Research and Teaching in Didactic of Climatology. State of the Art (1980-2020) (Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvi.14.2021.31332

Keywords:

Climatology; Didactics; Geography; Spain.

Abstract

The aim of this research is to carry out a state of the art of the contributions made in Spain on research and teaching in Didactic of Climatology (1980-2020). This work is interesting in order to check the evolution and themes of these publications after four decades have elapsed since the formation of the Geography Didactic group (1986). From the consultation of different databases (8,303 publications identified) and after their subsequent filtering, the number of works rose to 89. The contributions are distributed in two main groups: works on climate and atmospheric weather (53.9%); and on climate change (46.1%). This last group being the one that has received the most attention in the last decade. In turn, 3 themes have been identified: works on teaching; analysis of social representations; and school textbooks. In conclusion, it should be noted that research and teaching in Didactic of Climatology in Spain is a subject of the s. XXI and, waiting to know in the short term the trend of these investigations and topics, taking into account the influence of the Sustainable Development Goals (Agenda 2030) and climate change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Álvaro Francisco Morote Seguido, Universidad de Valencia

Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

Profesor Ayudante Doctor

References

Ahmad, S. & Numan, S.M. (2015). Potentiality of disaster management education through open and distance learning system in Bangladesh Open University. Turkish Online Journal of Distance Education, 16 (1), 249-260. https://doi.org/10.17718/tojde.24161

Aksit, O., McNeal, K. S., Gold, A. U., Libarkin, J. C., & Harris, S. (2018). The influence of instruction, prior knowledge, and values on climate change risk perception among undergraduates. Journal of Research in Science Teaching, 55(4), 550-572. https://doi.org/10.1002/tea.21430

Anyanwu, R. & Grange, L.L. (2017). The influence of teacher variables on climate change science literacy of Geography teachers in the Western Cape, South Africa. International Research in Geographical and Environmental Education, 26 (3), 193-206. https://doi.org/10.1080/10382046.2017.1330039

Arrebola, J.C. & Martínez, R. (2017). El cambio climático en los libros de texto españoles de Educación Primaria: Un análisis de las actividades, en Cristina, A. Sande, E. & Helena, M. (Eds.). VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía, (581-560). Associação de Professores de Geografia.

Arto, M. (2009a). O cambio climático narrado por alumnos de educación secundaria: análise de metáforas e iconas. AmbientalMENTE sustentable, 1 (7), 115-125.

Arto, M. (2009b). El cambio climático narrado por alumnos de Educación Primaria y Secundaria: Propuesta de análisis para dibujos y textos, en Mercé Junyent, M. & Cano, L. (Eds.). Investigar para avanzar en Educación Ambiental. Naturaleza y Parques Nacionales, (11-30). Serie Educación Ambiental.

Bel, J.C. & Colomer, J.C. (2018). Teoría y metodología de investigación sobre libros de texto: análisis didáctico de las actividades, las imágenes y los recursos digitales en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-23. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230082

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching. A review of research on what teachers think, know, believe, and do. Language Teaching 36, 81-109. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903

Bozkurt, F. (2019). Evaluation of geography textbooks in terms of misconceptions about climate topic. Review of International Geographical Education, 9 (1), 149-170. https://doi.org/10.33403/rigeo.573480

Caride, J.A. & Meira, P.A. (2019). Educación, ética y cambio climático. Innovación Educativa, 29, (Ejemplar dedicado a: Respostas educativas innovadoras ao cambio climático; I-II), 61-76. https://doi.org/10.15304/ie.29.6336

Carman, J., Zint, M., Burkett, E. & Ibáñez, I. (2020). The role of interest in climate change instruction. Science Education, 105 (2), 309-352. https://doi.org/10.1002/sce.21610

Centros de Estudios y Experimentación de Obras Públicas (CEDEX) (2017). Evaluación del impacto del cambio climático en los recursos hídricos y sequías en España. Madrid, Centro de Estudios Hidrográficos, Ministerio de Fomento y Ministerio de Medio Ambiente.

Chang, C.H. & Pascua, L. (2016). Singapore students’ misconceptions of climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 25 (1), 84-96. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106206

Clavero, J.M. & Raso, P. (1983). Los climas: fundamentos y sugerencias didácticas. Editorial Anaya.

Corrales, M., Moreno, J., Sánchez, J. & Zamora, F. (2018). Los paisajes y sus climas. Experiencia classroom de aprendizaje de climogramas y uso de TIC en el aula de 1º ESO, en García de la Vega, A., (Ed.). Contribución didáctica al aprendizaje de la geografía. Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad Autónoma de Madrid.

Cruz, L.A. (2006). Observación meteorológica sin aparatos. Propuesta didáctica de Geografía para el alumnado del programa de diversificación curricular (PDC). Didáctica Geográfica, 8, 13-32.

Cruz, L.A. (2008). Análisis de tipos de nubes como recurso didáctico para el tratamiento interdisciplinar de la Geografía y la Historia del Arte en Ciencias Sociales con alumnos de Educación Secundaria, en Marrón, M.J., Rosado, M.D. & Rueda, C. (Coord.). Enseñar geografía: la cultura geográfica en la era de la globalización, (20-50).

Cruz, L.A. (2010). Diseño de un taller de meteorología para alumnos de educación secundaria, en Marrón, M.J. (Coord.). Geografía, educación y formación del profesorado en el marco del espacio europeo de educación superior. Vol. I., (215-236), Grupo de Didáctica de la Geografía de la Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad Complutense de Madrid.

Da Rocha, V.T., Brandli, L.L., Mazutti, J., Dal Moro, L., Gasperina, L.D. & Kalil, R.M.L (2020). Teacher’s Approach on Climate Change Education a Case Study, en Leal Filho W., Tortato U. & Frankenberger F. (Eds). Universities and Sustainable Communities: Meeting the Goals of the Agenda 2030. World Sustainability Series, (617-642). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30306-8_37

Da Silva, M.S. & Cardoso, C. (2019). Challenges and perspectives for the teaching geographic Climatology at school. Geosaberes, 10 (20), 1-17. https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.691

Da Silva, E.M., de Freitas, F.C.C., Neto, L.R.B., Girao, A.F., Pinheiro, C.A., Pinho, L.U. & Catanho, P.A.G. (2019). The importance of teaching climatology in civil defense actions in regions of socioeconomic vulnerability of Fortaleza/CE. Revista Brasileira de Meteorologia, 34(3), 369-378. https://doi.org/10.1590/0102-7786343045

De Miguel, R. (2013). Geoinformación e innovación en la enseñanza-aprendizaje de la geografía: un reto pendiente en los libros de texto de secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 67-90.

De Pro, A. & Ezquerra, A. (2006). Posibles usos didácticos de los espacios meteorológicos de la televisión. REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 5 (1), 114-135.

García de la Vega, A. (2016). Análisis curricular, rigor científico en los textos literarios sobre las observaciones del tiempo y clima. Propuesta didáctica con fuentes primarias, en Sebastiá, R. & Tonda, E. (Eds.). La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía, (211-236). Universidad de Alicante.

Gil, A. & Olcina, J. (2017). Tratado de climatología. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

González, E. & Maldonado, A. (2014). ¿Qué piensan, dicen y hacen los jóvenes universitarios sobre el cambio climático?: Un estudio de representaciones sociales. Educar em revista, (3), 35-55. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38106

Hannah, A. L. & Rhubart, D. C. (2020). Teacher perceptions of state standards and climate change pedagogy: opportunities and barriers for implementing consensus-informed instruction on climate change. Climate Change, 158, (3-4), 377-392. https://doi.org/10.1007/s10584-019-02590-8

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (2014). Climate Change 2013 and Climate Change 2014 (3 vols.). Recuperado en 2021, el 28 de julio, de: http://www.ipcc.ch/

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (2021). AR6 Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change. Recuperado en 2021, el 10 de agosto. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-3/

Jeong, J.S., González-Gómez, D., Conde-Núñez, M.C., Sánchez-Cepeda, J.S. & Yllana-Prieto, F. (2021). Improving climate change awareness of preservice teachers (Psts) through a university science learning environment. Education Sciences, 11(2), 1-17. https://doi.org/10.3390/educsci11020078

Jodelet, D. (Ed.). (1989). Les représentations sociales. Presses Universitaires de France.

Khalidi, R. & Ramsey, J. (2020). A comparison of California and Texas secondary science teachers’ perceptions of climate change. Environmental Education Research, 27 (5), 669-689. https://doi.org/10.1080/13504622.2020.1838447

Kurup, P.M., Levinson, R. & Li, X. (2021). Informed-Decision Regarding Global Warming and Climate Change Among High School Students in the United Kingdom. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 21, 166-185. https://doi.org/10.1007/s42330-020-00123-5

Li, C.J., Monroe, M.C., Oxarart, A. & Ritchie, T. (2021). Building teachers’ self-efficacy in teaching about climate change through educative curriculum and professional development. Applied Environmental Education and Communication, 20 (1), 34-48. https://doi.org/10.1080/1533015X.2019.1617806

Li, Y.Y. & Liu, S.C. (2021). Examining Taiwanese students’ views on climate change and the teaching of climate change in the context of higher education. Research in Science and Technological Education. https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1830268

Marrón, M.J. (2006). Enseñar y aprender geografía a partir de distintos lenguajes: una experiencia de trabajo por proyectos para estudiar el clima de España a partir de los refranes, en Marrón, M.J., Sánchez, L. & Jerez, O. (Coords.). Cultura geográfica y educación ciudadana, (459-482).

Marrón, M.J. (2011). Enseñar y aprender Geografía a partir de distintos lenguajes. Una experiencia de trabajo por proyectos para estudiar el clima de España a partir de los refranes. Anales de Geografía, 31 (1), 107-123. https://doi.org/10.5209/rev_AGUC.2011.v31.n1.5

Martín, L.A. (1984). El clima de nuestra ciudad. Universidad de Zaragoza, Instituto de Ciencias de la Educación.

Martínez-Medina, R. (2016). La enseñanza de la Climatología en el cambio normativo LOE-LOMCE (España): una mirada a través de los Manuales Escolares de Educación Primaria. Iartem E-Journal, 8 (1-2), 50-66.

Martínez-Romera, D.D. (2013). Situación didáctica y posibilidades del climograma como recurso digital. Didáctica Geográfica, 14, 57-68.

Martínez-Fernández, L.C. & Olcina, J. (2019). La enseñanza escolar del tiempo atmosférico y del clima en España: currículo educativo y propuestas didácticas. Anales de Geografía, 39 (1), 125-148. https://doi.org/10.5209/aguc.64680

Martínez-Medina. R. & López-Fernández, J.A. (2016). La enseñanza de la climatología en los manuales escolares de ciencias sociales en Educación Primaria, en Sebastiá, R. & Tonda, E.M. (Coords.). La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía, (245-258). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Martínez-Ibarra, E., Arias, J. & Gómez, J. (2016). La tradición oral como recurso en la enseñanza y aprendizaje del tiempo y el clima. Propuesta didáctica para el clima «Mediterráneo» de la Península Ibérica, en Alanís, L., Almuedo, J., De Oliveira, G., Iglesias, R., Pedregal, B. (Eds.). Nativos digitales y geografía en el siglo XXI: Educación geográfica y estilos de aprendizaje, (334-347). Asociación de Geógrafos Españoles. Grupo de Didáctica de la Geografía.

McWhirter, N. & Shealy, T. (2018). Case-based flipped classroom approach to teach sustainable infrastructure and decision-making. International Journal of Construction Education and Research, 16 (1), 1-21. https://doi.org/10.1080/15578771.2018.1487892

Moltó, E. (2019). Educación climática: el Museo del Clima de Beniarrés, en Olcina, J. & Moltó, E.A. (Coords). Climas y tiempos del País Valenciano, (68-71). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Moltó, E. & Morote, A.F. (2019). El Museo del Clima de Beniarrés (Alicante). Aprender Geografía y Climatología a través del juego, en Valero, J. & Fuertes, A. (Eds.). I Congrés d’ Humanitats, Ciències Socials i Educació, (51-59). Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Morales-Yago, F.J. (2016). «Aprendizaje cooperativo y mapas de tiempo: una experiencia de aprendizaje en el aula de 1º ESO», en Sebastiá, R. & Tonda, M. E. (Eds.). Investigar para innovar en la enseñanza de la Geografía, (252-266). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Moreno-Vera, J.R. (2020). Wall-e en el aula de Ciencias Sociales. Trabajar el cambio climático a través del cine post-apocalíptico. Making Off. Cuadernos de cine y educación, (151), 19-24.

Morote, A.F. (2020a). ¿Cómo se trata el tiempo atmosférico y el clima en la Educación Primaria? Una exploración a partir de los recursos y actividades de los manuales escolares de Ciencias Sociales. Espacio, Tiempo y Forma, Serie VI Geografía, 13, 119-144.

Morote, A.F. (2020b). La investigación sobre manuales escolares de Geografía españoles: Análisis bibliométrico (1980-2019). Anales de Geografía, 40 (2), 467-497. http://dx.doi.org/10.5209/AGUC.72983

Morote, A.F. & Hernández, M. (2020). Social Representations of Flooding of Future Teachers of Primary Education (Social Sciences): A Geographical Approach in the Spanish Mediterranean Region. Sustainability, 12 (15), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12156065

Morote, A.F. & Moltó, E. (2017). El Museo del Clima de Beniarrés (Alicante). Propuesta de un recurso didáctico para la enseñanza de la Climatología. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 32 (1), 109-131. https://doi.org/10.7203/dces.32.9624

Morote, A.F. & Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59 (3), 5-24. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792

Morote, A. F. & Olcina, J. (2021a). Riesgos atmosféricos y cambio climático: propuestas didácticas para la región mediterránea en la enseñanza secundaria. Investigaciones Geográficas, (76), 195-220. https://doi.org/10.14198/INGEO.18510

Morote, A. F. & Olcina, J. (2021b). Cambio climático y sostenibilidad en la Educación Primaria. Problemática y soluciones que proponen los manuales escolares de Ciencias Sociales. Sostenibilidad: económica, social y ambiental, 3, 25-43. https://doi.org/10.14198/Sostenibilidad2021.3.02

Morote, A.F. & Souto X. M. (2020). Educar para convivir con el riesgo de inundación. Estudios Geográficos, 81 (288), 1-14. https://doi.org/10.3989/estgeogr.202051.031

Morote, A.F., Campo, B.A. & Colomer, J.C. (2019). La percepción del cambio climático en los futuros docentes de Educación Primaria. Una experiencia de conocimientos previos a partir de la enseñanza de las Ciencias Sociales, en AGE y Universidad de Valencia. Crisis y espacios de oportunidad. Retos para la Geografía, (106-120). Universidad de Valencia.

Moscovici, S. (1978). La psychanalyse, son image, son public. Presses Universitaires de France.

Muis, K.R. & Duffy, M.C. (2013). Epistemic climate and epistemic change: Instruction designed to change students’ beliefs and learning strategies and improve achievement. Journal of Educational Psychology, 105(1), 213-225. https://doi.org/10.1037/a0029690

Namdar, B. (2018). Teaching global climate change to pre-service middle school teachers through inquiry activities. Research in Science and Technological Education, 36(4), 440-462. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1420643

Navalón, A.M. (1997). El viaje climatológico. Aula de Innovación Educativa, 62, 74-77.

Navarro-Díaz, M., Moreno, O. & Rivero, A. (2020). El cambio climático en los libros de texto de educación secundaria obligatoria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25 (87), 957-985.

Olcina, J. (2014). Enseñanzas climáticas en la obra de Kant. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 34 (2), 119-162. https://doi.org/10.5209/rev_AGUC.2014.v34.n2.47075

Olcina, J. (2017). La enseñanza del tiempo atmosférico y del clima en los niveles educativos no universitarios. Propuestas didácticas, en Sebastiá, R. & Tonda, E.M. (Eds.). Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI (119-148). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Olcina, J. & Zamora, R. (2000). Los riesgos naturales a través de la red Internet. Recursos didácticos y de investigación. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 30, 193-205. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/372

Pagès, J. (2008). Los libros de texto de ciencias sociales, geografía e historia y el desarrollo de las competencias ciudadanas, en Seminario Internacional Textos escolares de historia y ciencias sociales, (24-56). Ministerio de Educación de Chile.

Pérez-Morales, A., Gil, S. & Quesada (2021). Do we all stand equally towards the flood? Analysis of social vulnerability in the Spanish Mediterranean coast. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (88), 1-39. https://doi.org/10.21138/bage.2970

Ramiro, E. (2006). Una Isla que se mueve. Aproximación a la isla de calor urbana de Algemesí (Valencia) y su aprovechamiento didáctico. Didáctica Geográfica, 8, 33-50.

Ramos, J.M. & Calonge, G. (2014). Renovación de la didáctica de la Geografía física en segundo de bachillerato: La climatología como ejemplo. Didáctica Geográfica, 15, 129-151.

Repetto, E. (1984). Una experiencia de didáctica de la física: estudio del tiempo meteorológico. El Guiniguada, 1, 23-31.

Rodrigo, A. (2006). El lenguaje cartográfico y la enseñanza del clima: Un análisis de los mapas en los libros de texto de España y Brasil. Didáctica Geográfica, 8, 51-68.

Rubio, S. & Martínez, R. (2014). ¿Es competente el alumnado del Grado de Educación Primaria en la comprensión del tiempo atmosférico y el clima?, en Martínez, R. & Tonda, E.M. (Coords.). Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica, (133-152). Grupo de Didáctica de la Geografía de la AGE y Universidad de Córdoba.

Sánchez-Ogallar, A. (2000). El cambio climático como ejemplo de trasposición didáctica compleja. En González, J.L. & Marrón, M.J. (Eds.). Geografía, Profesorado y Sociedad. Teoría y práctica de la Geografía en la enseñanza, (483-496). Asociación de Geógrafos Españoles.

Sánchez-Ogallar, A. (2005a). Una propuesta didáctica para la enseñanza del clima en la Educación Secundaria Obligatoria, en Sande, E. (Coord.). Ensinar Gegrafia na sociedade do conhecimento (231-244). Asociación de Geógrafos Españoles y Associaçao de Profesores de Geografia de Portugal.

Sánchez-Ogallar, A. (2005b). Una propuesta didáctica para la enseñanza del clima en la Educación Secundaria Obligatoria, en Ensinar Geografía na sociedade do conhecimento, (231-244). Asociación Española de Geografía.

Sebastiá, R. & Tonda, E. M. (2012). Características y evolución de la Revista Didáctica Geográfica. Didáctica Geográfica, 12, 19-48.

Sebastiá, R. & Tonda E.M. (2018). Enseñar y aprender el tiempo atmosférico y clima, en García de la Vega, A. (Coord.). Reflexiones sobre educación geográfica: revisión disciplinar e innovación didáctica, (153-176). Asociación Española de Geografía.

Serantes, A. (2015). Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria na España. AmbientalMENTEsustentable, 20 (2015), 249-262. doi 10.17979/ams.2015.2.20.1609.1603

Sezen-Barrie, A. & Marbach-Ad, G. (2021). Cultural-historical analysis of feedback from experts to novice science teachers on climate change lessons. International Journal of Science Education, 43 (4), 497-528. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1870759

Soñora, F., Rodríguez, M.M. & Troitiño, R. (2009). Un modelo activo de educación ambiental: Prácticas sobre cambio climático. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 17 (2), 196-206.

Souto, X.M. (2000). La geografía en los libros de texto de la Enseñanza Secundaria. Debate sobre la edición del informe de la AGE, elaborado por Jacobo García y Daniel Marías, así como la carta de la profesora Mª Luisa de Lázaro (2000). Asociación Española de Geografía.

Souto, X. M. (2018). La geografía escolar: deseos institucionales y vivencias de aula. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 79, 1-31. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2757

Tonda, E. & Sebastiá. R. (2003). Las dificultades en el aprendizaje de los conceptos de tiempo atmosférico y clima: la elaboración e interpretación de climogramas. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 16, 47-69.

Tucker, L. & Sherwood, L. (2020). Entender el Cambio Climático. Información y Recursos para el Profesorado. Narcea.

United Nations (2015). Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. Recuperado en 2021, el 28 de julio, de: https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals/resources.html

Valbuena, M. & Valverde, J.A. (2006). La Climatología Local: Procedimiento para su enseñanza y aprendizaje. Didáctica Geográfica, 8 (2006), 93-108.

Wise, S.B. (2010). Climate change in the classroom: Patterns, motivations, and barriers to instruction among Colorado science teachers. Journal of Geoscience Education, 58(5), 297-309. https://doi.org/10.5408/1.3559695

Yow, D.M. (2014). Teaching introductory weather and climate using popular movies. Journal of Geoscience Education, 62(1), 118-125. https://doi.org/10.5408/13-014.1

Published

2021-11-17

How to Cite

Morote Seguido, Álvaro F. (2021). Research and Teaching in Didactic of Climatology. State of the Art (1980-2020) (Spain). Espacio, Tiempo y Forma. Serie VI. Geografía, (14), 89–120. https://doi.org/10.5944/etfvi.14.2021.31332

Issue

Section

Artículos