Sala Amadís, 1961–1975: art and/or Francoism

Authors

  • Daniel A. Verdú Schumann Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.3.2015.13046

Keywords:

Art, Politics, Gallery, Painting, Francoism

Abstract

This paper analyses the history of the state-owned gallery Sala Amadís during 1961 and 1975. It is based on both unpublished documents from the Spanish General Administration Archive and a personal interview with one of its directors, Juan Antonio Aguirre, as well as with another relevant member of the cultural administration of the time, Juan Van-Halen Acedo. This new evidence leads to a different understanding of its exhibition policy, which seems to have been rather a follow-up of Francoist strategy of promoting and (de)politicizing Informalism in the 1950’s and 60’s than a modernizing Trojan Horse conceived solely by Aguirre.

Downloads

Author Biography

Daniel A. Verdú Schumann, Universidad Carlos III de Madrid

Profesor

References

Aguirre, Juan Antonio: «Referencias de los setenta», en 23 artistas. Madrid, años 70. Madrid, Comunidad de Madrid, 1991.

— Arte último. La «Nueva Generación» en la escena española. Madrid, Ediciones del Umbral, 2005 (edición facsimilar del original, editado en Madrid por Julio Cerezo Estévez en 1969).

Albarrán, Juan: Del fotoconceptualismo al fototableau. Fotografía, performance y escenificación en España. Salamanca, Universidad de Salamanca, 2012.

Álvarez Cobelas, José: Envenenados de cuerpo y alma. La oposición universitaria al franquismo en Madrid (1939–1970). Madrid, Siglo XXI, 2004.

Areán, Carlos: Pancho Cossío. Marinas y naturalezas muertas. Madrid, Amadís, 1961, s/p.

— Veinte años de pintura de vanguardia en España. Madrid, Editora Nacional, 1961.

Barreiro López, Paula: «El giro sociológico de la crítica de arte durante el tardofranquismo», en Carrillo, Jesús & Vindel, Jaime (eds.): Desacuerdos 8. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, Granada-Barcelona-Madrid-Sevilla, Centro José Guerrero/Diputación de Granada-Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)-Museo Nacional

Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS)-Universidad Internacional de Andalucía/UNIA arteypensamiento, 2014, pp. 16–36.

— «La sombra de Marx: vanguardia, ideología y sociedad en la crítica militante del segundo franquismo», en Barreiro López, Paula & Díaz Sánchez, Julián (eds.): Crítica(s) de arte: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización. Murcia, Cendeac, 2014, pp. 254–274.

Benda la Galán, Manuel: [Prólogo], en Cuadernos de Prehistoria y Arqueología Universidad Autónoma de Madrid, 11–12 (Homenaje al Prof. Gratiniano Nieto. Vol. I), 1984–85, pp. XI–XII; https://www.uam.es/otros/cupauam/pdf/Cupauam11_12/111201.pdf (última consulta: 22 de agosto de 2014).

Bonet, Juan Manuel: «Para un diccionario del mundo de J.A.A.», en Juan Antonio Aguirre. Valencia, IVAM, 1999, pp. 19–35.

Bozal, Valeriano: Arte del siglo XX en España, Madrid, Espasa Calpe, 1995.

Díaz Sánche z, Julián & Llorente Hernánde z, Ángel: La crítica de arte en España (1939–1976). Madrid, Istmo, 2004.

Galería Amadís. Resumen de Temporada 1970–71. Madrid, Amadís, 1971.

Galería Amadís. Resumen de Temporada 1971–72. Madrid, Amadís, 1972.

Gon zález García, Ángel: «Así se pinta la historia (en Madrid)», en MADRID D.F. Madrid, Museo Municipal, 1980, s/p.

Jiménez-Blanco , María Dolores: Arte y estado en la España del siglo XX. Madrid, Alianza, 1989.

Llorens, Tomás: «El espejo de Petronio», Batik, 52 (noviembre 1979), pp. 6–8.

Lorente, Jesús Pedro: «Juan Antonio Aguirre sobre el papel: una revisión de sus dibujos y escritos en relación con su trayectoria como artista, crítico, galerista y facultativo de museos», en Juan Antonio Aguirre. Lienzo y papel. Zaragoza, Museo Camón Aznar de Ibercaja, 2005.

Macua, Juan Ignacio: «Un gintonic con Juan Antonio Aguirre», Arteguía, 53 (marzo 1980), pp. 10–12.

Marzo, Jorge Luis: «Arte moderno y franquismo. Los orígenes conservadores de la vanguardia y de la política artística en España», en ¿Puedo hablarle con libertad, Excelencia? Arte y poder en España desde 1950. Murcia, Cendeac, 2010, pp. 40–61.

Millet, Teresa: «Estados de una cuestión. Entrevista a Juan Antonio Aguirre», en Colección Juan Antonio Aguirre en el IVAM . Valencia, IVAM, 1996, pp. 19–25.

Núñez Laiseca, Mónica: Arte y política en la España del desarrollismo (1962–1968). Madrid, CSIC, 2006.

Pardo Canalís, Enrique (et al.): «Necrologías del Excmo. Sr. D. Gratiniano Nieto Gallo», en Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 63, 1986;

http://www.cervantesvirtual.

com/obra-visor/necrologa-del-excmo-sr-d-gratiniano-nieto-gallo-0/html/ (última consulta: 22 de agosto de 2014).

de la Torre, Alfonso: «JAA y la reivindicación conquense. ‘Arte último’ un libro multicolor», en Aguirre, Juan Antonio, Bonet, Juan Manuel & de la Torre, Alfonso: Comentarios a Arte último. La «Nueva Generación» en la escena española. Madrid, Ediciones del Umbral, 2005, pp. 27–43.

Verdú Schumann, Daniel A.: «De la tregua a la deserción: la crítica de arte en España 1975–1989», Revista de Historiografía, 13 (2010), pp. 66–81.

— «De desencantos y entusiasmos. Reposicionamientos estéticos e ideológicos de la crítica de arte durante la Transición», en Albarrán, Juan (ed.): Arte y Transición. Madrid, Brumaria, 2012, pp. 107–130.

Published

2015-01-28

How to Cite

Verdú Schumann, D. A. (2015). Sala Amadís, 1961–1975: art and/or Francoism. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (3), 223–244. https://doi.org/10.5944/etfvii.3.2015.13046

Issue

Section

DOSSIER

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.