The influence of ICT in the use of materials and resources in the teaching and learning at the University of Lleida: use or abuse?
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.2.15.605Keywords:
information and communication technologies, teaching and learning, higher education, material resourcesAbstract
This article is a report on a study done in order to observe the use of learning resources in different face-to-face, blended and online courses at the University of Lleida. The research was conducted in the form of case studies in which data was collected from teachers and students through documentary analysis, questionnaires, and interviews. The study showed that teachers used a considerable variety of resources to deliver information to students, although we did, however, detect a low correlation between faculty published materials and access to those materials for students. We believe that there is still room for improvement in the use of ICT resources in the university training processes.
Downloads
References
Baelo, R. (2009). El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. PixelBit. Revista de Medios y Educación, 35, (87-96). [en línea] Disponible en: http://www.sav.us.es/pixelbit/ pixelbit/articulos/n35/7.pdf (consulta 2011, 15 de marzo).
Chen, S. (2007). Instructional Design Strategies for Intensive Online Courses: An Objectivist-Constructivist Blended Approach. Journal of Interactive Online Learning, 6 (1), (72-86). [en línea] Disponible en: http://www.ncolr. org/jiol/issues/PDF/6.1.6.pdf (consulta 2009, 23 de diciembre).
Escofet, A.; Alabart, A.; Vilà, G. (2006). Ensenyar i aprendre amb TIC a la universitat. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona. [en línea] Disponible en: http://www.ub.es/ forum/Archivos/escofet.pdf (consulta 2011, 14 de marzo).
Gros, B.; Kirschner, P. (2006). La recerca sobre la docència a la universitat: l’ús d’entorns electrònics en l’educació superior. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona. [en línea] Disponible en: http://www.ub.es/forum/Archivos/ kirschnergros.pdf (consulta 2011, 17 de marzo).
Hernández Pina, F. (1995). Bases metodológicas de la investigación educativa. Fundamentos. Murcia: Promociones y Publicaciones Universitarias, SA.
Izquierdo, R.; María, R. (2010). El impacto de las TIC en la transformación de la enseñanza universitaria: repensar los modelos de enseñanza y aprendizaje. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11 (1), (32 – 68).
Latorre, A.; Del Rincón, D.; Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
Mahdizadeh, H.; Biemans, H.; Mulder, M. (2008). Determining factors of the use of e-learning environments by University teachers. Computers & Education, 51, (142–154).
Marín, V.; Romero, M. A. (2009). La formación docente universitaria a través de las TICs. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, (97-103). [en línea] Disponible en: http://www. sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/ n35/8.pdf (consulta 2011, 16 de marzo).
Monge, S. (2007). La escuela vasca ante el cambio tecnológico. Tecnologías de la Información y la Comunicación en la enseñanza (1999-2004). [en línea] Disponible en: http://www. sergiomonge.com/doc/tesis-doctoralsergio-monge.pdf (consulta 2009, 12 de noviembre).
Mülbert, A.; Matuzawa, F. (2011). La transformación del proceso de diseño institucional: del impreso a la multimedia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación, 14 (1), (41-54). [en línea] Disponible en: http://www.utpl.edu.ec/ ried/images/pdfs/volumen141/ latransformaciondelproceso.pdf (consulta 2011, 20 de octubre).
Pedró, F.; Benavides, F. (2007). Políticas educativas sobre nuevas tecnologías en los países iberoamericanos. RIE. Revista Iberoamericana de Educación, 45, (19-70). [en línea] Disponible en: http://www.rieoei.org/rie45a01.pdf (consulta 2011, 14 de marzo).
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad de Conocimiento, 1 (1), (1-16). [en línea] Disponible en: http://www.uoc.edu/ rusc/dt/esp/salinas1104.pdf (consulta 2011, 14 de marzo).
Wright, C. R. (2003). Criteria for Evaluating the Quality of Online Courses. Edmonton: Grant MacEwan College. [en línea] Disponible en: http://elearning.typepad.com/ thelearnedman/ID/evaluatingcourses. pdf (consulta 2011, 17 de marzo).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.