Sala Amadís, 1961–1975: art and/or Francoism
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.3.2015.13046Keywords:
Art, Politics, Gallery, Painting, FrancoismAbstract
This paper analyses the history of the state-owned gallery Sala Amadís during 1961 and 1975. It is based on both unpublished documents from the Spanish General Administration Archive and a personal interview with one of its directors, Juan Antonio Aguirre, as well as with another relevant member of the cultural administration of the time, Juan Van-Halen Acedo. This new evidence leads to a different understanding of its exhibition policy, which seems to have been rather a follow-up of Francoist strategy of promoting and (de)politicizing Informalism in the 1950’s and 60’s than a modernizing Trojan Horse conceived solely by Aguirre.Downloads
References
Aguirre, Juan Antonio: «Referencias de los setenta», en 23 artistas. Madrid, años 70. Madrid, Comunidad de Madrid, 1991.
— Arte último. La «Nueva Generación» en la escena española. Madrid, Ediciones del Umbral, 2005 (edición facsimilar del original, editado en Madrid por Julio Cerezo Estévez en 1969).
Albarrán, Juan: Del fotoconceptualismo al fototableau. Fotografía, performance y escenificación en España. Salamanca, Universidad de Salamanca, 2012.
Álvarez Cobelas, José: Envenenados de cuerpo y alma. La oposición universitaria al franquismo en Madrid (1939–1970). Madrid, Siglo XXI, 2004.
Areán, Carlos: Pancho Cossío. Marinas y naturalezas muertas. Madrid, Amadís, 1961, s/p.
— Veinte años de pintura de vanguardia en España. Madrid, Editora Nacional, 1961.
Barreiro López, Paula: «El giro sociológico de la crítica de arte durante el tardofranquismo», en Carrillo, Jesús & Vindel, Jaime (eds.): Desacuerdos 8. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Granada-Barcelona-Madrid-Sevilla, Centro José Guerrero/Diputación de Granada-Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)-Museo Nacional
Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS)-Universidad Internacional de Andalucía/UNIA arteypensamiento, 2014, pp. 16–36.
— «La sombra de Marx: vanguardia, ideología y sociedad en la crítica militante del segundo franquismo», en Barreiro López, Paula & Díaz Sánchez, Julián (eds.): Crítica(s) de arte: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización. Murcia, Cendeac, 2014, pp. 254–274.
Benda la Galán, Manuel: [Prólogo], en Cuadernos de Prehistoria y Arqueología Universidad Autónoma de Madrid, 11–12 (Homenaje al Prof. Gratiniano Nieto. Vol. I), 1984–85, pp. XI–XII; https://www.uam.es/otros/cupauam/pdf/Cupauam11_12/111201.pdf (última consulta: 22 de agosto de 2014).
Bonet, Juan Manuel: «Para un diccionario del mundo de J.A.A.», en Juan Antonio Aguirre. Valencia, IVAM, 1999, pp. 19–35.
Bozal, Valeriano: Arte del siglo XX en España, Madrid, Espasa Calpe, 1995.
Díaz Sánche z, Julián & Llorente Hernánde z, Ángel: La crítica de arte en España (1939–1976). Madrid, Istmo, 2004.
Galería Amadís. Resumen de Temporada 1970–71. Madrid, Amadís, 1971.
Galería Amadís. Resumen de Temporada 1971–72. Madrid, Amadís, 1972.
Gon zález García, Ángel: «Así se pinta la historia (en Madrid)», en MADRID D.F. Madrid, Museo Municipal, 1980, s/p.
Jiménez-Blanco , María Dolores: Arte y estado en la España del siglo XX. Madrid, Alianza, 1989.
Llorens, Tomás: «El espejo de Petronio», Batik, 52 (noviembre 1979), pp. 6–8.
Lorente, Jesús Pedro: «Juan Antonio Aguirre sobre el papel: una revisión de sus dibujos y escritos en relación con su trayectoria como artista, crítico, galerista y facultativo de museos», en Juan Antonio Aguirre. Lienzo y papel. Zaragoza, Museo Camón Aznar de Ibercaja, 2005.
Macua, Juan Ignacio: «Un gintonic con Juan Antonio Aguirre», Arteguía, 53 (marzo 1980), pp. 10–12.
Marzo, Jorge Luis: «Arte moderno y franquismo. Los orígenes conservadores de la vanguardia y de la política artística en España», en ¿Puedo hablarle con libertad, Excelencia? Arte y poder en España desde 1950. Murcia, Cendeac, 2010, pp. 40–61.
Millet, Teresa: «Estados de una cuestión. Entrevista a Juan Antonio Aguirre», en Colección Juan Antonio Aguirre en el IVAM . Valencia, IVAM, 1996, pp. 19–25.
Núñez Laiseca, Mónica: Arte y política en la España del desarrollismo (1962–1968). Madrid, CSIC, 2006.
Pardo Canalís, Enrique (et al.): «Necrologías del Excmo. Sr. D. Gratiniano Nieto Gallo», en Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 63, 1986;
com/obra-visor/necrologa-del-excmo-sr-d-gratiniano-nieto-gallo-0/html/ (última consulta: 22 de agosto de 2014).
de la Torre, Alfonso: «JAA y la reivindicación conquense. ‘Arte último’ un libro multicolor», en Aguirre, Juan Antonio, Bonet, Juan Manuel & de la Torre, Alfonso: Comentarios a Arte último. La «Nueva Generación» en la escena española. Madrid, Ediciones del Umbral, 2005, pp. 27–43.
Verdú Schumann, Daniel A.: «De la tregua a la deserción: la crítica de arte en España 1975–1989», Revista de Historiografía, 13 (2010), pp. 66–81.
— «De desencantos y entusiasmos. Reposicionamientos estéticos e ideológicos de la crítica de arte durante la Transición», en Albarrán, Juan (ed.): Arte y Transición. Madrid, Brumaria, 2012, pp. 107–130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).