The Escuela de Madrid in critic of art during Franco’s government: the ‘never broken’ connection to the vanguard
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.3.2015.12690Keywords:
vanguard, Franco, art criticismAbstract
In this research, studying the information provided by the art critics during Franco’s Goverment and the whole of the press at the time, we can study the history of Escuela de Madrid, we can study the artists considered «background», Palencia, Vázquez Díaz, Solana or Cossío, and we can analyse artists that were part of that ‘school’ and its never broken connection with modernity. The Escuela de Madrid was a way of trend outside the State ideology.Downloads
References
AA.VV. (Chueca, José, Calvo Serraller, Francisco, Tusell, Javier, Martínez-Novillo, Álvaro & Hierro, José), Exposición Antológica de la Escuela de Madrid. Exposición celebrada en la Sala de Exposiciones Casa del Monte, Madrid mayo-julio 1990.
Aguilera Cerni, V. Iniciación al arte español de postguerra. Testimonios y documentos, Barcelona, Península, 1972.
— La postguerra. Testimonios y documentos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1975.
Areán, Carlos A. La tercera escuela de pintura de Madrid, Madrid, Nuestro Tiempo, 1960.
— Varias tendencias de la pintura española actual, Madrid, Cuadernos de Arte de Publicaciones Españolas, 1966.
— Joven figuración en España, Madrid, Publicaciones Españolas, 1971.
— Cinco momentos en cien años de arte español, 1874–1973, Madrid, Organización Sala, 1973.
Bozal, Valeriano & Llorens, Tomás, España, vanguardia artística y realidad social, 1936–1976, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.
Cabañas Bravo , Miguel, Artistas contra Franco, Méjico, Universidad Autónoma de Méjico, 1995.
— El ocaso de la política artística americanista del franquismo. La imposible continuidad de las Bienales Hispanoamericanas de Arte. Méjico, Instituto Mexiquense de Cultura, 1995.
— La I Bienal Hispanoamericana de Arte: Arte, política y polémica en un certamen internacional de los años cincuenta, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1992.
— La política artística del franquismo, Madrid, CSIC, 1996.
Cabrera García, M.ª Isabel. Tradición y vanguardia en el pensamiento artístico español (1939–1959). Granada. Editorial Universidad de Granada. 1999.
de Camón Aznar, J. El arte ante la crítica, Madrid, Ateneo, 1955.
de Castro Arines, José, Once ensayos sobre el arte, Madrid, Fundación Juan March, 1975.
— Veinte años de pintura española, Madrid, Editora Nacional del Ministerio de Información y Turismo, 1962
Faraldo, Ramón D. Espectáculo de la pintura española, Madrid, Cigüeña, 1953.
Fernández Cabaleiro, M.ª Begoña, Crítica y arte abstracto en la prensa madrileña, Madrid, UNED, 2005.
Llorente Hernánde z, A. Arte e ideología en el franquismo, Madrid, Visor, 1996.
Sánche z Camargo, Manuel, Pintura española contemporánea. La nueva Escuela de Madrid, Madrid, Ediciones Cultura Hispánica, 1954.
— Diez pintores madrileños, Pintura española contemporánea. Madrid, Cultura Hispánica Ediciones, 1965.
Tusell, J. Franco y los católicos, Madrid, Alianza Universidad, 1984.
Tusell, Javier & Martínez Novillo, Álvaro, Cincuenta años de arte. Galería Biosca, 1940–1990. Madrid, Turner, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).