Evaluation of contextual variables in the implementation of the Flipped Classroom methodology in secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.27.2.38980

Keywords:

open education, active methodologies, flipped classroom, quantitative research

Abstract

This study focuses on the Flipped Classroom (FC) methodology in secondary education, evaluating its impact in relation to different contextual variables of the educational system. The hypotheses explore whether variables such as the type of educational institution, the teacher's area of expertise, their experience and training, age, the classroom layout and the academic semester within the school year, impact the adoption of the FC. For this purpose, information was collected by means of a questionnaire that contemplated aspects of students, educational institutions and teachers, in addition to observing the use of FC in classrooms. The questionnaire contains predominantly closed questions with the idea of encouraging a quantitative study methodology. After analyzing the results, statistically significant differences were found in the use of FC between private and subsidized centers versus public ones. The age of the teacher also proved to be an influential factor, with greater adoption of FC among teachers under 40 years of age. The teaching specialty of knowledge was also a significant factor, with greater use of FC in the areas of English Language and Professional Training compared to others such as Mathematics, Spanish Language and Literature or Biology. These results indicate that the implementation of FC is uneven, influenced by the type of school, the age of the teachers and their specialization. Our research underlines the need to provide adequate resources and continuous training, especially in public schools, to foster the equitable adoption of innovative educational methodologies such as FC.

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Author Biographies

José Luis Estévez-Méndez, Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (Spain)

Profesor de la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) y Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Camilo José Cela (UCJC). Actualmente también colabora con grupos de investigación donde su línea de estudio es la educación y la tecnología educativa. 

José Luis Díaz Palencia, Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (Spain)

Máster en Ingeniería Aeroespacial y Doctor en Ciencia y Tecnología, acumula más de quince años en el sector de la investigación y la universitaria. Actualmente imparte conocimientos matemáticos a estudiantes de ingeniería y enseña Innovación e Investigación en Didáctica de las Matemáticas en la UDIMA.

Almudena Sánchez Sánchez, Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (Spain)

Profesora de la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) e investigadora del Observatorio de la Innovación Educativa (UDIMA) y ABsysGroup de la Universidad Complutense de Madrid. Principales áreas de investigación: Análisis Estadístico y Modelización Matemática en Ciencias Sociales (Educación, Ciencias de la Salud y Ciencias Políticas).

Julián Roa González , Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (Spain)

Profesor de la Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA) e investigadora principal del Observatorio de la Innovación Educativa (UDIMA). Sus principales áreas de investigación son la didáctica de las matemáticas y la evaluación, la transformación, la salud y la convivencia en el sistema educativo.

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Published

2024-04-23

How to Cite

Estévez-Méndez, J. L., Díaz Palencia, J. L., Sánchez Sánchez, A., & Roa González , J. (2024). Evaluation of contextual variables in the implementation of the Flipped Classroom methodology in secondary education. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2), 317–337. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.38980