Science fiction films as social narrative

Authors

  • Lluís Casado Esquius

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v22i86/87.626

Keywords:

Therapy, Film, Science Fiction, Society, History

Abstract

This article explores the meaning of a film genre, science fiction, throughout its history, this influence of society in the films that occur within it manifests itself in two levels, «as a mirror of attitudes, trends and changes in society (social concerns), or as an expression of the collective psyche of a time (social psychological concerns)». In the case of the science fiction themed freedom allows emerge the «ghosts» of a society with impunity: allowing the genre of science fiction to the maximum proximity to primary processes and little secondary processing that allows to satisfy the defense mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baker, W.E., Faulkner, R.R. (1991): Role as resource in the Hollywood film industry, en American Journal of Sociology, vol 97, nº 2, septiembre.

Barceló, M. (2000): Paradojas: ciencia en la ciencia ficción. Madrid, Equipo Sirius.

Bassa, J., Freixas, R. (1993): El cine de ciencia ficción. Una aproximación. Barcelona, Paidós.

Bruner, J. (1996/1986): Realidad mental y mundos posibles. Barcelona, Gedisa.

Bruner, J. (2002): Pouquoi nous racontons-nous des histoires? Paris, Retz.

Casado, L. (1981): La pareja en la comedia cinematográfica norteamericana; en Revista de Psiquiatría y Psicología Humanista, nº 0 (p. 81-84).

Casado, L. (1984): El arte como canal de comunicación, en Revista de Psiquiatría y Psicología Humanista, nº 8 (p.84-88).

Casado, L. (1995): Procesos psicosociales en la terapia de pareja, en Cuadernos de terapia familiar, nº 28, pp. 7-14.

Clute, J. (1996/1995): Ciencia Ficción. Enciclopedia ilustrada. Barcelona, Ediciones B.

Gergen, K.J. (2010/1991): El yo saturado. Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Barcelona, Paidós.

Goimard, J. (1976): Une définition, une définition de la définition, et ansi, de suite, en Cinema d’aujourd’hui, nº 7.

Gubern, R., Prat, J. (1979): Las raíces del miedo. Antropología del cine de terror. Barcelona, Tusquets.

Iarusi, O. (1996): AT e cinema, en Tribute to Eric Berne. Bisceglie, Editrice Don Uva, pp. 184-187.

Kuhn, Annette (ed) (1990): Alien zone. Cultural theory and contemporary science fiction cinema. London, Verso.

Lenne, Gérard (1974/1970): El cine “fantástico” y sus mitologías. Barcelona, Anagrama

Nichols, P. (1991): La ciencia en la ciencia ficción. Barcelona, Folio

Requena, Jesús G. (1983): Identificación y suspense a la luz del Psicoanàlisis, en Contracampo. Revista de cine, nº 32 (enero-febrero), p. 17-26.

Rey Matesanz, M.J., Berzosa Lloria, C.R. y Tormo Soler, J. (2011): La representación social del futuro en el cine de ciencia ficción, http://mural.uv.es/berzosa/TISIV.pdf (consultado el 28 de julio de 2011).

Sachs, Hanns (1983/1929): Psicología del film; en Contracampo. Revista de cine, nº 32 (enero-febrero), p. 37-40.

Selva i Masoliver, M. (1987): El cinema com a document. Perspectiva escolar, nº 113, marzo.

Telotte, J. P. (2002/2001): El cine de ciencia ficción. Madrid, Cambridge University Press.

Thaon, M., Klein, G., Goimard, J. (1986): Science – fiction et Psychanalyse. Paris, Dunod.

Tirado, F. J. (2004): Ciencia ficción y pensamiento social, en Athenea digital, nº 6.

Published

2011-07-01

How to Cite

Casado Esquius, L. (2011). Science fiction films as social narrative. Revista de Psicoterapia, 22(86/87), 99–116. https://doi.org/10.33898/rdp.v22i86/87.626