The Relationship between Time and Methodology in Naturalist Painting. Some Isolated Cases. Euan Uglow and Antonio López

Authors

  • David Serrano León Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.5.2017.18185

Keywords:

Time, methodology, painting, color and form

Abstract

Abstract

Through this study, which analyzes the work of the painters Antonio López García and Euan Uglow, we aim to elucidate the relationship between time and methodology in naturalist painting. To do this, we will classify different concepts of the time factor that will affect the researches of our main characters. The shape and color become the main fundamentals that will be gradually consolidated in the painting, as artists incorporate all perceptual variations undergoing physical reality over the years. It is a work in constant change that allows them to access issues, reflections and approaches impossible to detect promptly. In short, it's a struggle for the permanence of emotion, the idea and the interest of the artists to the represented reality: it’s the test of time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Serrano León, Universidad de Sevilla

Doctor en bellas artes en la especialidad de pintura. Profesor en la facultad de bellas artes, en el departamento de dibujo.

References

ARNHEIM, Rudolf. Arte y percepción visual. Madrid: Alianza, 1979.

ASHTON, Dore. Una fábula del arte moderno, Madrid: Fondo de cultura Turner, 2001.

BRENSON, M.; CALVO SERRALLER, F., y SULLIVAN, E. J.: Antonio López García, Dibujos, pinturas, esculturas. Madrid: Lerner y Lerner, 1990.

BALTHUS, Memorias, Barcelona: Debolsillo, 2003.

CABANNE, Pierre. Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: Anagrama, 1972.

CALVO SERRALLER, Francisco. “Introducción: ¿Una inocente ilusión?”, en BALZAC, Honoré de, La obra maestra desconocida, Madrid: Visor Libros, 2003. pp. 9-27.

CÉZANNE, Paul. Correspondencia, Madrid: Visor Dis., 1991.

GÓMEZ MOLINA, J.J. “La estrategia del fracaso”. En Estrategias del dibujo en el arte contemporáneo. Capítulo XIV. Madrid: Cátedra, 2006. pp.519-551.

LAMBIRTH, Andrew. “Preview”. RA Summer Magazine, 1989.

LAMBIRTH, Andrew. “Euan Uglow”, Artists and Illustrators, July 1989, p.57.

LAMPERT, Catherine. Euan Uglow. The Complete Paintings. Londres: Yale University Press, 2007.

LÓPEZ, Antonio. Conversación con Antonio López, Zaragoza: Homs y Aqua, 2003.

LÓPEZ, Antonio. Entrevista. Torrevieja, 07-06-2006.

LÓPEZ, Antonio. En torno a mi trabajo como pintor. Valladolid: Jorge Guillén, 2007.

LORD, James. Retrato de Giacometti, Madrid: Antonio Machado Libros, 2002.

MCLEAN, J. Euan Uglow. New York: Salander O´Reilly Galleries, 1993.

NOCHLIN, Linda. El realismo, Madrid: Alianza Forma, 1991.

RABASA DÍAZ, E. “Los viejos problemas de la perspectiva en la pintura de Antonio López García”. Madrid: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. nº80, Primer Semestre de 1995. pp.459-476.

SABORIT, José. Guía para ver y analizar El sol del membrillo, Valencia: Nau Llibres, 2003.

SAGER, Peter. Nuevas formas de realismo. Madrid: Alianza Forma, 1986.

SERRANO LEÓN, David. “Caminos paralelos en el realismo pictórico contemporáneo. Antonio López y Euan Uglow”. Sevilla: Laboratorio de Arte. Nº 28, 2016. pp.595-614.

SERRANO LEÓN, David. “Metodología pictórica en la obra de Antonio López García”. Sevilla: Laboratorio de Arte. Nº 24, 2012, pp.717-737.

SERRANO LEÓN, David. “De la perspectiva artificial a la visión natural en la obra de Antonio López García. Análisis sobre los sistemas de representación espacial y metodologías”. Directora: Carmen Andreu Lara. Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Sevilla, 2010.

TATARKIEWICZ, Wladyslaw. Historia de seis ideas, Madrid: Tecnos/Alianza, 2006.

Published

2017-09-11

How to Cite

Serrano León, D. (2017). The Relationship between Time and Methodology in Naturalist Painting. Some Isolated Cases. Euan Uglow and Antonio López. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (5), 273–288. https://doi.org/10.5944/etfvii.5.2017.18185

Issue

Section

MISCELÁNEA