Twisting the time: Fernando Bryce’s art of history

Authors

  • Miguel Ángel Hernández Navarro Universidad de Murcia.

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.16541

Keywords:

Drawing, Historiography, Archive, Anachronism, Temporality, Politics, Latin American Art

Abstract

Over the last two decades, a whole generation of artists approach to the past as if they themselves were historians: investigating, working with primary documents and promoting a critical engagement with history. This article considers the work of Peruvian artist Fernando Bryce through the prism of this «art of history». Using a particular work method—which the artist has dubbed «Mimetic analysis»—Bryce reflects on the construction of history, geopolitics, identity in Latin America, particularly in Peru, the armed conflicts of the 20th century or even the validity and genealogy of revolutionary thinking. With an archive-like aesthetics, Bryce selects documents that he subsequently copies in ink on paper in order to construct new readings of history. His selection, de-contextualization and visualization of past and forgotten stories helps bring the past into the present. And his work method –anachronistically copying documents, performing history, repeating it preposterously– twists time and questions the hegemonic discourses about the past.

Downloads

References

Alberro, Alexander (ed.): ¿Qué es el arte contemporáneo hoy? Pamplona, Universidad Pública de Navarra, 2011.

Bal, Mieke y Hernández Navarro, Miguel Á: 2Move: Video Art Migration. Murcia, Cendeac, 2008.

Bal, Mieke: Reading Rembrandt: Beyond the Image-Word Opposition. Cambridge y Nueva York, Cambridge University Press, 1991.

—: The Mottled Screen: Reading Proust Visually. Stanford, Stanford University Press, 1997.

—: Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History. Chicago, The University of Chicago Press, 1999.

—: De lo que no se puede hablar: el arte político de Doris Salcedo. Medellín, Universidad Nacional de Colombia, 2014.

—: Tiempos trastornados: Historia, análisis y políticas de la mirada. Madrid, Akal, 2016.

Basilio, Miriam: Visual Propaganda, Exhibitions, and the Spanish Civil War. Burlington, Ashgate, 2013.

Baudrillard, Jean: Cultura y simulacro. Barcelona, Kairós, 1978.

Bhabha, Homi S.: El lugar de la cultura. Buenos Aires, Manantial, 2002.

Bloch, Ernst: «Nonsynchronism and the Obligation to Its Dialectics», New German Critique, 11 (1977), 22–38.

Cangi, Adrián: «El caso Warburg. Enfermedad, expresión y anacronismo», Psicoanálisis ayer y hoy. Revista digital, 10 (Marzo, 2004). En: <http://www.elpsicoanalisis.org.ar/nota/

el-caso-warburg-enfermedad-expresion-y-anacronismo-adrian-cangi/> [20/2/16]

Cuevas, Tatiana y Majluf, Natalia (eds.): Fernando Bryce: dibujando la historia moderna. Lima, Museo de Arte de Lima, 2012.

Chejfec, Sergio: Últimas noticias de la escritura. Zaragoza, Jekyll & Jill, 2015.

De Certeau, Michel: La escritura de la historia. México D.. F.: Universidad Iberoamericana, 1993, 76.

Deleuze, Gilles: La lógica del sentido. Barcelona, Barral, 1971.

Dexter, Emma (ed.): Vitamin D: New Perspectives in Drawing. Londes, Phaidon, 2005.

Didi-Huberman, Georges: Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2005.

—: Cuando las imágenes toma posición. El ojo de la historia, 1. Madrid, Antonio Machado, 2008.

—: Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid, Museo Reina Sofía, 2010.

Díez Fischer, Agustín R.: «Pintura en el reino de la imagen. Archivo y práctica pictórica en el arte contemporáneo», Nierika. Revista de estudios de arte, 5 (2007), 55-67.

Foster, Hal: El retorno de lo real. Madrid, Akal, 2001.

—: Diseño y delito, y otras diatribas. Madrid, Akal, 2004.

Gilman, Claire: «Marking Politics: Drawing as Translation in Recent Art», Art Journal 69, 3 (2010), 115-127.

Giunta, Andrea: ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires, Fundación Arte-BA, 2014.

Godfrey, Mark: «The Artist as Historian», October, 120 (2007), 140-172.Guasch, Anna Maria: Arte y archivo 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid, Akal, 2011.

Hernández Navarro, Miguel Á.: «Retóricas de la obsolescencia. El arte contemporáneo y el retorno de lo material», Revista de Occidente, 357 (Febrero, 2011), 27-46.

—: Materializar el pasado. El artista como historiador (benjaminiano). Murcia, Micromegas, 2012.

Jiménez, Carlos: «Fernando Bryce: The Untimely Copyist», Art Nexus 9, 76, (Enero 2010), 44–49.

Krauss, Rosalind E.: «Reinventing the Medium», Critical Inquiry, 25 (2), 289-305.

Kurczynski, Karen. «Drawing Is the New Painting.» Art Journal, 70, 1 (2011), 93–110.

Lange-Berndt, Petra (ed.): Materiality. Londres, Whitechapel Gallery, 2015.

Mitchell, W. J. T.: «Wall Labels: Word, Image, and Object in the Work of Robert Morris», en Robert Morris: The Mind/Body Problem. Nueva York, Guggenheim Museum Publications, 1994, 62-79.

—: Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid, Akal, 2009.

Morley, Simon: Writing On the Wall: Word and Image In Modern Art. Berkeley, University of California Press, 2003.

Price, Matt (ed.): Vitamin D2: New Perspectives in Drawing. Londres, Phaidon Press Limited, 2013.

Roelstraete, Dieter: «After the Historiographic Turn: Currents Findings», E-Flux, 6, 2009 < http://www.e-flux.com/journal/after-the-historiographic-turn-current-findings/> [03/03/2016].

Tatay, Helena (ed.): Fernando Bryce. Barcelona, Fundació Antoni Tàpies, 2005, 169-187, 183.

Taylor, Diana: The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham, Duke University Press, 2003.

Traverso, Enzo: La historia como campo de batalla. Interpretar las violencias del siglo XX. México, Fondo de Cultura Económica, 2012.

—: A sangre y fuego. De la guerra civil europea (1914-1945). Valencia, Universidad de Valencia, 2009.

Van Alphen, Ernst: «Hacia una nueva historiografía: Peter Forgacs y la estética de la temporalidad», Estudios visuales, 6 (2009), 30-47.

—: Staging the Archive: Art and Photography in the Age of New Media. Londres, Reaktion Books, 2014.

VV.AA.: Jeremy Deller: el ideal infinitamente variable de lo popular. Madrid/México, D.F., CA2M Centro de Arte Dos de Mayo/MUAC, Museo Universitario Arte Contemporáneo, UNAM, 2015.

How to Cite

Hernández Navarro, M. Ángel. (2016). Twisting the time: Fernando Bryce’s art of history. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (4), 45–70. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.16541

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.