Remote Learning Assessments in Higher Education: Teaching Decision Making when Facing a New Challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29078

Keywords:

teacher training education, teaching practice, remote assessments, university, educational technology, COVID-19

Agencies:

Centro de Investigación en Gestión, Docencia y Desarrollo Universitario, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires

Abstract

The COVID-19 pandemic and subsequent suspension of on-site academic activity faced universities with the challenge of performing their duties remotely. The study’s aim is to characterize learning assessment proposals designed, at the beginning of the lockdown, by graduate and postgraduate health sciences teachers. These proposals were developed in the context of a University Institute teacher-training program on virtualizing education.

By using a qualitative approach, this descriptive-interpretative study characterizes 51 remote learning assessment proposals made by teachers taking the course. In order to construct interpretative hypotheses, a matrix for their categorization was created to identify the prevalence of pedagogical traits in the designs.

An array of different proposals were evidenced, most of which were to assess learning with the intention of certifying knowledge. Individual learning assessments prevailed, mostly favoring an active use of knowledge associated with academic and professional practices. A high percentage of teachers planned asynchronous activities by means of writing and the use of a broad array of digital tools. They also prioritized teacher interventions during the assessment process as a scaffolding for the students.

Finally, there was a systematization of the emerging characteristics that structured the designs of remote learning assessment proposals. This provides an input toward reflecting on assessment practices in the context of remote teaching. We hope this contribution transcends the current scenario and helps identify potentials for the development of hybrid assessment practices in post pandemic times.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/29078/23176

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Author Biographies

Gisela Schwartzman, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Mg. en Enseñanza y Aprendizaje Abiertos y a Distancia (UNED, España). Lic. en Ciencias de la Educación (UBA, Argentina). Coordinadora de Docencia Universitaria y directora de la Especialización en Docencia universitaria IUHIBA. Coordinadora Pedagógica PENT-FLACSO donde dirige el posgrado en Educación y Tecnologías. Formadora de docentes universitarios desde hace 15 años. Consultora en Tecnologías y Educación para organismos nacionales e internacionales. Investiga en didáctica, formación docente y sobre inclusión de tecnologías en educación.

Carolina Roni, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Doctora en Cs. de la Educación (CONICET-UNLP). Investiga y trabaja en formación docente en el IUHIBA, donde además actualmente ejerce el cargo de Subdirectora del Departamento de Educación. Se especializa en didáctica y pedagogía del nivel medio y superior, situada en las ciencias naturales y las ciencias de la salud. También es investigadora del GICEOLEM con quienes indaga sobre la función epistémica de la escritura y la alfabetización académica.

Michelle Berk, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Lic. en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Investiga y trabaja en el Departamento de Educación del IUHIBA, donde actualmente se dedica al asesoramiento pedagógico a carreras de posgrado, la acreditación de carreras universitarias, y la formación de docentes de nivel superior; temáticas sobre las cuales también investiga.

Erica Delorenzi, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Lic. en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires. Sub-Coordinadora de Formación Docente IUHIBA. Secretaria Académica de la Especialización en Docencia universitaria para profesionales de la salud del IUHIBA y Asesora pedagógica y docente en el Departamento de Educación de dicha universidad. Investiga sobre formación docente en nivel superior.

Mariana Sánchez, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Lic. y Prof. en Ciencias de la Educación (UBA, Argentina). Investiga y trabaja en el Departamento de Educación del IUHIBA, donde actualmente se dedica a la formación de docentes universitarios y a la asesoría pedagógica de carreras de grado. Investiga sobre género y diversidad en la universidad y sobre temas de didáctica vinculados a la formación de docentes universitarios.

María Laura Eder, Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires (Argentina)

Doctora en Educación (UBA, Argentina), Magister en Didáctica y Lic. en Ciencias de la Educación (UBA, Argentina). Secretaría académica del Instituto Universitario del Hospital Italiano y de la Maestría en educación para profesionales de la salud, Subdirectora de la especialización en docencia universitaria de la misma universidad. Es formadora de docentes universitarios desde hace más de 25 años. Investiga en temas de didáctica universitaria y sobre la formación docente en la educación superior.

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Published

2021-03-19

How to Cite

Schwartzman, G., Roni, C., Berk, M., Delorenzi, E., Sánchez, M., & Eder, M. L. (2021). Remote Learning Assessments in Higher Education: Teaching Decision Making when Facing a New Challenge. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 67–85. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29078