A design of digital resources for university e-learning environments
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.2.15.599Keywords:
E-Learning, blended learning, design, resource, university.Abstract
The different kinds of technology and resources that we can find nowadays show that the citizens of the twenty-first century are faced with a variety of options for learning through technology. Words such as e-learning and blended learning are not unknown to the public. However, we must take into consideration that technological innovation needs to be supported by appropriate pedagogical and methodological innovation. The creation of digital content and resources for these environments cannot be left out of the pedagogical planning needed to promote the teaching-learning process. This article presents a review of different types of learning that can occur in the network and presents a number of interesting ideas and proposals for the design and implementation of digital materials in university teaching, where Web 2.0 tools and new trends, such as learning objects, cannot be avoided.
Downloads
References
Adell, J.; Sales, M. A. (1999). El profesor online: elementos para la definición de un nuevo rol docente. En: Cabero, J. (Coord). EDUTEC. Nuevas Tecnologías en la formación flexible y a distancia. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. [en línea] Disponible en: http://tecnologiaedu. us.es/edutec/paginas/105.html (consulta 2011, 20 de marzo).
Area, M.; García Valcarcel, A. (2001). Los materiales didácticos en la era digital, del texto impreso a los Web inteligentes. En: Area, M. (Coord.). Educar en la Sociedad de la Información. (409-441). Bilbao: Descleé.
Baleo, R. (2009). El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. Pixelbit: Revista de Medios y Educación, 35, (87-96).
Bates, A. W. (1995). Technology, e-learning and distance education. Routledge: Oxon. [en línea] Disponible en: http:// books.google.es/books?hl=es&lr=&id =yOpH1aOuopcC&oi=fnd&pg=PR6& dq=assessment+e+learning&ots=juG 6Z-j-Sl&sig=f1BaNt9FG3VnVjorUse z4Ee8xoM#v=onepage&q=assessme nt%20e%20learning&f=false (consulta 2011, 28 de enero).
Bartolomé, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Pixel bit: Revista de Medios y Comunicación, 23, (7-20).
Barroso, J.; Romero, R. (2007). La informática, los multimedia y los hipertextos en la enseñanza. En: Cabero, J. (Coord.). Las Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw Hill.
Cabero, J. (1994). Actitudes hacia los ordenadores y la informática. En: Cebrián de la Serna, M. (Dir.). Medios y recursos didácticos. (85-98). Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
Cabero, J. (2001). Tecnología Educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós, papeles de comunicación.
Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3, (1). UOC. [en línea] Disponible en: http:// mundoacademico.unb.br/users/ ledafior/1111414851.pdf (consulta 2011, 20 de mayo).
Cabero, J.; Morales, J. A.; Barroso, J.; Román, P.; Romero, R. (2004). La red como instrumento de formación. Bases para el diseño de materiales didácticos. Pixelbit. Revista de Medios y Educación, 22, (5-23).
Caladine, R. (2008). Enhancing e-learning with media.rich content ans interactions. Hershey-New York: Information Science Publishing.
Castañeda, L.; Sánchez Vera, M. M. (2009). Entornosdee-learningparalaenseñanza superior: entre lo institucional y lo personalizado. Pixelbit: Revista de Medios y Educación, 35, (175-191).
CRUED (2008). Informe CRUE-TIC sobre las TIC en las Universidades. Madrid: CRUE. [en línea] Disponible en: http:// www.crue.org/prensa/2008octubre/ NP-_UNIVERSITIC_2008.pdf (consulta 2011, 15 de Junio).
De Pablos, J. (2004). La formación superior y el reto de las Nuevas Tecnologías de la información. En: Martínez, F.; Prendes, M. P. Nuevas Tecnologías y educación. Madrid: Pearson.
Downes, S. (2005). E-learning 2.0. E-learn Magazine, 26.
Fozdar, B. I.; Kumar, L. S. (2007). Mobile learning and student retention. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8 (2), (1- 16).
García Aretio, L. (1987). Hacia una definición de Educación a Distancia. Boletín informativo de la Asociación Iberoamericana de Educación Superior a distancia, nº. 18.
García Aretio, L. (2000). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.
Hanna, D. (1998). Higher education in an era of Digital Competition: emerging organizational models. Journal of Asynchonous Learning Networks, 2, (1).
Hanna, D. (2002). Las universidades de educación a distancia basadas en las tecnologías. En:
Hanna, D. (Ed.). La enseñanza universitaria en la era digital. Octaedro. EUB. Barcelona.
Heinze, A.; Porcter, C. (2004). Reflections on the use of Blended Learning. Education in a Changing Enviroment. Universidad de Salford: Education Development Unit of Salford.
Llorente, M. C. (2009). Formación semipresencial apoyada en la red (Blended Learning). PsicoEduca. Madrid: Eduforma.
Marqués, P. (1996). El software educativo. Universidad Autónoma de Barcelona. [en línea] Disponible en: http:// www.lmi.ub.es/te/any96/marques_ software/ (consulta 2008, 12 de diciembre).
Martínez, F.; Prendes, M. P. (2007). Las TIC en el aula como elemento de la flexibilización docente. En: Martínez, F.; Prendes, M. P. (Coord.). La enseñanza con objetos de aprendizaje. Madrid: Dykinson.
Nipper, A. (1989). Third generation distance learning and compjuter conferencing. En: Mason, R.; Kaye, A. (Eds.). Mindweave, communication, computers and distance education. Oxford: Pergamon.
Prendes, M. P. (2007). Selección e integración de medios en la enseñanza. En: Cabero, J. (Coord). Tecnología Educativa. Madrid: McGraw Hill.
Rosenberg, M. J. (2001). E-learning. Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age. New York: McGrawHill.
Sangrá, A. (2001). La calidad en las experiencias virtuales de Educación Superior. Actas de la conferencia Internacional sobre Educación Superior, formación y Nuevas Tecnologías. (641-625). [en línea] Disponible en: http://reddigital. cnice.mec.es/6/Documentos/docs/ articulo13_material.pdf (consulta 2010, 22 de abril).
Siemens, G. (2004). Connectivism: a learning theory for the digital age. E-Learn Space. [en línea] Disponible en: http://www.elearnspace.org/ Articles/connectivism.htm (consulta 2010, 20 de febrero).
Solano, I. M. (2008). Nuevos modelos y nuevos medios para la colaboración en las universidades del siglo XXI. En: Martínez, F. (Coord.) Incorporación de las TIC en los programas académicos de las Universidades Estatales Costarricenses. (127-146). Murcia: Diego Marín.
Snajder, M.; Verlic, M.; Povalej, P.; Debevc, M. (2007). Pedagogical evaluation of e-learning courses.Adaptedpedagogical index. Conference ICL2007. Austria: Villach. Taylor, J. (1995). Distance education technologies: the fourth generation. Australian Journal of Educational Technology, 11, 2, (1-7).
Taylor, J. (2001). Fifth generation distance education. Higher Education Series, report n.4 0. Canberra, Australia: Department of Education, Training and Youth Affairs.
Varas, L. M. (2003). Repositorio de Objetos de Aprendizaje. [en línea] Disponible en: http://www.alejandria.cl/recursos/ documentos/documento_varas.doc (consulta 2011, 17 de junio de 2011).
Wiley, D. (2006). Guetting Axiomatic About Learning Objects: lanzando axiomas sobre objetos de aprendizaje. Laboratorio Virtual. Departamento de Lenguajes y Sistemas Informáticos. [en línea] Disponible en: http://www. reusability.org/axiomatic.pdf (consulta 2011, 17 de marzo).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.