Foundations of the distance education process: teaching, learning and assessment
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12679Keywords:
distance education, self-training, ICT, learning styles, educational models, assessmentAbstract
When addressing the foundations of education, it is important to answer three key questions: Who is the learner? How do they learn?, and What, when and how do we evaluate? Distance education is primarily geared towards a vast and heterogeneous population. However, we can also highlight that adults form the largest sector that visits "virtual" classrooms. Self-training is the basis of distance learning; it adapts itself to the framework of constructivist principles that underlie current education. This training method assumes that the initiative and management of the learning process are in the hands of the learner, without excluding external support from the professor/tutor. Distance evaluation is no longer a "pending task" within the non-traditional modality since virtual environments facilitate online and synchronous activities, as well as authorship within a virtual environment.
Downloads
References
Alonso, C. M.; Gallego, D. J.; Honey, P. (1999). Los estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. 4ª Edición. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Bates, T. (2009). ¿Se comprende realmente lo que es el e-learning? En: Gewerc, A. (Coord). Políticas, prácticas e investigación en tecnología educativa. Barcelona: Octaedro, (109-132).
Brady, L. (1995). Models and methods of teaching. Australia: Prentice-Hall. Boud, D. (1995). The role of self-assessment in student grading. En: Boud, D. Enhancing learning through selfassessment. London: Kogan Page, (161- 176).
Clark, R. (2000). Evaluating Distance Education: Strategies and Cautions. Quartely Review of Distance Education, 1 (1), (3-16).
Fernández Tilve, M. D.; San Juan Roca, M. M. (2012). Entornos virtuales de aprendizaje: ¿Una ocasión para que nuestros estudiantes universitarios adquieran competencias profesionales? Revista Electrónica de Tecnología Educativas-EDUTE-e, 42, (1-17). [en línea] Disponible en: http://edutec. rediris.es/Revelec2/Revelec42/pdf/ Edutec-e_n42-Fernandez_Sanjuan.pdf (consulta 2013, 15 de marzo).
García Aretio, L. (2001). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel Educación.
García Llamas, J. L. (1986). Estudio empírico sobre el rendimiento académico en la enseñanza a distancia. Madrid: UNED, (69-70).
Gibson, C. (1997). Teaching/learning at a distance: a paradigm shift in progress. Open Praxis: The Bulletin of the International Council of Distance Education, 1, (6-11).
Gimeno Sacristán, J.; Pérez, A. I. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morota. Hall, J. W. (1996). The educational paradigm shift. Open Praxis: The Bulletin of the International Council of Distance Education, 2, (27-36).
Herman, J. L.; Aschbacher, P. R.; Winters, L. (1992). Setting criteria. A practical guide to alternative assessment. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, (44-79).
Hernández Schäfer, E. (2006). Diseño de contenidos reutilizables: los estándares para e-learning. Barcelona: Octaedro. [en línea] Disponible en: http://www. octaedro.com/pdf/70014.pdf (consulta 2013, 15 de marzo).
Holmberg, B. (1990). A paradigm shift in distance education? Methodology in the marking. Open Praxis: The Bulletin of the international Council of Distance Education, 22, (51-55).
Honey, P.; Mumford, A. (1986). Using our learning styles. U.K.Berks. Manrique Villavicencio, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. LatinEduca2004.com. I Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. 55, (1- 11). [en línea] Disponible en: http:// www.ateneonline.net/datos/55_03_ Manrique_Lileya.pdf (consulta 2013, 10 de abril).
Mason, R. (1998). Models of Online course. ALN Magazine, 2 (2). [en línea] Disponible en: http://www.aln.org/ publications/magazine/v2n2/mason. asp (consulta 2013, 23 de mayo).
Medina Fernández, O. (2007). El sistema de acreditación en la formación básica de personas adultas en Canarias. Las Palmas de GC: Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias. [en línea] Disponible en: http://www. gobiernodecanarias.org/educacion/ general/gestorglobal/DocsUp/ parrafos/4804El%20sistema%20 de%20Acreditaci%C3%B3n%20 en%20la%20Formaci%C3%B3n%20 B%C3%A1sica%20de%20Personas%20 Adultas%20de%20Canarias.pdf (consulta 2013, 17 de junio).
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Datos y cifras del sistema universitario español (2012-2013). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. [en línea] Disponible en: https://www.ulpgc.es/hege/almacen/ download/7103/7103214/20122013_ datos_cifras.pdf (consulta 2013, 9 de marzo).
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012). Datos y cifras del sistema universitario español (2011-2012). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. [en línea] Disponible en: http://www.educacion.gob. es/dctm/ministerio/educacion/ universidades/estadisticas-informes/ informes/2012-datos-y-cifras-11-12. pdf?documentId=0901e72b81230a74 (consulta 2013, 15 de marzo).
Orsmond, P.; Merry, S.; Reiling, K. (1996). The importance of marking criteria in the use of peer assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 21 (3), (239-250). Patronato Pedro de Ibarra para la Formación y el Desarrollo Local (2002). El aprendizaje del alumno adulto. [en línea] Disponible en: http://www.oadl. dip-caceres.org/vprofe/virtualprofe/ cursos/c103/programacion2.htm (consulta 2012, 27 de junio).
Peón Aguirre, R. (1998). La educación a distancia: La modalidad educativa que posibilita eficazmente la educación continua. [en línea] Disponible en: http:// white.oit.org.pe/spanish/260ameri/ oitreg/activid/proyectos/actrav/edob/ material/pdf/archivo18.pdf (consulta 2013, 17 de mayo). Piaget, J. (1932). La jugement moral chez l`enfant. París: Alcan.
Porlán, R. (1992). El currículo en acción. En: Porlán, M. P.; Jiménez, A.; Baustista, A. Teoría y práctica del currículo. Madrid: MECD.
Rodríguez Fernández, N. (2007). Bases conceptuales en torno a la educación a distancia y la acción tutorial: evolución, posibilidades, límites y retos en una sociedad globalizada. I Coloquio internacional de Educación en línea. Universidad de Cienfuegos, Cuba.
Rodríguez Fernández, N. (2009). Estrategias tutoriales en la educación a distancia. Proyecto de investigación. Oviedo: Eikasia ediciones, (242-243).
Saarikoski, L.; Salojärvi, S.; Del Corso, D.; Ovcin, E. (2001). The 3DE: An Environment for the Development of Learner-Oriented Customised Educational Packages. ITHET. Kumamoto. [en línea] Disponible en: http://www.eecs.kumamoto-u.ac.jp/ ITHET01/proceedings.htm (consulta 2013, 1 de junio).
Santos Guerra, M. A. (1998). Evaluar es comprender. Buenos Aires: Ed. Magisterio del Río de la Plata.
Sarrate Capdevila, M. L.; Pérez, M. V. (2005). Educación de personas adultas. Situación actual y propuesta de futuro. Revista de Educación, 336, (41-57). [en línea] Disponible en: http:// www.revistaeducacion.mec.es/re336/ re336_03.pdf (consulta 2013, 30 de mayo).
Schmeck, R. (1982). Inventory of Learning Processes. Students Learning Styles and Brain Behaivor. Ann Arbor. Michigan: ERIC, 80.
Simonson, M.; et al. (2006). Teaching and Learning at a Distance. Foundations of Distance Education. 3ª Edición. New Jersey: Pearson.
Wedemeyer, C. (1981). Learning at the backdoor: reflections on non-traditional learning in the lifepan. Madison: University of Wisconsin Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.