Innovation using information communication and technology
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.1.15.776Keywords:
change, transformation, improvement, educationAbstract
To define innovation within the context of Information Communication Technologies is a complex task, especially since many believe it to be a polysemic concept. Moreover, if we add ambiguity to this problem, namely, the ambiguity that is tackled within educational institutions and where it is equated to a simple design change or where a methodological approach is used for routine tasks without deep reflection, which is a requirement for major transformation, it would be possible to measure the magnitude of the current problem. With ICTs, innovation has transformed from being an end in itself to conveying improvement within the educational system. This does not take into consideration, however, its overall impact in the macrostructure. Based on these criteria, it could be argued that the introduction of new equipment and technological tools would suffice as innovation indicators. Moreover, the fact that the term “innovation” is used is indicative of the fact that it exists. To apply critical judgment criteria when examining the role of innovation, especially in the process of change within schools, is a major task to be undertaken.
Downloads
References
Area, M. M. (2000). ¿Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la educación? En Pérez R. (Coord.): Redes multimedia y diseños virtuales. Actas del III Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación. (128-135). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Banannan-Ritland, B. (2008). Teacher Design Research: an Emerging Paradigm for Teacher’s Professional Development. En: Kelly, A. E.; Lesh, R. A.; Baek, J. Y. Handbook of Design Research Methods in Education: Innovations in Science, Technology, Enginnering and Mathematics Learning and Teaching. New York: Routledge.
Bazzo, M. (2010). Integração de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino: Contribuições dos Modelos de Difusão e Adoção de Inovações para o campo da Tecnologia Educacional. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 9 (1), 89106. [en línea] Disponible en: http:// campusvirtual.unex.es/cala/editio/. (consulta 2010, 29 de julio).
Cabero, J. (2004). Cambios organizativos y administrativos para la incorporación de las TICS a la formación. Medidas a adoptar. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 18. [en línea] Disponible en: http://www.uib.es/ depart/gte/edutec-e/revelec18.html (consulta 2010, 29 de julio).
De Pablos Pons, J.; Jiménez-Cortés, R. (2007). Buenas prácticas con TIC apoyadas en las Políticas Educativas: claves conceptuales y derivaciones para la formación en competencias ECTS. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6 (2), (15-28). [en línea] Disponible en: http://campusvirtual. unex.es/cala/editio/ (consulta 2010, 29 de julio).
Estrada, R. M. J. (2009). Análisis de innovaciones educativas en México. Revista Ciencia y Desarrollo, Febrero, vol. 35, nº. 228, (60-65). [en línea] Disponible en: http://www.conacyt. m x / c o m u n i c a c i o n / r e v i s t a / 2 2 8 / A r t i c u l o s / I n n o v a c i o n E d u c a t i v a / InnovacionEducativa1.html (consulta 2010, 30 de julio).
García-Martínez, J. (2006). El Espacio Europeo de Educación Superior: Características, retos y dudas. Revista Fuentes, (6), (35-52).
García-Valcárcel, M. R. A. (2003). Estrategias para una innovación educativa mediante el empleo de las TIC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 2, (1), (41-50). [en línea] Disponible en: http://campusvirtual. unex.es/cala/editio/index.php?journal= relatec&page=article&op=view&path=1 2&path=9 (consulta 2010, 29 de julio).
Hanna, D. (Coord.) (2002). La enseñanza universitaria en la era digital. Barcelona: Octaedro.
IEEE. (2001). Learning Object Metadata Working Group. [en línea] Disponible en: http://ltsc.ieee.org/wg12/index.html (consulta 2005, 18 de julio).
Montero-O’farrill, J. L. (2010). Estrategia para la introducción de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 9 (1), 7587. [en línea] Disponible en: http:// campusvirtual.unex.es/cala/editio/ (consulta 2010, 29 de julio).
Moreno-Bayardo, M. G. (1995). Investigación e Innovación Educativa. Revista la Tarea nº. 7, octubre-diciembre. [en línea] Disponible en: http://www.latarea. com.mx/articu/articu7/bayardo7.htm (consulta 2011, 4 de marzo).
Morgan, G. (2003). Faculty use of course management systems. En: Boulder, C.O. EDUCAUSE Center for Applied Research [en línea] Disponible en: http://net. educause.edu/ir/library/pdf/ers0302/ rs/ers0302w.pdf (consulta 2010, 29 de julio).
Rodríguez, A.; García, E.; Ibáñez, R.; González, J.; Heine, J. (2009). Las TIC en la educación superior: estudio de los factores intervinientes en la adopción de un LMS por docentes innovadores. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 8 (1), 3551. [en línea] Disponible en: http:// campusvirtual.unex.es/cala/editio/ (consulta 2010, 29 de julio).
Rogers, E. (2003). Diffusion of innovations. (5 ed). Nova York: Free Press. Salinas, J. (2004). Los recursos didácticos y la innovación educativa. Comunicación y Pedagogía, nº 200, (36 – 39).
Schmelkes, S. (2001) La investigación en la innovación educativa. Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV. Congreso Latinoamericano sobre Innovaciones Educativas. [en línea] Disponible en: http://bibliotecadigital. conevyt.org.mx/colecciones/redepja/ Doc_1.pdf (consulta 2010, 27 de julio).
Tilve, M. D.; Gewerc, A.; Álvarez, Q. (2009). Proyectos de innovación curricular mediados por TIC: Un estudio de caso. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 8 (1), 6581. [en línea] Disponible en: http:// campusvirtual.unex.es/cala/editio/ (consulta 2010, 29 de julio).
Wiley, D. (2000). The Instructional Use of Learning Objects: Online Versión. 2000. URL. [en línea] Disponible en: http:// www.reusability.org/read (consulta 2009, 24 de octubre).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.