimonio y los negocios de la reina María Cristina y Fernando Muñoz». Ayer, 129 (2023), pp. 137-162.
López Morell, Miguel Ángel: La casa Rothschild en España (1812-1941). Madrid, Marcial Pons Historia, 2005.
Macpherson, Crawford Brough.: La teoría política del individualismo posesivo. De Hobbes a Locke. Madrid, Trotta, 1979.
Martínez García, Cristina Bienvenida: «Política y corrupción en la corte isabelina. el ascenso del ‘clan de Tarancón’», Librosdelacorte, 22 (2022), págs. 91-119.
Martínez Millán, José y Rivero Rodríguez, Manuel.: Historia Moderna. Siglos XV al XIX. Madrid, Alianza, 2021.
Martínez Plaza, Pedro J.: «Colección artística de Josefa Martín (1807-1871), condesa viuda de Velle». Ars Bilduma (2017), pp. 153-164.
Martínez Plaza, Pedro J.: El coleccionismo de pintura en Madrid durante el siglo XIX. Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2018.
Masera, Alfonso y Fages de Climent, Carlos: Fortuny, la mitad de una vida. Madrid, Espasa-Calpe, 1932.
Mattelart, Armand: La comunicación-mundo: historia de las ideas y de las estrategias, Madrid, Siglo XXI editores, 1996.
Maza Zorrilla, Elena, (coord.): Sociabilidad en la España Contemporánea. Historiografía y problemas metodológicos. Valladolid, Universidad de Valladolid, 2002.
Mera, Guadalupe: El baile en el Madrid romántico (1833-1868): prácticas de sociabilidad, repertorio coreográfico y recepción literaria. Oviedo, Universidad de Oviedo, 2015.
Navarro, Francisco: «Mariano Fortuny y Marsal», Revista Europea. Madrid, Medina y Navarro editores, 1875, III, pp. 233-242.
Nombela, Julio: Almanaque enciclopédico español ilustrado para 1871. Madrid, imprenta de R. Labajos, 1870, pp. 70-71.
Ochoa, Eugenio de: «Don Mariano Fortuny», La ilustración española y americana. Madrid, Imprenta de T. Fortanet, 1870, pp. 216- 218.
Otazu y Llana, Alfonso de: Los Rothschild y sus socios españoles (1820-1850). Madrid, O.H.S. 1987.
Pérez Sánchez, Aránzazu.: «El liceo de Madrid y la Real Academia». Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 98-99 (2004), pp. 73-92
Pérez Sánchez, Aránzazu: El liceo artístico y literario de Madrid (1837-1851). Madrid, Fundación Universitaria Española, 2005.
Reyero, Carlos: «Ideología e imagen del artista español del siglo XIX entre París y Roma», en Sazatornil Ruiz, Luis y Jimeno, Fédréric (edits.): El arte español entre Roma y París (siglos XVIII y XIX). Madrid, Casa de Velázquez 2014, p. 131.
Reyero, Carlos: Fortuny, o, El arte como distinción de clase. Madrid, Cátedra, 2017.
Ridolfi, Maurizio: «Las fiestas nacionales: religiones de la patria y rituales políticos en la Europa liberal del ‘largo siglo XIX’», Pasado y memoria, 3 (2004), pp. 135-154.
Rousseau, Jean Jacques: Discurso sobre el origen y fundamentación de la desigualdad entre los hombres y otros escritos. Madrid, Tecnos, 2005.
Santillán, Ramón: Memoria histórica sobre los bancos nacional de San Carlos, español de san Fernando, Isabel II, nuevo de san Fernando y de España (introducción de Pedro Tedde). Madrid, Banco de España, 1982.
Seiz Rodrigo, David: La disimilación honesta: los gastos secretos en el reinado de Felipe IV. Entre la razón de Estado y la merced cortesana. Madrid, Endymion, 2010.
Varey, John E: Los títeres y otras diversiones populares de Madrid: 1758-1840. Londres, Tamesis Books, 1972.
Villacorta Ramos, Francisco: «Los ateneos liberales: política, cultura y sociabilidad intelectual», Hispania, 63/214 (2003), pp. 415-442.
Villacorta Ramos, Francisco: Burguesía y cultura: los intelectuales españoles en la sociedad liberal, 1808-1931. Madrid, Siglo XXI, 1980.
VV. AA.: Catálogo Fortuny (1838-1874). Madrid, Museo del Prado, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.