Chronoendoscopies: imagining a trip inside the human body
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15521Keywords:
Body, Brain, Chronoendoscopy, Time, Cinema, TelevisionAbstract
Art has always been concerned about the nature of human vision. That vision, apparently so limited, has been assisted by numerous tools and technologies. Microscopes and telescopes have brought small worlds and distant spaces nearby. Art has not been immune to this human dream of domination of inaccessible spaces. It has frequently shown images from inside the human body. An interior that eventually could become a traversable space thanks to digital technologies. The aim of this article is to show how the world of contemporary cinema and television has shown a recurring obsession with the exploration and representation of the interior of the human body. This audiovisual world has generated dynamic images crossed by the magnitude of time. The desire to penetrate the skin to see the human body from the inside has been a compulsion for art that cinema and television have picked up shamelessly. The most enigmatic body organ is the brain and its complex activity cannot simply be explained as the result of the interaction of their basic components. We have always been fascinated by its ability to generate complex images crossed with the concept of time and shown also as passable spaces.Downloads
References
Aracil, Alfredo: Juego y artificio. Autómatas y otras ficciones en la cultura del Renacimiento a la Ilustración. Madrid, Cátedra, 1998.
Ballard, J.G.: Aparato de vuelo rasante. Barcelona, Minotauro, 1976.
Baudelaire, Charles: «Le Public moderne et la photographie», en Curiosités esthétiques et autres écrits sur l’art. París, Hermann, 1968.
Belting, Hans: Antropología de la imagen. Madrid, Katz Editores, 2007.
Brakhage, Stan: Essential Brakhage: Selected Writings on Filmmaking. Nueva York, McPherson and Company, 2001.
Brea, José Luis: Las tres eras de la imagen. Madrid, Akal, 2010.
Casanueva, Mario y Bolaños, Bernardo (Coords.): El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona, Anthropos, 2009.
Crary, Jonathan: Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid, Akal, 2008.
De La Mettrie, J.O.: El hombre máquina. Madrid, Valdemar, 2002.
Doane, M.A.: The Emergence of Cinematic Time. Modernity,
Contingency, The Archive. Cambridge, Harvard University Press, 2002.
Druckrey, Timothy: «La conspiración real», en Fontcuberta, Joan (ed.): ¿Soñarán los androides con cámaras fotográficas? Madrid, La Fábrica Editorial, 2008.
Escohotado, Antonio: Historia elemental de las drogas. Barcelona, Anagrama, 1996.
Fontcuberta, Joan: «El futuro del futuro», en Fontcuberta, Joan (ed.): ¿Soñarán los androides con cámaras fotográficas? Madrid, La Fábrica Editorial, 2008.
García Manrique, Ricardo: La medida de lo humano. Ensayos de Bioética y Cine. Barcelona, Ed. Observatori de Bioètica i dret, PCB-UB, 2008.
Gómez, Susana: «La ilustración científica y el engaño de los sentidos», en Casanueva,M. y Bolaños, B. (Coords.): El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona, Anthropos, 2009.
Jiménez, José: Cuerpo y tiempo. La imagen de la metamorfosis. Barcelona, Destino, 1993.
Joly, Martin: La interpretación de la imagen: entre memoria, estereotipo y seducción. Barcelona, Paidós, 2003.
Kaku, Michio: La física del futuro. Barcelona, Debate, 2011.
Kuspit, Donald: «Del arte analógico al arte digital», en Kuspit, D. (ed.): Arte digital y videoarte. Transgrediendo los límites de la representación. Madrid, Círculo de Bellas Artes, 2006.
La Ferla, Jorge: Cine (y) digital. Buenos Aires, Manantial, 2009.
Manovich, Lev: El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona, Paidós, 2005.
McLuhan, Marshal: La comprensión de los medios como las extensiones del hombre. México, Diana, 1969.
Miller, Arthur I.: Einstein y Picasso. El espacio, el tiempo y los estragos de la belleza. Barcelona, Tusquets Editores, 2007.
Mirzoeff, Nicholas: «Libertad y cultura visual: plantando cara a la globalización», en Brea, José Luis (ed.): Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, Akal, 2005, 161-172.
Nicholls, Peter (ed.): La ciencia en la ciencia ficción (Volumen II). Barcelona, Orbis, 1987.
Oubiña, David: Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital. Buenos Aires, Ediciones Manantial, 2009.
Panofsky, Erwin: La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, Tusquets, 1999.
Richardson, John R.: Picasso: una biografía, vol. II, 1907-1917. Madrid, Alianza Editorial, 1997.
Robinson, F.M.: Science Fiction of the 20th Century. An Illustrated History. Portland, Collectors Press, 1999.
Schmitt, Jean-Claude: Historia de la superstición. Barcelona, Crítica, 1992, p. 93
Schreber, Daniel Paul: Memorias de un enfermo de nervios. Buenos Aires, Libros Perfil, 1969.
Shattuck, Roger: Conocimiento prohibido. De Prometeo a la pornografía. Madrid, Santillana de Ediciones, 1998.
Sherrington, Charles S.: The Integrative Action of the Nervous System. Nueva York, Scribner, 1906.
Siruela, Jacobo: El mundo bajo los párpados. Girona, Ediciones Atalanta, 2010.
Sobczyk, Marek: De la fatiga de lo visible. Valencia, Pre-Textos, 2011.
Woolf, Virginia: Momentos de vida, Barcelona, Lumen, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).