Micro utopias of the quotidian, meeting spaces in relational art: an approach to some performances of Marina Abramović and Tino Sehgal
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.16030Keywords:
Relational Art, Constructed situations, Performance, Nicolas Bourriaud, Marina Abramović, Tino Sehgal,Abstract
This paper analyses the concept of relational aesthetics proposed by Nicolas Bourriaud considering the close connections of some performative art practices with the active participation of the spectator in the creation of «constructed situations». I will examine a range on actions of Marina Abramović and Tino Sehgal, in which the audience becomes one of the main agents: stressing the relationship between creator and spectator, between individual and collective experience. Under such premises art shows the will to move, to touch, to affect deeply, connecting the public with the private sphere. Within these parameters, the work of art emerges in the interstices of society as a tool to outline new ways of creating relations, which Bourriaud termed «utopias of proximity» or «micro-utopias». Such situations understand creation as a device to give food for thought and encourage dialogue and critical thinking.
Downloads
References
Abramović, Marina & Ulay: Marina Abramovic/ Ulay, Ulay/ Marina Abramovic. Relation work and Detour. Amsterdam, Idea Books, 1980.
—: Marina Abramovic and Ulay, The lovers. Amsterdam, Stedelijk Museus, 1989.
—: Marina Abramovich, performing body. Milano, Charta, 1998.
Abramović, Marina: Abramovic. Berlín, Cantz, 1993.
Abramović, Marina y Gras Balaguer, Menene: «Entrevista con Marina Abramovic», Lápiz. Revista Internacional de Arte, 126 (1996), 57.
Abramović, Marina & Obrist, Hans Ulrich: The conversation series 23. Alemania, Verlag der Buchlandlung, 2010.
Baudrillard, Jean: Las estrategias fatales. Barcelona, Anagrama, 2000.
— : Cultura y Simulacro. Barcelona, Kairós, 2005.
Bauman, Zygmunt: Arte, ¿líquido? Madrid, Ediciones Sequitur, 2007.
Bishop, Claire: «Antagonism and Relational Aesthetics», October, 110 (2004), 51-79.
Bourdieu, Pierre, «Notas provisionales sobre la percepción social del cuerpo», en Materiales de Sociología Crítica. Madrid, La Piqueta, 1986, 183-194.
Bourriaud, Nicolás: Estética relacional. Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora, 2013.
—: «Estética relacional», en Blanco, Paloma, Carrillo, Jesús, Claramonte, Jordi, Expósito, Marcelo (Ed.): Modos de hacer, arte crítico,esfera pública y acción directa. Salamanca, Universidad de Salamanca, 2001.
Certeau, Michel de: La invención de lo cotidiano. México D.F., Universidad Iberoamericana. Centro Francés de Estudios Mexicanos y Centroamericanos, Guadalajara, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, 1999.
Debord, Guy: La sociedad del espectáculo. Valencia, Pre-Textos, 1999.
Foucault, Michel: Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid, Siglo XXI, 2005.
Guattari, Félix: La révolution moléculaire. París, Prairies Ordinaires, 1977.
Hernández-Navarro, Miguel Ángel y Bal, Mieke: «Little resistances. Contradictions of mobility», en 2move, video art migration, Murcia, CENDEAC, 2008.
Jones, Amelia: «Performar, performatividad, performance…y la política del rastro material», en Perf/Form, How to Do Things with[out] Words, Madrid, Centro de Arte Dos de Mayo, 2014.
Maisonneuve, Jean: Ritos religiosos y civiles. Barcelona, Herder, 1991.
Pardo, Tania: «Algunas propuestas de prácticas colaboractivas y relacionales en el contexto del arte contemporáneo español», en Doctor, Rafael (Ed), Arte español contemporáneo 1992-2013. Madrid, La Fábrica, 2013.
Ramírez, Júlia: Utopías artísticas de revuelta, Claremont Road, Reclaim the streets, la Ciudad de Sol. Madrid, Cátedra, 2014.
Rancière, Jacques: «El espectador emancipado», en VV.AA: Arquitecturas de la mirada. Alcalá, Universidad de Alcalá, 2009.
Sánchez, José Antonio «y otros»: «Actuar, realizar, manifestar», en Perf/Form, How to Do Things with[out] Words, Madrid, Centro de Arte Dos de Mayo, 2014.
Vila-Matas, Enrique: Kassel no invita a la lógica. Sant Boi de Llobregat, Seix Barral, 2014.
VV.AA: «La tergiversación como negación y como preludio», en La creación abierta y sus enemigos, textos situacionistas sobre arte y urbanismo. Madrid, La Piqueta, 1977.
VV.AA: Marina Abramović: The Artist is Present. New York, Museum of Modern Art, 2010.
VV.AA: Internacional Situacionista. Textos completos de la revista Internationale Situationnista, Vol I: La realización del arte: Textos de Internationale Situationnista #s 1-6 (1958-1961) más Informe sobre la construcción de situaciones y sobre las condiciones de la organización
y la acción de la tendencia situacionista internacional de Guy Debord (1957). Madrid, Literatura gris, 1999.
Westcott, James: When Marina dies, biography. Massachusetts, Massachusetts Institute of Technology, 2010.
WEBGRAFÍA
Abramovic, Marina (2014): The artist is present (2012), En: <https://www.youtube.com/watch?v=OS0Tg0IjCp4> [5 de abril el 2014].
De Diego, Estrella (2015): «La impostura de Abramovic», El País. En: <http://www.cultura.elpais.com/cultura/2015/05/13/babelia/1431528483_257754.html> [13 de mayo del 2015].
Foucault, Michael; Fornet-Betancourt, Raúl; Becker, Helmut; Gómez-Muller, Alfredo, (1984): «La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad», Concordia6,1984, 96-116. En: <http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/NOMBRES/article/viewFile/2276/1217> [5 julio de 2014].
Gómez, Marisa (2010): «Marina Abramović. Sostener la Mirada», Interactive magazine. En: <http://www.interartive.org/2010/05/marina-abramovic-moma/> [10 de febrero del 2013].
Manen, Martí (2012): «Cuando el arte pasa como la vida», La Vanguardia. En: <http://www.lavanguardia.com/cultura/20121219/54356479722/tino-sehgal-cuando-el-arte-pasa-comola-vida.html> [19 de diciembre del 2012].
Prado, Marcela (2011): «Debate crítico alrededor de la Estética Relacional», Revista digital Disturbis, 10. En: <http://www.disturbis.esteticauab.org/DisturbisII/Prado.html> [2 de febrero del 2016].
Vicente, Álex (2015): «La reacción común a mis obras es dar marcha atrás», El País, En:
http://www.cultura.elpais.com/cultura/2015/08/12/babelia/1439394547_960405.html> [20 de agosto del 2015].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).