Exploring singularity in higher education: innovating to adapt to an uncertain future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37675

Keywords:

comparative analysis, trend, educational innovation, higher education, future studies

Abstract

This research presents an analytical model designed to detect, organize, and classify singularity in higher education based on futures studies. To achieve this, evidence is gathered to identify distinctive features in the educational field, empowering universities to make strategic decisions in complex environments worldwide. The study is grounded in analytical techniques supported by future research, aiming to identify trends and innovative organizations in various global educational contexts. These singularities are categorized and organized using a mixed methodological approach that combines confirmatory research with the collection of qualitative and quantitative data. The study's findings offer insights into 55 higher education organizations with unique characteristics, emphasizing critical aspects of each. Furthermore, the utility of the developed instrument is validated as a pivotal tool enabling universities to continually review and adapt their educational practices, keeping them current and responsive to social and technological advancements in our ever-changing world. Additionally, the research seeks to stimulate a discussion about the future role of universities as influential entities in a dynamic, complex, and uncertain society. This underscores the vital importance of universities being well-prepared to confront challenges and seize opportunities emerging in this evolving context, ultimately contributing to their sustained relevance and effectiveness in the continuously changing educational landscape.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/37675/28239

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Lara-Navarra, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Profesor asociado de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Doctor por la Universidad Pompeu Fabra.  Máster de Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).  Ha sido Director de Innovación en la Universitat Oberta de Catalunya y Presidente del Comité de Innovación de la Asociación 22@Networ. Miembro de AENOR (Asociación Española de Normalización). Ha publicado más 50 trabajos indexados y ha dictado más de 100 conferencias en más de 9 países.

Jordi Sánchez-Navarro, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (España)

Profesor asociado de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Decano de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación. Coordinador del Grupo de Investigación en Aprendizajes, Medios y Entretenimiento (GAME), reconocido como grupo de investigación consolidado por la AGAUR.  Ha sido director del Saló Internacional del Còmic de Barcelona y subdirector del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Investigador de los proyectos financiados Ludoliteracy (CSO2014-57302-P) y D-stories (RTI2018-098417-B-I00, 20192021).

Àngels Fitó-Bertran, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Doctora en Ciencias Económicas por la Universidad de Barcelona, es profesora sénior de la UOC, desde 2019 hasta 2023 vicerrectora de Competitividad y Empleabilidad y desde 2023 Rectora de la Universitat Oberta de Catalunya. A lo largo de su trayectoria académica se ha especializado en dirección fiscal y financiera y el impacto transformador de la educación superior en la empleabilidad atendiendo a la complejidad de las dinámicas laborales.

Jose López-Ruiz, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Técnico de Innovación en el equipo de Estimulación y Desarrollo de Procesos de Innovación Educativa del eLearning Innovation Center (eLinC) de la UOC. Diplomado en Ciencias Empresariales, ha cursado estudios de posgrado de gestión de productos e innovación en tecnología, procesos creativos, administración y gestión de redes y sistemas, y formación de formadores. Está especializado en la gestión de procesos y proyectos de innovación en el ámbito de la educación en línea.

Cris Girona, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Técnica de innovación en el eLearning Innovation Center, el centro de investigación, innovación y formación de la Universitat Oberta de Catalunya como diseñadora de aprendizaje sénior, especialista en educación digital. Licenciada en Pedagogía especializada en asesoramiento, educación para la carrera y formación profesional. Postgrado en Comunicación Audiovisual para la educación y la formación. Asesora senior en educación abierta y a distancia con más de 20 publicaciones en este campo.

References

Andriushchenko, K., Kovtun, V., Cherniaieva, O., Datsii, N., Aleinikova, O., & Mykolaiets, A. (2020). Transformation of the educational ecosystem in the singularity environment. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(9), 77-98. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.9.5

Baig, M., González-Ceballos, I., & Esteban-Guitart, M. (2023). Universidades 360. La vinculación de tiempos, espacios y agentes sociales, educativos y comunitarios. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(74). https://doi.org/10.6018/red.540591

Beran, T., & Violato, C. (2005). Rating of university teacher instruction: How much do student and course characteristics really matter? Assessment & Evaluation in Higher Education, 30, 593-601. https://doi.org/10.1080/02602930500260688

Berenskoetter, F. (2011). Reclaiming the vision thing: Constructivists as students of the future. International Studies Quarterly, 55(3), 647-668. https://doi.org/10.1111/j.1468-2478.2011.00669.x

Bodinet, J. C. (2016). Pedagogies of the futures: Shifting the educational paradigms. European Journal of Futures Research, 4(21), 1-11. https://doi.org/10.1007/s40309-016-0106-0

Brown, T. J., & Kuratko, D. F. (2015). The impact of design and innovation on the future of education. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(2), 147-151. https://doi.org/10.1037/aca0000010

Cai, Y. (2017). From an analytical framework for understanding the innovation process in higher education to an emerging research field of innovations in higher education. Review of Higher Education, 40(4), 585-616. https://doi.org/10.1353/rhe.2017.0023

Decoufle, A. C. (1974). La prospectiva. Oikos-tau. https://bit.ly/3wFADZM

Fernández, J. (2008). Valoración de la calidad docente. Editorial Complutense.

Gee, J., & Esteban-Guitart, M. (2019). Designing for deep learning in the context of digital and social media. [El diseño para el aprendizaje profundo en los medios de comunicación sociales y digitales]. Comunicar, 58, 9-18. https://doi.org/10.3916/C58-2019-01

Gehanno, J.-F., Rollin, L., & Darmoni, S. (2013). Is the coverage of Google Scholar enough to be used alone for systematic reviews. BMC Medical Informatics and Decision Making, 13(7). https://doi.org/10.1186/1472-6947-13-7

Godet, M. (2001). Creating futures. Economica. https://bit.ly/3wBsiHP

Gough, N. (1990). Futures in Australian education: Tacit, token and taken for granted futures. Futures, 22(3), 298-310. https://doi.org/10.1016/0016-3287(90)90149-C

Gros Salvat, B., & Lara Navarra, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 223-245. https://doi.org/10.35362/rie490681

Guàrdia, L., Clougher, D., Anderson, T., & Maina, M. (2021). IDEAS for Transforming Higher Education: An Overview of Ongoing Trends and Challenges. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(2), 166-184. https://doi.org/10.19173/irrodl.v22i2.5206

Guàrdia, L., Witthaus, G., Girona, C., & Padilla, B. (2016). Next Generation Pedagogy: IDEAS for Online and Blended Higher Education. Final report of the FUTURA project. http://hdl.handle.net/10609/51441

Guerrero, C. (2018). Evaluación de la calidad de la innovación docente. In Contenidos universitarios innovadores (pp. 159-164). GEDISA.

Hicks, D. (2012). The future only arrives when things look dangerous: Reflections on futures education in the UK. Futures, 44, 4-13. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.08.002

Hicks, D., & Slaughter, R. (1998). Futures education. World yearbook of education 1998. Kogan Page. https://bit.ly/39ZYb3Z

Howland, J. L., Wright, T. C., & Boughan, R. A., (2009). How Scholarly Is Google Scholar? A Comparison of Google Scholar to Library Databases. Faculty Publications. 1263. https://doi.org/10.5860/0700227

Huber, L., & Veldman, G. J. (2015). Manual thinking. Empresa Activa

Ito, J., & Howe, J. (2016). Whiplash: How to survive our faster future. Grand Central Publishing. https://bit.ly/3BTnX3A

Jolliffe I. T., & Cadima J. (2016). Principal component analysis: a review and recent developments. Philosophical Transactions. Series A, Mathematical, Physical, and Engineering Sciences, 374, Article ID: 20150202. https://doi.org/10.1098/rsta.2015.0202

Kuosa, T. (2010). Futures signals sense-making framework (FSSF): A start-up tool to analyse and categorise weak signals, wild cards, drivers, trends and other types of information. Futures, 42(1), 42-48. https://doi.org/10.1016/j.futures.2009.08.003

Kuosa, T. (2016). The evolution of strategic foresight: Navigating public policy making. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315558394

Loukkola, T., Peterbauer, H., & Gover, A. (2020). Exploring Higher Education Indicators. European University Association. https://eua.eu/downloads/publications/indicators%20report.pdf

Manetti, A., Lara-Navarra, P., & Sánchez-Navarro, J. (2022a). Design process for the generation of future education scenarios. [El proceso de diseño para la generación de escenarios futuros educativos]. Comunicar, 73, 33-44. https://doi.org/10.3916/C73-2022-03

Manetti, A., Lara-Navarra, P., & Sánchez-Navarro, J. (2022b). Possibilities for futurecasting: designing a digital map of trends. Artnodes, 30, 1-10. https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i30.401218

Manzoni, J. F. (2022). Real learning, Real impact. In The Value & Purpose of Management Education (pp. 124-131). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003261889-20

Marcet, X. (2016). Más allá de la innovación: una nueva época de menos ruido y más nueces. Sintetia. https://www.sintetia.com/mas-alla-de-la-innovacion-una-nueva-epoca-de-menos-ruido-y-mas-nueces/

Menéndez-Alvarez-Hevia, D., Urbina-Ramírez, S., Forteza-Forteza, D., & Rodríguez-Martín, A. (2022). Contributions of futures studies to education: A systematic review. [Contribuciones de los estudios de futuros para la educación: Una revisión sistemática]. Comunicar, 73, 9-20. https://doi.org/10.3916/C73-2022-01

Meyer, I., & Mackintosh, K. (1994). Phraseme analysis and concept analysis: Exploring a symbiotic relationship in the specialized lexicon. In W. Martin (Eds.), Proceedings of the 6th EURALEX International Congress (pp. 339-348). Euralex. https://bit.ly/3M68u4N

Mojica, F. J. (2005). La construcción del futuro. Concepto y modelo de prospectiva estratégica. Books, Universidad Externado de Colombia, Facultad de Administración de Empresas, edition 1, volume 1, number 26, January. https://bit.ly/3G4lRA6

Organization for Economic Cooperation and Development OECD & Statistical Office of the European Union EUROSTAT. (2005). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre Innovación. European Communities: Grupo Tragsa.

Patterson, E., Pugalia, S., & Agarwal, R. (2022). Innovation Management as a Dynamic Capability for a Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous World. In Innovation (pp. 378-396). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346033-23

Peris-Ortiz, M., García-Hurtado, D., & Román, A. P. (2023). Measuring knowledge exploration and exploitation in universities and the relationship with global ranking indicators. European Research on Management and Business Economics, 29(2), 100212. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2022.100212

Ramírez-Montoya, M. S., McGreal, R., & Obiageli Agbu, J.-F. (2022). Horizontes digitales complejos en el futuro de la educación 4.0: luces desde las recomendaciones de UNESCO. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 09-21. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.33843

Southern Voice (2020). Estado global de los ODS: tres niveles de acción decisivos (Reporte 2019). Southern Voice.

Steiner, G., & Posch, A. (2006). Higher education for sustainability by means of transdisciplinary case studies: an innovative approach for solving complex, real-world problems. Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 877-890. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.11.054

Toffler, A. (1974). Learning for tomorrow: The role of the future in education. Random House

Torres-Samuel, M., Vásquez Stanescu, C., Luna Cardozo, M., Amelec, V., & Crissien Borrero, T. (2020). Eficiencia técnica de la investigación y desarrollo, ciencia y tecnología, educación e innovación en países Latinoamericanos. Corporación Universidad de la Costa. https://hdl.handle.net/11323/8230

Vásquez Zamora, L. G., Herrera Vinelli, I. P., Cobeña Talledo, R. A., & Peralta Beltrán, A. R. (2023). Gestión del proceso de innovación de las prácticas de enseñanza en instituciones educativas. RECIMUNDO, 7(1), 468-477. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(1).enero.2023.468-477

Velasco, L. C., Estrada, L. I., Pabón, M., & Tójar, J. C. (2019). Evaluar y promover las competencias para el emprendimiento social en las asignaturas universitarias. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, Segundo Cuatrimestre, 131, 199- 223. https://doi.org/10.5209/REVE.63561

Wenham, M. (1987). Singular Problems in Science and Science Education. Journal of Philosophy of Education, 21(1), 47-58. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.1987.tb00142.x

Published

2024-01-01

How to Cite

Lara-Navarra, P., Sánchez-Navarro, J., Fitó-Bertran, Àngels, López-Ruiz, J., & Girona, C. (2024). Exploring singularity in higher education: innovating to adapt to an uncertain future. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 115–137. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37675

Issue

Section

Research and Case Studies