Use of technology: determination of time that young people between 12 and 18 use technological equipment
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.16.2.9908Keywords:
technology, time of use, youthAbstract
Technology has penetrated in all human activities in a positive way, but there are many questions about the impact on society due to the significant time devoted to it, especially by young people. Activities such as reading, homework or self-education are relegated by others linked to virtual communication and entertainment. The research underlying this article, undertaken in Quito, Ecuador, has established that young people between 12 and 18 years old spend on average 7h50 per day using the television, computer, video game consoles, music players, mobile phones and landlines. The intensive use of these devices shows that the behavior of young people and the strategies to reach them have changed. It is necessary to understand this new reality.
Downloads
References
Alexa. (s.f.). The Web Information Company. [en línea] Disponible en: http://www.alexa.com/ [consulta 2012, 15 de abril]. American Academy of Pediatrics. (1999). Media Education. Pediatrics, (341-343).
American Academy of Pediatrics. (2001). Children, Adolescents, and Television. Pediatrics, (423-426).
Bringué, X.; Sádaba, C.; y Tolsá, J. (2011). La generación interactiva en Iberoamérica 2010. Madrid.
Fernandez, F. G. (2010). Internet en la vida de nuestros hijos. Navarra. Foro Generaciones interactivas. (s.f.). Foro Generaciones interactivas. [en línea] Disponible en: http://www.generacionesinteractivas.org/ [consulta 2011, 10 de septiembre].
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. Quito.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2011). Encuesta de Uso del Tiempo. Quito.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2011). Reporte anual de estadísticas sobre tecnología de la información y comunicaciones TIC`s. Quito.
ITU. (2009). Protección de la infancia en lí- nea: Directrices para los niños. ITU. (2009).
Protección de la infancia en línea: Guía para padres, tutores y educadores. ITU. (2010). Indicadores clave sobre TIC, 2010.
Ginebra. ITU. (2011). ICT Facts and Figures. Geneva. ITU. (2011). Medición de la sociedad de la información. Ginebra.
Kaiser Family Foundation. (2010). Generation M2 Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds. California.
Líderes.ec. (2011). El ecuatoriano no se separa del teléfono móvil . Líderes.ec .
López, Á. G. (2006). Jóvenes y cultura messenger. Madrid.
Lucas, A.; Robb, M.; Takeuchi, L.; Kotler, J. (2011). Always connected: The new digital media. New York.
Luque, L. (2009). Uso abusivo y patológico de las tecnologías. Estudio descriptivo en jóvenes argentinos. Psicolología.com.
Malthora, N. (2008). Investigación de Mercados. México: Prentice Hall.
Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (2011). La generación interactiva en el Ecuador.
Quito. Sandoval, M. (2006). Los efectos de la televisión sobre el comportamiento de las audiencias jóvenes desde la perspectiva de la convergencia y de las prácticas culturales. Fundación universitaria Konrad Lorenz, (205-222).
Santesmases, M. (2009). DYANE Versión 4: Diseño y análisis de encuestas en investigación social y de mercados. Madrid: Pirámide.
Socialbakers. (s.f.). The recipe for social marketing success. [en línea] Disponible en: www.socialbakers.com [consulta 2012, 15 de abril].
Superintendencia de Telecomunicaciones. (2011). Estadísticas de Telecomunciaciones. [en línea] Disponible en: http:// www.supertel.gob.ec/index.php/Estadisticas/Servicios-de-Telecomunicaciones.html [consulta 2012, 15 de abril]. UNICEF. (2009). Estadístias. [en línea] Disponible en: http://www.unicef.org/ spanish/infobycountry/ecuador_statistics.html [consulta 2012, 10 de enero].
Universidad Camilo José Cela. (2011). Generación 2.0 Hábitos de uso de las redes sociales en los adolescentes de España y América Latina. Madrid.
Uribe, R.; Hidalgo, V.; Martinez, C.; Muñoz, R. (s.f.). La influencia de la publicidad televisiva en los niños. Economía & Administración, (22-28).
Willard, N. (2007). Cyber-Safe kids, CyberSavvy Teens. Zigmund, W.; Babin, B. (2008). Investigación de Mercados. México: CENGAGE Learning.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.