Generative Artificial Intelligence agent in scientific research. An explanatory analysis of classroom learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43545

Keywords:

Generative Artificial Intelligence agents, learning, scientific research

Abstract

There is a lack of knowledge regarding the capacity, usefulness and effectiveness of some technological resources, such as intelligent agents with artificial intelligence in educational contexts for scientific research. This motivates the development and analysis of a new pedagogical strategy that uses generative intelligent agents with artificial intelligence in the construction of research projects. Therefore, the objective is to verify the effectiveness of a new pedagogical procedure and the design of activities that employ generative intelligent agents with artificial intelligence to enhance learning in scientific research. The method used was explanatory with a quasi-experimental longitudinal and prospective design. Four project steps and their respective hypotheses were established, instruments were developed and validated and applied to a sample of 111 study elements organized into one comparison group and two intervention groups. A repeated measures ANOVA analysis was conducted. Significant differences were demonstrated in the progress of the intervention groups compared to the comparison group in learning, research idea development by identifying research gaps and objectives; study formulation by identifying bibliographic references and study context; research design by determining the method and methodological procedure; and data analysis by interpreting descriptive-level data. The new methodology used and assisted by artificial intelligence yielded satisfactory overall results.

Downloads

Author Biographies

Roberto Berrios Zepeda, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN (Nicaragua)

Director específico de Administración en el área de Ciencias Económicas y Empresariales, profesor titular con estudios avanzados en Investigación Comercial y Técnicas de Marketing y Doctor en Economía de Empresa por la Universidad Autónoma de Madrid, España.

Lorgia Márquez Mora, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN (Nicaragua)

Docente Asistente UNAN-León, Área de Conocimiento Ciencias Económicas y Empresariales, con cátedra en Derecho Empresarial, Derecho Tributario, con Maestría en Derecho Empresarial con Mención en Asesoría Jurídica. UNAN-LEÓN. II Edición. UNAN-LEÓN.

References

Aldana, G. M., Babativa, D. A., Caraballo, G. J., & Rey, C. A. (2020). Escala de actitudes hacia la investigación (EACIN): Evaluación de sus propiedades psicométricas en una muestra colombiana. Revista CES Psicología, 13(1), 89-103. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.6

Alhayani, B., Mohammed, H. J., Chaloob, I. Z., & Ahmed, J. S. (2021). Effectiveness of artificial intelligence techniques against cyber security risks apply of IT industry. Materials Today: Proceedings, 44, 3356-3361. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.02.531

Ayala, O. (2020). Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 2(4), 668-679. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.011

Baker, R. S. (2016). Stupid Tutoring Systems, Intelligent Humans. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(2), 600-614. https://doi.org/10.1007/s40593-016-0105-0

Bozkurt, A., Junhong, X., Lambert, S., Pazurek, A., Crompton, H., Koseoglu, S., Farrow, R., Bond, M., Nerantzi, C., Honeychurch, S., Bali, M., Dron, J., Mir, K., Gray, B. C., Stewart, B. P., Costello, E., Mason, J., Stracke, C. M., Romero-Hall, E., ... Brooks, C. (2023). Speculative futures on ChatGPT and generative artificial intelligence (AI): A collective reflection from the educational landscape. Asian Journal of Distance Education, 18(1), 53-130. https://doi.org/10.5281/zenodo.7636568

Brown, T. B., Mann, B., Ryder, N., Subbiah, M., Kaplan, J., Dhariwal, P., Neelakantan, A., Shyam, P., Sastry, G., Askell, A., Agarwal, S., Herbert-Voss, A., Krueger, G., Henighan, T., Child, R., Ramesh, A., Ziegler, D. M., Wu, J., Winter, C., ... Amodei, D. (2020). Language Models are Few-Shot Learners. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2005.14165

Carvajal, I. C. M. (2023). Inteligencia artificial (IA) en la investigación científica: Sistematización y reflexiones sobre experiencias educativas. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(3), 112-137. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i3.2050

DataScientest. (2023). Inteligencia artificial: definición, historia, usos y peligros. DataScientest. https://datascientest.com/es/inteligencia-artificial-definicion

Dathathri, S., Madotto, A., Lan, Z., Fung, P., & Neubig, G. (2019). Plug and play language models: A simple approach to controlled text generation. arXiv. https://arxiv.org/abs/1912.02164

Díaz, L. A. (2024). El uso de la inteligencia artificial en la investigación científica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 26(43), 1-15. https://doi.org/10.19053/uptc.01227238.18014

García-Peñalvo, F. J. (2020). Learning Analytics as a Breakthrough in Educational Improvement. In D. Burgos (Ed.), Radical Solutions and Learning Analytics: Personalised Learning and Teaching Through Big Data (pp. 1-15). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-15-4526-9_1

García-Peñalvo, F. J. (2023). Redefiniendo la relación del profesorado con la inteligencia artificial. II Congreso Internacional de Educación. https://bit.ly/46Y8Y77

García-Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

García Rosado, L. F. (2024). Inteligencia artificial, una mirada desde la asignatura de Metodología de la investigación científica: Relato de experiencia docente. Educación Superior, (37), 11-34. https://doi.org/10.56918/es.2024.i37.pp11-34

González Sánchez, J. L., Villota García, F. R., Moscoso Parra, A. E., Garces Calva, S. W., & Bazurto Arévalo, B. M. (2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Dominio de las Ciencias, 9(3), 1097-1108. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3488

Gruetzemacher, R., & Paradice, D. (2022). Deep Transfer Learning & Beyond: Transformer Language Models in Information Systems Research. ACM Computing Surveys, 54(10s), 1-30. https://doi.org/10.1145/3505245

Jia, K., Wang, P., Li, Y., Chen, Z., Jiang, X., Lin, C. L., & Chin, T. (2022). Research landscape of artificial intelligence and e-learning: A bibliometric research. Frontiers in Psychology, 13, 795039. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.795039

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Technology for Humanity. John Wiley & Sons.

Lalaleo, F. R., Carrera, F. A., & Martínez, A. P. (2024). La IA como herramienta de apoyo en la investigación científicas en los docentes investigadores del ISTE. Espíritu Emprendedor TES, 8(1), 97-110. https://doi.org/10.33970/eetes.v8.n1.2024.377

Lang, C., Siemens, G., Wise, A. F., Gašević, D., & Merceron, A. (Eds.). (2022). The Handbook of Learning Analytics. Society for Learning Analytics Research (SoLAR). https://doi.org/10.18608/hla22

Litardo, J. T., Wong, C. R., Ruiz, S. M., & Benites, K. P. (2023). Retos y oportunidades docente en la implementación de la inteligencia artificial en la educación superior ecuatoriana. South Florida Journal of Development, 4(2), 867-889. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n2-020

Liu, Y., Chen, L., & Yao, Z. (2022). The application of artificial intelligence assistant to deep learning in teachers’ teaching and students’ learning processes. Frontiers in Psychology, 13, 929175. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.929175

López Martín, E. (2023). El papel de la inteligencia artificial generativa en la publicación científica. Educación XXI, 27(1), 9-15. https://doi.org/10.5944/educxx1.39205

Ma, W., Adesope, O. O., Nesbit, J. C., & Liu, Q. (2014). Intelligent tutoring systems and learning outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4), 901-918. https://doi.org/10.1037/a0037123

McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (1955). A proposal for the Dartmouth summer research project on artificial intelligence. AI Magazine, 27(4), 12-14. https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904

McCulloch, W. S., & Pitts, W. (1943). A logical calculus of the ideas immanent in nervous activity. The Bulletin of Mathematical Biophysics, 5(4), 115-133. https://doi.org/10.1007/bf02478259

Morales-Chan, M. (2023). Explorando el potencial de Chat GPT: una clasificación de Prompts efectivos para la enseñanza. Paper GES. https://biblioteca.galileo.edu/tesario/handle/123456789/1348

Nilsson, N. J. (1982). Artificial intelligence: Engineering, science, or slogan? AI Magazine, 3(1), 2-17. https://doi.org/10.1609/aimag.v3i1.359

Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9

Salmerón Moreira, Y. M., Luna Álvarez, H. E., Murillo Encarnación, W. G., & Pacheco Gómez, V. A. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior. Revista Conrado, 19(93), 27-34.

Sánchez, O. V. G. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23), 98-107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

Sandino, M., Espinoza, M. J., & Berrios, R. (2019). Microprogramación del componente de investigación de mercados. Proyecto curricular para docencia. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN León.

Sari, J. M., & Purwanta, E. (2021). The Implementation of Artificial Intelligence in Creative Learning Based on Stem in the Era of Society 5.0. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 6(2), 433-440. https://doi.org/10.24042/tadris.v6i2.10135

Supo, J., & Zacarías, H. (2020). Metodología de la investigación científica. Seminarios de investigación científica (3ra ed.). Sociedad Hispana de Investigación Científica, Editorial BIOESTADISTICO EEDU EIRL.

Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 59(236), 433-460. https://doi.org/10.1093/mind/lix.236.433

UNESCO IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después; Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

UNESCO. (2021). El aporte de la inteligencia artificial y las TIC avanzadas a las sociedades del conocimiento: Una perspectiva de derechos, apertura, acceso y múltiples actores. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375796

UNESCO IESALC. (2023). ChatGPT e Inteligencia artificial en la educación superior. Guía de inicio rápida. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/05/ChatGPT-e-Inteligencia-artificial-en-la-educacion-superior.-Gui%CC%81a-de-inicio-ra%CC%81pida.pdf

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://doi.org/10.56219/dialectica.v1i21.2322

Villarroel, J. J. G. (2021). Implicancia de la inteligencia artificial en las aulas virtuales para la educación superior. Orbis Tertius-UPAL, 5(10), 31-52. https://doi.org/10.59748/ot.v5i10.98

Yang, S. J., Ogata, H., Matsui, T., & Chen, N. S. (2021). Human-centered artificial intelligence in education: Seeing the invisible through the visible. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100008. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100008

Yilmaz, R., Yurdugül, H., Karaoğlan Yilmaz, F. G., Şahin, M., Sulak, S., Aydin, F., Tepgeç, M., Terzi Müftüoğlu, C., & Oral, Ö. (2022). Smart MOOC integrated with intelligent tutoring: A system architecture and framework model proposal. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100092. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100092

Yu, W., & Sup, W. (2021). Artificial intelligence for the development of university education management. Frontiers in Educational Research, 4(1), 120-125. https://doi.org/10.25236/FER.2021.040120

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Published

2025-04-08

How to Cite

Berrios Zepeda, R., & Márquez Mora, L. (2025). Generative Artificial Intelligence agent in scientific research. An explanatory analysis of classroom learning. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(2). https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43545

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.