Juan Gelman: Fables and poetic revolution
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.29.2016.17218Keywords:
Fábulas, Juan Gelman, Revolution, Fiction, PoetryAbstract
This study focuses on Fábulas of Juan Gelman. The aim is to analyze the relationship between fable genre and poetic revolution in this work, in which Gelman provides a new way of describing reality and social circumstances. His poems combine official history with fiction to propose alternative views and subvert conventionalism and formalism. In addition, this poet creates anonymous characters to relate fabulous visions regarding the collective identity. This technique results in estrangement and distancing, which lead to profound reflection on real life. Finally, exotic legends are rewritten by means of invented episodes to draw attention to certain phenomena of modern society and inspire solidarity.
Downloads
References
Baquedano Morales, Teresa (2005). Política, justicia y sentimientos en el discurso animal de las Fables de Jean de la Fontaine.Thélème: Revista complutense de estudios franceses, n. 20, p. 31-43.
Blanchot, Maurice (1991). De Kafka a Kafka. México: Fondo de Cultura Económica.
Blanchot, Maurice (2007). La amistad, Madrid: Trotta.
Benedetti, Mario (1972). Los poetas comunicantes. Montevideo: Marcha.
Boccanera, Jorge (2008). Esto de no saber sabiendo. Nómada, n. 9, p. 3-5.
Brecht, Bertolt (2004). Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba Editorial.
Chirinos, Eduardo (2010). Las ignotas caras del amor. Intertextualidad y exilio en El botánico de Juan Gelman. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, n. 95, p. 177-193.
Dalmaroni, Miguel (1993). Juan Gelman, contra las fabulaciones del mundo. Buenos Aires: Almagesto.
D´Anna, Eduardo (2007). Juan Gelman, después de blindar la rosa. Hablar de poesía, [en línea], núm. 18. Disponible en:
http://hablardepoesia.com.ar/numero-18/juan-gelman-despues-de-blindar-la-rosa/
Fabry, Geneviève (2008). Las formas del vacío. Amsterdam: Rodopi.
Gelman, Juan (1997). Prosa en prensa. Buenos Aires: Zeta.
Gelman, Juan (2008). Las heridas son nidos de flores. Encuentro con Juan Gelman. Minerva, n. 9, p. 6-9.
Gelman, Juan (2012). Poesía reunida. Madrid: Seix Barral.
Genette, Gerard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
González, Ángel (2011). Palabra sobre palabra. Barcelona: Austral.
Groemer, Gerald (1994). Singing The News: Yomiuri In Japan During The Edo And Peiji Periods. Harvard Journal of Asiatic Studies, vol. 54, n.1, p. 233-261.
Hearn, Lafcadio (2005). Kokoro: Hints and Echoes of Japanese Inner Life. New York: Cosimo.
Marx, Karl (1971). El dieciocho brumario de Luis Bonaparte, Barcelona: Ariel.
Montanaro, Pablo (2006). Juan Gelman. Esperanza, utopía y resistencia. Buenos Aires: Lea.
OHara, Edgar (1980). Desde Melibea. Lima: Ruray.
Petronio Árbitro, Cayo (1969). Satiricón. Vol. 2, Traducción de M.C. Díaz y Díaz, Madrid: Alma Mater.
Porrúa, Ana María (1992). Relaciones de Juan Gelman: El cuestionamiento de las certezas poéticas. Revista de crítica literaria latinoamericana, n.35, p. 61-70.
Rubio Orecilla, Francisco (2006). Javier. Mito y ritual en la leyenda de Purūravas y Urvaśī (RV 10.95): [Trabajos preparatorios para la traducción del Ogveda, 6]. Aula orientalis. Revista de estudios de próximo oriente antiguo, vol. 24, n. 1, p. 99-126.
Williams, Kate (2011). Nelson and Lady Hamilton: A Very Public Affair, BBC [en línea]. Disponible en:
http://www.bbc.co.uk/history/british/empire_seapower/nelson_emma_01.shtml
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.