An approach to the research nature of the current cuban Technical and Vocational Education
DOI :
https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.17249Mots-clés :
Technical and Vocational Education, shared professional training, research approaches, pedagogical research, mid-level professionalRésumé
In the present article, the theory of the Cultural Historical approach is assumed for it is the approach that rules The Technical and professional Education in Cuba, without disregarding elements of other educational approaches used in the world. The authors reflect on the research in the Technical and professional Education from the analysis of the conditions in which this process currently takes place in Cuba.
In order to determine the challenges that the ETP (Technical and professional Education) has for achieving an approach close to the investigative nature of this education, the authors make a documentary analysis of different texts related to the theory of Professional Pedagogy in general and the Pedagogy of ETP in particular, as well as a historical-logical analysis made to official documents of this education.
In the same way, an in-depth interview was applied to key informants and two group discussions were held.
The results achieved reveal that ETP professors would need a tool that, in addition to using it during their daily pedagogical activity, it could and should be transmitted to students who are trained as future workers, teaching them in this way to research and transform their own reality.
Téléchargements
Références
ABREU, R Y SOLER, C. (2015): Didáctica de las Especialidades de la ETP, (La Habana: Pueblo y Educación).
ARAGÓN, A. (2013): Retos y desafíos de la Educación técnica y Profesional Cubana, Conferencia magistral en el II taller internacional «La Pedagogía Profesional y su influencia en el desarrollo socioeconómico cubanoۛ», Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río Cuba, febrero 5.
BERMÚDEZ, R. et. al. (2014): Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional, (La Habana: Pueblo y Educación).
CHÁVEZ RODRÍGUEZ, J. (2000): Enfoque de la investigación educativa en América Latina, (La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas).
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R. (1998): Metodología de la investigación / R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado, P. Baptista Lucio, (Ciudad México (DF): Mc Graw-Hill Interamericana).
GATO, C. A. (2012): Concepción pedagógica del proceso de capacitación de los docentes de la rama industrial en la educación técnica y profesional en Pinar del Río, Tesis Doctoral, (La Habana: ICCP).
LENIN, V. I (1969): Obras escogidas, (Moscú: Progreso).
MENA LORENZO, J. A. (2012): La integración educación trabajo: necesidad del proceso de la formación profesional. Apuntes para un modelo de Formación Profesional compartida, (Berlín. Editorial Académica Española).
YTURRIA MONTENEGRO, P.L. (2015): Relación demanda, formación profesional y orientación hacia las profesiones, En Revista digital Mendive [Año 12/jul-sep/'14] Diálogo pedagógico - RNPS 2057/ISSN 1815-7696
MENA LORENZO Y SARRACINO ALUM, N. (2016): Historia de la Educación Técnica y Profesional en Pinar del Río en la provincia de Pinar del Río. Primera parte. (Pinar del Río: Ediciones Loinaz).
MINED, (2016): Informe a la Comisión Nacional Asesora de la ETP, (La Habana, Cuba, Abril, 29).
PÉREZ, G. Y NOCEDO, I. (2001): Metodología de la investigación educacional. (La Habana: Pueblo y Educación).
PORTUONDO, R. (2013): La investigación tecnológica y la investigación educativa: un camino dividido. Conferencia magistral en III taller internacional «la ETP del siglo XXI». Camagüey, Cuba, noviembre, 5.
PULIDO DÍAZ, A. (2008): Concepciones actuales sobre la investigación educativa. (La Habana: IPLAC).
RUIZ AGUILERA, A. (2004): Bases de la investigación educativa y sistematización de la práctica pedagógica, (La Habana: Editorial Pueblo y Educación).