Chronoendoscopies: imagining a trip inside the human body

Authors

  • Fernando de Felipe Universidad Ramon Llull
  • Iván Gómez García Universidad Ramon Llull

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15521

Keywords:

Body, Brain, Chronoendoscopy, Time, Cinema, Television

Abstract

Art has always been concerned about the nature of human vision. That vision, apparently so limited, has been assisted by numerous tools and technologies. Microscopes and telescopes have brought small worlds and distant spaces nearby. Art has not been immune to this human dream of domination of inaccessible spaces. It has frequently shown images from inside the human body. An interior that eventually could become a traversable space thanks to digital technologies. The aim of this article is to show how the world of contemporary cinema and television has shown a recurring obsession with the exploration and representation of the interior of the human body. This audiovisual world has generated dynamic images crossed by the magnitude of time. The desire to penetrate the skin to see the human body from the inside has been a compulsion for art that cinema and television have picked up shamelessly. The most enigmatic body organ is the brain and its complex activity cannot simply be explained as the result of the interaction of their basic components. We have always been fascinated by its ability to generate complex images crossed with the concept of time and shown also as passable spaces.

Downloads

References

Aracil, Alfredo: Juego y artificio. Autómatas y otras ficciones en la cultura del Renacimiento a la Ilustración. Madrid, Cátedra, 1998.

Ballard, J.G.: Aparato de vuelo rasante. Barcelona, Minotauro, 1976.

Baudelaire, Charles: «Le Public moderne et la photographie», en Curiosités esthétiques et autres écrits sur l’art. París, Hermann, 1968.

Belting, Hans: Antropología de la imagen. Madrid, Katz Editores, 2007.

Brakhage, Stan: Essential Brakhage: Selected Writings on Filmmaking. Nueva York, McPherson and Company, 2001.

Brea, José Luis: Las tres eras de la imagen. Madrid, Akal, 2010.

Casanueva, Mario y Bolaños, Bernardo (Coords.): El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona, Anthropos, 2009.

Crary, Jonathan: Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid, Akal, 2008.

De La Mettrie, J.O.: El hombre máquina. Madrid, Valdemar, 2002.

Doane, M.A.: The Emergence of Cinematic Time. Modernity,

Contingency, The Archive. Cambridge, Harvard University Press, 2002.

Druckrey, Timothy: «La conspiración real», en Fontcuberta, Joan (ed.): ¿Soñarán los androides con cámaras fotográficas? Madrid, La Fábrica Editorial, 2008.

Escohotado, Antonio: Historia elemental de las drogas. Barcelona, Anagrama, 1996.

Fontcuberta, Joan: «El futuro del futuro», en Fontcuberta, Joan (ed.): ¿Soñarán los androides con cámaras fotográficas? Madrid, La Fábrica Editorial, 2008.

García Manrique, Ricardo: La medida de lo humano. Ensayos de Bioética y Cine. Barcelona, Ed. Observatori de Bioètica i dret, PCB-UB, 2008.

Gómez, Susana: «La ilustración científica y el engaño de los sentidos», en Casanueva,M. y Bolaños, B. (Coords.): El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona, Anthropos, 2009.

Jiménez, José: Cuerpo y tiempo. La imagen de la metamorfosis. Barcelona, Destino, 1993.

Joly, Martin: La interpretación de la imagen: entre memoria, estereotipo y seducción. Barcelona, Paidós, 2003.

Kaku, Michio: La física del futuro. Barcelona, Debate, 2011.

Kuspit, Donald: «Del arte analógico al arte digital», en Kuspit, D. (ed.): Arte digital y videoarte. Transgrediendo los límites de la representación. Madrid, Círculo de Bellas Artes, 2006.

La Ferla, Jorge: Cine (y) digital. Buenos Aires, Manantial, 2009.

Manovich, Lev: El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona, Paidós, 2005.

McLuhan, Marshal: La comprensión de los medios como las extensiones del hombre. México, Diana, 1969.

Miller, Arthur I.: Einstein y Picasso. El espacio, el tiempo y los estragos de la belleza. Barcelona, Tusquets Editores, 2007.

Mirzoeff, Nicholas: «Libertad y cultura visual: plantando cara a la globalización», en Brea, José Luis (ed.): Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, Akal, 2005, 161-172.

Nicholls, Peter (ed.): La ciencia en la ciencia ficción (Volumen II). Barcelona, Orbis, 1987.

Oubiña, David: Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires, Ediciones Manantial, 2009.

Panofsky, Erwin: La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, Tusquets, 1999.

Richardson, John R.: Picasso: una biografía, vol. II, 1907-1917. Madrid, Alianza Editorial, 1997.

Robinson, F.M.: Science Fiction of the 20th Century. An Illustrated History. Portland, Collectors Press, 1999.

Schmitt, Jean-Claude: Historia de la superstición. Barcelona, Crítica, 1992, p. 93

Schreber, Daniel Paul: Memorias de un enfermo de nervios. Buenos Aires, Libros Perfil, 1969.

Shattuck, Roger: Conocimiento prohibido. De Prometeo a la pornografía. Madrid, Santillana de Ediciones, 1998.

Sherrington, Charles S.: The Integrative Action of the Nervous System. Nueva York, Scribner, 1906.

Siruela, Jacobo: El mundo bajo los párpados. Girona, Ediciones Atalanta, 2010.

Sobczyk, Marek: De la fatiga de lo visible. Valencia, Pre-Textos, 2011.

Woolf, Virginia: Momentos de vida, Barcelona, Lumen, 1982.

Published

2016-05-13

How to Cite

de Felipe, F., & Gómez García, I. (2016). Chronoendoscopies: imagining a trip inside the human body. Espacio Tiempo Y Forma. Serie VII, Historia Del Arte, (4), 279–305. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15521

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.