Silence as a Limit: Regarding the Aesthetic Affirmation of Traumatic Memory

Authors

  • Rocío Garriga Inarejos Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Universidad de Zaragoza.

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.6.2018.20596

Keywords:

Art, silence, war, trauma, representation

Abstract

After the tragedy of the Holocaust, emerged huge questions about the appropriateness of its artistic representation. Can be distinguished two tendencies in the studies that have been done about it: one was in the years 60-80, and the other, which began in the 90s, continues today. Addressing such issues involves to deal with the question of silence and assess a some ethical aspects related to artistic expression. One should ask what is the scope that has this notion in the arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Garriga Inarejos, Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Universidad de Zaragoza.

Rocío Garriga Inarejos - Profesora Ayudante Doctora

Dirección postal: Edificio de Bellas Artes. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Calle Ciudad Escolar s/n E-44003 TERUEL

Teléfono de contacto: 660068907

References

ADORNO, Theodor: Crítica de la Cultura y Sociedad I. Madrid, Akal/Básica de Bolsillo, 2008.

ADORNO, Theodor: Notas sobre literatura. Madrid, Akal/Básica de Bolsillo, 2003.

ANDERS, Günter: Filosofía de la situación. César de Vicente Hernando (ed.). Madrid, Catarata, 2007.

APPELFELD, Aharon: “After the Holocaust”, Writing and the Holocaust. New York, Holmes & Meier, 1988, 83-92.

ASP, Jessica, DE VILLIERS, Elisa: When Language Breaks Down. Analysing discourse in clinical contexts. Cambridge, University Press, 2010.

BASSO: “To Give Up on Words: Silence in Western Apache Culture”, en GIGLIOLI (ed.): Language and Social Context. England, Penguin, 1972, 67-85.

BERNSTEIN, The Writing on the Wall. Projections in Berlin’s Jewish Quarter. Shimon Attie Photographs and Installations. Heidelberg, Edition Braus, 1994.

CAÑAS, Roberto: “La imaginación y las Ideas estéticas en la filosofía de Kant”, Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, vol. XXXVI (1998), 591-600.

COLODRO, Max: El silencio en la palabra. Aproximaciones a lo innombrable. Chile: Editorial Cuarto Propio, 2000.

DÍAZ ISENRATH: “Técnica y singularidad en Günter Anders y Gilbert Simondon”, Revista CTS. Revista iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 14 (2010), 105-116.

DOMINGO MORATALLA, Agustín: Ética. Madrid, Acento, 2001.

FRIEDLÄNDER, Saul: Probing the Limits of Representation: Nazism and the “Final Solution”. Cambridge, Harvard University Press, 1992.

GAY, Peter: La Cultura de Weimar: la inclusión de lo excluido. Barcelona, Editorial Argos Vergara, 1984.

GIGLIOTTI, Simone: “Unspeakable Pasts as Limit Events: the Holocaust, Genocide, and the Stolen Generations”, Australian Journal of Politics and History, 49 (2003/2), 164-181.

GRASS, Günter: Escribir después de Auschwitz. Barcelona, Paidós, 1999.

HASSAN, Ihab: The Dismemberment of Orpheus: Toward a Postmodern Litterature. New York, Oxford University Press, 1971.

HERRERAS, Enrique: Una lectura naturalista del Teatro del Absurdo. Valencia, Universitat de Valencia, 1996.

HOOKS, Bell: Talking back. Toronto, Between the Lines, 1988.

IBRAHIM, Yasmin: “Holocaust as the Visual Subject: The Problematics of Memory Making through Visual Culture”, Nebula, 6 (2009/4), 94-113.

JAWORSKI, Adam: The Power of Silence: social and pragmatic perspectives. California, SAGE Publications, 1993.

KAPLAN, Brett Ashley: Unwanted beauty: aesthetic pleasure in Holocaust representation. Illinois, University of Illinois Press, 2007.

KOSINSKI, Jerzy: El pájaro pintado. Barcelona, Debolsillo, 2011.

LACAPRA, Dominick: Escribir la Historia: escribir el trauma. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 2005.

LANZMANN, Claude: Shoah. Paris, Éditions Fayard, 1985.

LAPLANCHE, Jean y PONTALIS, Jean-Bertrand: 1974. Diccionario de Psicoanálisis. Barcelona, Editorial Labor, 1974.

MAILLARD, Chantal: “Experiencia estética y experiencia mística”. Revista Interdisciplinar de filosofía, vol. II (1997), 177-191.

MAILLARD, Chantal: La sabiduría como estética. China: confucianismo, taoísmo y budismo. Madrid, Akal, 2008.

MARRADES, Julián (ed.): Wittgenstein. Arte y Filosofía. Madrid, Plaza y Valdés, 2003.

MIRA Y LÓPEZ, Emilio. [1944]. La Psiquiatría en la Guerra (Psychiatry in War). Buenos Aires, Editorial Médico Quirúrgiva. Capítulos: II. El miedo y su significado y IV. Trastornos especiales. Recurso electrónico sin paginación.

En: <http://www.psiquiatria.com/imgdb/archivo_doc8816.pdf> [5 mayo 2015].

MONEGAL, Antonio (ed.): Política y (po)ética de las imágenes de guerra. Barcelona, Ediciones Paidós, 2007.

ORTEGA Y GASSET, José. Una interpretación de la Historia Universal. En torno a Toynbee. Tomo IX. Madrid, Ed. Revista de Occidente, 1965.

PONCE, Vicente: “Actas del exterminio”, Archivos de la Filmoteca, 6 (1990), 58-60.

ROSENFELD & GREENBERG (eds.): Confronting the Holocaust: The Impact of Elie Wiesel. Bloomingston: Indiana University Press, 1978.

ROTHBERG, Michael: Traumatic Realism: the Demands of Holocaust Representation. Minnesota, University of Minnesota Press, 2000.

SARTRE, Jean Paul: La imaginación. Barcelona, Edhasa, 2006.

SCHLANT, Ernestine: The Language of Silence. West German Literature and the Holocaust. London, Rouletge, 1999.

STEINER, George: Lenguaje y silencio: ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Editorial Gedisa, 1994.

STRONGMAN, Kenneth: The psychology of emotion. New York, John Willey & Sons, 1987.

TERNON, Yves: El Estado Criminal: los genocidios en el siglo XX. Barcelona, Ediciones Península, 1995.

WITTGENSTEIN, Ludwig: Conferencia sobre ética. Barcelona, Paidós, 1997.

WITTGENSTEIN, Ludwig: Tractatus logico-philosophicus; Investigaciones filosóficas; Sobre la certeza. Madrid, Gredos, 2009.

ZUNZUNEGUI, Santos: Poder de la palabra, Bilbao, Cinemateca/Zinemateka, 2002.

Published

2018-12-07

How to Cite

Garriga Inarejos, R. (2018). Silence as a Limit: Regarding the Aesthetic Affirmation of Traumatic Memory. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (6), 413–428. https://doi.org/10.5944/etfvii.6.2018.20596

Issue

Section

MISCELÁNEA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.