Violence through ICT: behaviors differentiated by gender
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.23.2.25916Keywords:
violence, information and communication technologies, gender, childhood, adolescence.Abstract
The impact that gender stereotypes have on violence through information and communication technologies (ICT) is a frequent concern in the school, family and individual framework. The objective of the study was to know the influence of gender on violence through ICT, and identify which socio-school variables are associated. Quantitative research of descriptive-inferential-correlational type, with a sample of 1.495 individuals between the ages of 10 and 17 (M = 12.69; DT = 1.92). An ad hoc questionnaire (socio-school data) and the scale of school violence (CUVE-R) by Álvarez-García, Núñez, Rodríguez, Álvarez and Dobarro (2011) have been used. The data show a low-medium level of ICT violence, with a higher prevalence in both genders of sending messages of offense, insult or threat. However, the female gender does it through the Internet (Tuenti, Facebook, etc.) and the male using the mobile. Likewise, there are statistically significant differences in gender when recording or taking photos with the mobile phone to make fun of peers or teachers, with a greater incidence by the male gender. There are also differences in gender according to age. ICT violence stagnates from the age of 13 on the female gender, while the male continues to increase slightly. In conclusion, gender is a variable to keep in mind in preventive or intervention programs focused on minimizing this problem.
Downloads
References
Álvarez-García, D., Núñez, J., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-231.
Álvarez-García, D., Núñez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-230.
Álvarez-Idarriaga, G. (2015). Intervención con adolescentes victimas de ciberbullying: un abordaje desde el Trabajo Social. Revista Trabajo Social Hoy, 74, 75-91. https://doi.org/10.12960/TSH.2015.0005
Arcila, L. (2014). Construcción de la democracia escolar y social desde los procesos de convivencia en las aulas. Tesis de maestria. Universidad de Manizales. Manizales.
Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Baldry, A.C., Farrington, D.P., & Sorrentino, A. (2016). Cyberbullying in youth. Apattern of disruptive behaviour. Psicología Educativa, 22, 19–26. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.02.001
Barragán, R., & Ruiz, E. (2013). Brecha de género e inclusión digital. El potencial de las redes sociales en Educación. Revista Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 309-323.
Bengoa, J. (2015). Mejora de la convivencia escolar. La realidad nacional e internacional en los inicios del siglo XXI. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 12(28), 14-20.
Buelga, S., Cava, M.J., & Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización en-tre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22(4), 784-789.
Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017
Casas, J.A., Del Rey, R., & Ortega-Ruiz, R. (2013). Bullying and cyberbullying: Convergent and divergent predictor variables. Computers in Human Behavior, 29, 580-587. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.015
Castro-Bermúdez, C. (2014). Inteligencia emocional y violencia escolar. Tesis de maestria. Universidad Militar Nueva Granada, Colombia.
De la Fuente, J., Peralta, F., & Sanchez., M. (2009). Autorregulacion personal y percepcion de los comportamientos escolares desadaptativos. Psicothema, 21(4), 548-554.
Del Río, J, Bringué, X., Sádaba, Ch., & González, D. (2010). Cyberbullying: un análisis comparativo en estudiantes de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Venezuela. Generació Digital: Oportunitats i Riscos dels Públics. La Transformació dels Usos Comunicatius, 2, 307-316.
Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P., & Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullying: prevalencia y características. Psicología Conductual, 18(1), 73-89. https://doi.org/10.1037/e554362012-037
Fascendini, F., & Fialová, K. (2011). Voces desde espacios digitales: violencia contra las mujeres relacionada con la tecnología. Informe de síntesis en castellano sobre la investigación. Asociación para el progreso de las comunicaciones (APC).
Félix, V., Soriano, M., Godoy, C., & Sancho, S. (2010). El ciberacoso en la ense¬ñanza secundaria. Aula Abierta, 38(1), 47-58.
Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2016). Impacto del ciberprograma 2.0 en diferentes tipos de violencia escolar y agresividad. Fronteras en Psicología, 7, 428. https://doi.org/10.3389 / fpsyg.2016.00428
Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., & Machimbarrena, J.M. (2017). Intervención en el bullying y cyberbullying: Evaluación del caso Martín. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 25-32.
Garmendia, M., Jiménez, E., & Mascheroni, G. (2017). Riesgos y oportunidades en Internet y uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es / Universidad del País Vasco.
Garretón, P. (2013). Estado de la convivencia escolar, conflictividad y su forma de abordarla en establecimientos educacionales de alta vulnerabilidad social de la provincia de Concepción de Chile. Tesis Doctoral. Universidad de Córdoba, España.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed). Boston: Allyn & Bacon.
Ging, D., & O’Higgins, J. (2016). Cyberbullying, conflict management or just messiing? Teenage girl’s ubderstandings and experiences of gender, friendship, and conflict on Facebook in an Irish second-level school. Feminist Media Studies, 16(5), 805-821. http://dx.doi.org/10.1080/14680777.2015.1137959
Hensler-McGinnis, N. F. (2008). Cyberstalking victimization: Impact and coping responses in a national university sample. Tesis doctoral, Facultad de Educación, Universidad de Maryland, Estados Unidos. https://doi.org/10.1037/e611792009-001
Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta–analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140, 1073-1137. https://doi.org/10.1037/a0035618
Landazabal, M.G., & Ramirez, J.A.O. (2015). Estudios epidemiológicos sobre la incidencia del acoso escolar e implicaciones educativas. Informació Psicològica, 94, 14-35.
Lopez de Mesa, C., Carvajal, C., Soto, M., & Urrea, P. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Educación y Educadores, 16(3), 383-410. https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.3.1
Muñiz, M., Monreal, M., & Povedano, A. (2014). Adolescencia y Violencia de Género: Estereotipos y Sexismo en los nativos digitales. En IV Congreso para el estudio de la Violencia sobre las Mujeres. Disponible en http://www.congresoestudioviolen cia.com
Navarro, M (2009). La brecha digital de género en España: cambios y persistencias. Revista Fenimismo/s, 14. Centro de estudios sobre la Mujer de la Universidad de Alicante.
Ortega-Barón, J., Buelga, S., & Cava, M.J. (2016). The influence of school climate and family climate among adolescents victims of cyberbullying. Comunicar, 24 (46), 57-65. https://doi.org/10.3916/C46-2016-06
Palermiti, A.L., Servidio, R., Bartolo, M.G., & Costabile, A. (2017). Cyberbullying and self-esteem: An Italian study. Computers in Human Behavior, 69, 136-141. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.026
Ramos-Loler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, 56(XXVI), 71-79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
Rey, L., Quintana-Orts, C., Mérida-López, S., & Extremera, N. (2019). Being Bullied at School: Gratitude as Potential Protective Factor for Suicide Risk in Adolescents. Frontiers in Psychology, 10, 662. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00662
Reyns, B. (2010). Being Pursued Online: Extent and Nature of Cyberstalking Victimization from a Lifestyle/Routine Activities Perspective. Tesis doctoral, Facultad de Educación, Universidad de Cincinnati, Estados Unidos.
Rodríguez-Gómez, D., Castro, D., & Meneses, J. (2018). Problematic uses of ICTs among young people in their personal and school life. [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]. Comunicar, 56, 91-100. https://doi.org/10.3916/C56-2018-09
Serrano-Barquín, R., & Ruiz, E. (2013). Violencia simbólica en internet. Raximhai, 9(3), 121-139. https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.06.rs
Slonje, R., & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying?: Personality and social sciences. Scandinavian Journal of Psychology, 49(2), 147–154. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x
Sourander, A., Brunstein-Klomek, A., Ikonen, M., Lindroos, J., Luntamo, T., & Koskelainen, M. (2010). Psychosocial risk factors associated with cyberbullying among adolescents. A population-based study. Archives of General Psychiatry, 67(7), 720-728. http://dx.doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2010.79
Tajahuerce, I., Franco, Y.G., & Juárez, J. (2018). Ciberbullying y género: nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales". Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1845-1859. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62250
Taylor, R.W. Fritsch, E.J. Liederbach, J., & Holt, T.J. (2010). Digital crime and digital terrorism. Nueva Jersey: Pearson Prentice Hall.
Varela, R. (2012): Violencia, Victimización y cyberbullying en adolescentes escolarizados/as: una perspectiva desde el Trabajo Social. Tesis doctoral. Facultad de Ciencias Sociales, departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. Universidad Pablo de Olavide.
Wall, D.S. (2008). Cybercrime: The transformation of crime in the information age. Cambridge: Polity Press.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.