Proposing a Sustainable EdTech. Beyond Powerpointers and Clickerers Teachers at University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32620

Keywords:

teacher training, new technologies, educational technology, digital skills, higher education

Abstract

The COVID 19 socio-sanitary crisis evidenced a digital gap between higher education teachers and students that needs to develop EdTech skills in university teachers. With the aim of analysing the current development of teacher training in digital skills for education in the 21st century, an extensive and systematic bibliographic review of national and international literature was carried out. It review considered the theorists, frames of reference and training experiences in teaching digital skills. The problem discussed in this article is the actual tendency to train teachers in instrumental and technical aspects of technology such as digital and information literacy, without delving into its more complex use as an instrument of cognitive mediation to learn to think through ICTs and digital media. Based on the analysis carried out, it is concluded that universities need to move towards a sustainable EdTech, oriented towards problem solving through collaborative environments characterized by a critical, ethical, cooperative, participatory and responsible use of technologies. A training proposal is made in EdTeach where the digital is integrated into the pedagogical task and responds to the complexity of the learning that needs to be developed in the students.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/32620/25365

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Villarroel Henríquez, Universidad del Desarrollo, UDD (Chile)

Doctora en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Chile.  Docente Investigador de la Facultad de Psicología de la Universidad del Desarrollo desde el año 2013, y académica de la misma universidad desde el año 2006. Directora del Centro de Investigación y Mejoramiento de la Educación (CIME), Facultad de Psicología- Universidad del Desarrollo, Chile. Líneas de Investigación: a) Evaluación para el aprendizaje, b) Procesos de enseñanza y aprendizaje, y c) Aprendizaje y desarrollo de la cognición.

Wanda Stuardo Troncoso, Universidad del Desarrollo, UDD (Chile)

Psicóloga de la Universidad del Desarrollo. Ayudante de Investigación en Centro de Investigación y Mejoramiento de la Educación (CIME) y Centro de Estudios en Bienestar y Convivencia Social (CEBCS) , Facultad de Psicología - Universidad del Desarrollo. Ayudante de Investigación en Elige Educar. Líneas de Investigación: a) Formación inicial docente, b) Educación y justicia social, c) Educación no sexista, d) Violencia de Género, e) Psicología comunitaria.

References

Agreda, M., Hinojo, M., y Sola, J. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Revista de Medios y Educación, 49, 39-56. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Albrahim, F. (2020). Online teaching skills and competencies. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 19(1), 9-20.

Amhag, L., Hellström, L., y Stigmar, M. (2019). Teacher educators’ use of digital tools and needs for digital competence in higher education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 203-220. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646169

Balladares-Burgos, J. (2018). Diseño pedagógico de la educación digital para la formación del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 1-20. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.41

Built In (1 de diciembre de 2021). EdTech 101. https://builtin.com/edtech

Caldevilla Domínguez, D., Barrientos Báez, A., y Parra López, E. (2020). Horizontes del mundo digital: de la simulación y la banalización de la experiencia, a un uso social, ecológico e innovador de la Sociedad Red. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 25, 269-277. https://doi.org/10.5209/ciyc.68722

Chou, R., Valdés, A., y Sánchez, S. (2017). Programa de formación de competencias digitales en docentes universitarios. Universidad y Sociedad, 9(1), 81-86.

Cutri, R. M., Mena, J., y Whiting, E. F. (2020). Faculty readiness for online crisis teaching: Transitioning to online teaching during COVID-19 pandemic. European Journal of Teacher Education, 43(4), 523-541. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1815702

Dias-Trindade, S., y Gomes, A. (2020). Digital teaching skills: DigCompEdu CheckIn as an evolution process from literacy to digital fluency. Icono 14, 18(2), 162-187. https://doi:10.7195/ri14.v18i1.1519

García-Peñalvo, F., y Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98.

Guimaraes, I., Tejada, J., y Pozos, K. (2019). Formación docente para la educación a distancia: la construcción de las competencias docentes digitales. Serie, 24(51), 69-87. http://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1296

Habler, B., Nicolai, S., McBurnie, C., Jordan, K., Wilson, S., y Kreimeia, A. (2020). EdTech and COVID-19 response. Background Paper 3. Save Our Future. https://saveourfuture.world/white-paper/ https://doi:10.5281/zenodo.4118177

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0nzx7

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de España. https://aprende.intef.es/

Jisc (2014). Developing Digital Literacies. https://www.jisc.ac.uk/guides/developing-digital-literacies#

Juan-Lázaro, O., y Area-Moreira, M. (2021) Gamificación superficial en e-learning: evidencias sobre motivación y autorregulación. Revista de Medios y Educación, 62, 146-181. https://doi.org/10.12795/pixelbit.82427

Langset, I., Jacobsen, D., y Haugsbakken, H. (2017). Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age. Nordic Journal of Digital Literacy, 13(1), 24-39. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2018-01-03

Lohr, A., Stadler, M., Schultz-Pernice, F., Chernikiva, O., Sailer, M., Fischer, F., y Sailer, M. (2021). On powerpointers, clickerers, and digital pros: Investigating the initiation of digital learning activities by teachers in higher education. Computers in Human Behavior, 119, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106715

McGrath, C., y Akerfeldt, A. (2020). Educational technology (EdTech): unbounded opportunities or just another brick in the wall? En A. Larsson y R. Teigland (Eds.), Digital Transformation and Public Services. Societal Impacts in Sweden and Beyond. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429319297-9

Mirrlees,T., y Alvi, S. (2020). EdTech Inc: Selling, Automating and Globalizing Higher Education in the Digital Age. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429343940

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., y Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-13. http://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455

Pérez, L., Jordano, M., y Martín-Cuadrado, A. (2017). Los NOOC para la formación en competencias digitales del docente universitario. Una experiencia piloto de la Universidad Nacional de Educación a distancia (UNED). Revista de Educación a Distancia, 55(1), 1-35. https://doi.org/10.6018/red/55/1

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.

Renz, A., Krishnaraja, S., y Schildhauer, T. (2020, June). A new dynamic for EdTech in the age of pandemics [Paper Presentation] ISPIM Virtual 2020.

Rintamäki, K. (2019). From Teachers to Students: Digital Literacy Course for University Teachers. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 8(4), 457-477.

Secil, T., y Murat, M. (2020). From traditional to open learning: digital transformation project. Bulletin of the IEEE Technical Committee on Learning Technology, 20(1), 12-16.

Sharma, M. (2017). Teacher in a Digital Era. Global Journal of Computer Science and Technology, 17(3), 10-12.

Sosa, M., y Palau, R. (2018). Flipped Classroom para adquirir la competencia digital docente: Una experiencia didáctica en la educación superior. Revista de Medios y Educación, 52, 37-54. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.03

Swaminathan, N., Govindharaj, P., Jagadeesh, N., y Ravichandran, L. (2021). Evaluating the effectiveness of an online faculty development programme for nurse educators about remote teaching during COVID-19. Journal of Taibah University Medical Sciences, 16(2), 268-273. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.11.003

Tobar, A. (2017). Índice de competencias TIC en docentes de educación superior. Campus Virtuales, 6(2), 113-125.

Turpo-Gebera, O. Hurtado-Mazeyra, A., Delgado-Sarmiento, Y., y Pérez-Postigo, G. (2021). Satisfacción del profesorado con la formación en servicio online: aproximaciones desde la usabilidad pedagógica. Revista de Medios y Educación, 62, 39-70. https://doi.org/10.12795/pixelbit.79472

Valverde-Berrocoso, J., y Balladares-Burgos, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 23(2), 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04

Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas de educación superior. Revista Cuadernos, 60(1), 88-94.

Vera, F. (2021). ¿Qué es EdTech? Integrando tecnología en la educación. En F. Vera (Eds.), Cuando la tecnología irrumpe en la educación. Red Internacional de Investigadores en Educación.

Yurtseven, N., Sarac, S., y Akgun, E. (2021). Digital Skills for Teaching and Learning in Distance Education: An Example of a University in the Pandemic. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 295-314. https://doi.org/10.14689/ejer.2021.94.13

Published

2022-03-31

How to Cite

Villarroel Henríquez, V., & Stuardo Troncoso, W. (2022). Proposing a Sustainable EdTech. Beyond Powerpointers and Clickerers Teachers at University. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 241–258. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32620