Digital technologies and their impact on Higher Education. The new mediations
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20733Keywords:
Higher education, Information and Communication Technologies (ICT), E-learning, Technological mediation, Institutional management.Abstract
This work proposes a reflection on the evolution of media in the digital age, requires us to advance in knowledge about mediation and remediation processes, favored by technologies, differentiating them from those generated so far by traditional analogue media (printed book, film, television). Digitization has given rise to new realities and proposals, such as video games, social networks or augmented reality applications. The next step in our media culture is the multiplication and continuous diversification of formats, but also new forms of mediated interaction. The mediation processes generated contribute to the modification of communication models and teaching methods. And this has an impact on educational institutions, and also on higher education. As a contribution to its analysis, the concept of technological remediation is provided and defined. The new information and communication technologies (ICT) represent, under the considerations formulated here, an opportunity for change some forms and procedures of main areas of the higher education: teaching, research and management. Being proactive in this new reality is relevant, since the adaptation effort is linked to the survival of the university itself.Downloads
References
Alcolea Picazo, J., y Pavón de Paula, S. (2013). Los datos como recurso estratégico Libro Blanco sobre Inteligencia Institucional en Universidades. Madrid: OCU (Oficina de Cooperación Universitaria), 17-43.
Bauman, Z. (2017). Vida líquida. Barcelona: Austral/Paidós.
Bolter, D. (1996). Virtual Reality and Redefinition of Self. En L. Strate, R. Jakobson y S.B. Gibson (Eds.) Communication and Cyberspace: Social Interaction in an Electronic Environment (105-120). New York: Hampton Press.
Bolter, D. y Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Bolter, D. y Grusin, R. (2011). Inmediatez, hipermediación, remediación. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 16. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93521629003
Bolter, J. y Engberg, M. (2016). Entornos aumentados y nuevos medios digitales. En Varios (2016): El próximo paso. La vida exponencial. Edición BBVA, Madrid, 140-158.
Bricall, J.M. (2004). La Universidad ante el siglo XXI. En A. Sangrá y M. González Sanmamed (Coord.): La transformación de las universidades: a través de las TIC: discursos y prácticas (19-29). Barcelona: Editorial UOC,
Cole, M.: Psicología cultural (1999). Madrid: Morata..
Daniels, H. (2003). Vygotsky y la Pedagogía. Barcelona: Paidós.
De Pablos, J. (2009). El marco del impacto de las Tecnologías de la Información.
Herramientas conceptuales para interpretar la mediación tecnológica educativa. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad. Número 67. Recuperado de: https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=3&rev=67.htm
De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. En Varios: Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 7, n.º 2. UOC. Recuperado de: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-de-pablos/v7n2-de-pablos
De Pablos, J., Colás. M.P. y González, T. (2011). La enseñanza universitaria apoyada en plataformas virtuales. Cambios en las prácticas docentes: el caso de la Universidad de Sevilla. Revista Estudios sobre Educación, Núm. 20, 23-48.
Dias, S.B., Diniz, J. A. y L. J. Hadjileontiadis (2014). Towards an Intelligent Learning Management System Under Blended Learning. New York: Springer
Duart, J.M. y Reparaz, Ch. (2011). Enseñar y aprender con las TIC. Estudios sobre educación, vol. 20, 9-19.
Fundación Telefónica (2011). Universidad 2020: Papel de las TIC en el nuevo entorno socioeconómico. Madrid: Fundación Telefónica/Ariel.
García Aretio, L (Coord.), Ruiz Corbella, M. y Domínguez Figaredo, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
Gil Serra, A. y Roca-Piera, J. (2011). Movilidad virtual, reto del aprendizaje de la educación superior en la Europa 2020. Revista de Educación a Distancia (RED). Número 26. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/26/
Leontiev, A.N. (1981). Activity, conciousness, and personality. Englewood, Clifs: Prentice Hall.
Levine, A. (2006). Educación superior: una revolución externa, una evolución interna. En M. S. Pittinsky (Comp.). La Universidad conectada (25-42). Málaga: Ediciones Aljibe,
Luria, A. R. (1980). Los procesos cognitivos. Análisis sociohistórico. Barcelona: Fontanella.
McLuhan, M. (2009). La comprensión de los medios como las extensiones del hombre, Barcelona: Paidós Ibérica.
Osorio, L. A. (2010). Características de los ambientes híbridos de aprendizaje: estudio de caso de un programa de posgrado de la Universidad de los Andes. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(1), 1-9. Recuperado de: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n1_ osorio/v7n1_osorio
Pittinsky, M. S. (Comp.) (2006). La Universidad conectada. Málaga: Ediciones Aljibe.
Rheingold, H. (1991). Virtual Reality. New York: Simon and Shuster.
Varios (2016): El próximo paso. La vida exponencial. Madrid: Edición BBVA.
Vygotsky, L. S. (2014). Obras escogidas II: Pensamiento y lenguaje. Conferencias sobre psicología. Madrid: Editorial Antonio Machado.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.