The evaluation of competences for the development of e-learning tutors

Authors

  • Ana María Ehuletche Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Adriana De Stefano Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.1.14.801

Keywords:

tutorials’ competences, e-learning, interaction, compounds, design, communicational categories

Abstract

This article reports the initial findings of a research project called “Curricular design for competences and evaluation criteria for the development of e-learning tutors.” The results obtained by our research project in 2005-2007, “Components of the socio-constructivist pedagogical design, interaction and tutorials and impact on academic achievement in distance learning,” are taken as basic data for the present study. This background enables us to inquire about the incidence of components and the interaction between tutorials, especially their frequency and communication quality, and the students’ academic achievements and satisfaction. The report includes the analysis of two equivalent courses for the technical degree in Cultural Management, together with the technological didactic format of the discussion forums in the virtual campus, which were developed without controlled tutorials. These results are our first step toward defining competencies of on-line tutors.

Downloads

References

Banno, B. (2005). Diseños curriculares por competencias, Boletín Educativo. ISSN 0328-3534, Año 17 - N°178. Ediciones Novedades Educativas, (15-17).

Braslavsky, C. (1994). Una función de la escuela: formar sujetos activos en la construcción de su identidad y de la identidad nacional. En: Filmus (comp.), Para qué sirve la escuela. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.

Chiavenato, I. (1995). Administración de Recursos Humanos. México: Editorial MacGraw-Hill.

Collison, G.; Elbaum, B.; Haavind, S.; Tinker, R. (2000). Facilitating on line learning. Effective strategies for moderators. USA: Atwood Publishing.

Ehuletche, A.; Terroni, N. (2002). Elaboración de categorías de comunicación en las interacciones colaborativas. Revista del Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. CONICETUNR. Rosario, Argentina.

Ehuletche, A.; Banno, B.; Del Río, M. J. A.; Elger, S. (2003). La evaluación del soporte tutorial en la mediación electrónica desde la perspectiva de la satisfacción del alumno. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 6 (1). (91-106).

Gallart, M. (2003). La formación para el trabajo y los jóvenes en América Latina. En el marco del proyecto “Formación Técnica y Profesional en América Latina”, implementada por la CEPAL y la Sociedad. [en línea] Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ obref/formacion_virtual/formacion_ continua/peiro.htm (consulta 2007, 19 de septiembre).

Litwin, E. (2000). La educación a distancia. Temas para el debate en una nueva agenda educativa. Buenos Aires: Amorrortu.

Marcelo, C. (2005). Estudio sobre competencias profesionales para e-learning. Proyecto Prometeo. Santiago de Chile: Agencia Alemana de Cooperación Técnica (GTZ).

Peiró, J. (2006). Las competencias en la sociedad de la información: nuevos modelos formativos. [en línea] Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ obref/formacion_virtual/formacion_ continua/peiro.htm (consulta 2007, 19 de septiembre).

Perrenoud, P. (2007). Diez Nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España: Editorial GRAO. Proyecto Tuning América Latina. (2007). Informe final: Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. [en línea] Disponible en: http:// www.tuning.unideusto.org/tuningal/ (consulta 2007, 19 de septiembre).

Santangelo, H. (2000). Modelos pedagógicos en los Sistemas de Enseñanza no presencial basados en Nuevas tecnologías y Redes de comunicación. Revista de la OEI, 24. Septiembre-diciembre. en línea] Disponible en: http://www.campusei.org/revista/rie24a06.htm (consulta 2007, 19 de septiembre).

How to Cite

Ehuletche, A. M., & De Stefano, A. (2011). The evaluation of competences for the development of e-learning tutors. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14(1), 75–86. https://doi.org/10.5944/ried.1.14.801

Issue

Section

Research and Case Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)