Axiological analysis based on the legacy from an older generation

Authors

  • Matías Bedmar Moreno Universidad de Granada
  • Inmaculada Montero García Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.5944/rdh.19.2012.12843

Keywords:

oral history, values, elderly, intergenerational relationships

Abstract

This article presents the results of a research project in the field of oral history, the aim of which is to promote inter-generational education, in order to maximise the quality of training that students receive. The young people in question conducted interviews with older people and wrote down their life stories, which focused on life in the time of the Civil War and the post-war period. The transcribed texts were subjected to content analysis in order to identify the values that the older people transmitted in them. These values are affected by the passage of time and social and personal conditions. Their importance in the area of education is beyond question.

 

Downloads

Author Biographies

Matías Bedmar Moreno, Universidad de Granada

Doctor en Pedagogía, Profesor Titular de la Universidad de Granada. Líneas de investigación: Pedagogía/Educación Social, Educación para la paz, Educación en Personas Adultas y Mayores, Educación Intergeneracional. Últimas publicaciones: Bedmar, Matías y Montero, Inmaculada (2009). Recreando la Educación en Personas Mayores: aportes desde la Pedagogía Social. Granada: Grupo Editorial Universitario; Bedmar, Matías (2010). La Educación Intergeneracional. En: Fernández, García, Mª Carmen y García, Jesús (comps.). Educación y Adultos Mayores. Rosario: Laborde Editor, p. 169-205: Montero, Inmaculada, García, Jesús y Bedmar, Matías (2011). Ciudadanía activa y personas mayores. Contribuciones desde un modelo de educación expresiva. Revista Iberoamericana de Educación (disponible en http://www.rieoei.org).

Inmaculada Montero García, Universidad de Granada

Doctora en Pedagogía, Profesora Contratada Doctor en la Universidad de Granada. Líneas de investigación: Pedagogía/Educación Social, Educación para la paz, Educación en Personas Adultas y Mayores, Educación Intergeneracional. Últimas publicaciones: Bedmar, Matías y Montero, Inmaculada (2009). Recreando la Educación en Personas Mayores: aportes desde la Pedagogía Social. Granada: Grupo Editorial Universitario; Montero, Inmaculada (2010). Nuevos planteamientos teóricos. El concepto emergente de la educación en personas mayores. En: Fernández, García, Mª Carmen y García, Jesús (comps.). Educación y Adultos Mayores. Rosario: Laborde Editor, p. 35-65; Montero, Inmaculada, García, Jesús y Bedmar, Matías (2011). Ciudadanía activa y personas mayores. Contribuciones desde un modelo de educación expresiva. Revista Iberoamericana de Educación (disponible en http://www.rieoei.org).

Published

2012-12-14

How to Cite

Bedmar Moreno, M., & Montero García, I. (2012). Axiological analysis based on the legacy from an older generation. Revista De Humanidades, (19), 117–136. https://doi.org/10.5944/rdh.19.2012.12843

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.