La enseñanza-aprendizaje de la competencia oral en lengua extranjera en el contexto de la educación abierta y a distancia: de la casete a la interacción virtual

Autores/as

  • María Jordano de la Torre UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.1.14.798

Palabras clave:

Competencia oral, Inglés, EaD, TIC, ELAO

Resumen

El presente artículo describe la evolución que ha experimentado la enseñanza-aprendizaje de la competencia oral  e las lenguas extranjeras a lo largo de la historia de diversas instituciones involucradas en la educación a distancia. Se comienza haciendo un breve recorrido por diferentes conceptos de enseñanza a distancia, para continuar centrándose especialmente en la enseñanza de lenguas a distancia. Además se analiza cual es la situación actual respecto a la práctica de las actividades de la lengua a distancia y se finaliza con una breves pinceladas de lo que debería ser la enseñanza a distancia de lenguas de nueva generación, basada en el aprendizaje móvil y los mundos virtuales, mucho más acorde con lo que establece el Marco Europeo de Referencia para las Lenguas (MCER) y el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES).

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Abdous, M.; y otros (2009). MALL technology: Use of academic podcasting in the foreign language classroom. ReCALL, 21 (1), 76.

Abrams, Z. I. (2003). The effect of synchronous and asynchronous CMC on oral performance in german. The Modern Language Journal, 87 (2), (157- 167).

Amundsen, C. (1993). The evolution of theory in distance education. En: Keegan, D. (ed.), Theoretical principles of distance education. London: Routledge. (61-79).

Appel, C.; Guerrero, R. (2006). Finding common ground in LSP: A computermediated communication project. En: Arnó Maciá, E.; y otros. Information technology in languages for specific purposes: Issues and prospects. EEUU: Springer Scince + Business Media. (75- 90).

Bax, S. (2003). CALL—past, present and future. System, 31 (1), (13-28).

Beldarrain, Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27 (2), (139-153).

Belz, J. A. (2002). Social dimensions of telecollaborative foreign language study. Language, Learning & Technology, 6 (1), (60-81). [en línea] Disponible en: http://llt.msu.edu/vol6num1/belz/ (consulta 2009, 17 de julio).

Belz, J. A. (2003). Linguistic perspectives on the development of intercultural competence in telecollaboration. Language Learning & Technology, 7 (2), (68-117). [en línea] Disponible en: http://llt.msu.edu/vol7num2/ belz/default.html (consulta 2009, 5 de noviembre).

Blake, R.; y otros. (2008). Measuring oral proficiency in distance, face-to-face, and blended classrooms. Language Learning & Technology, 12 (3), (114- 127). [en línea] Disponible en: http:// llt.msu.edu/vol12num3/blakeetal.pdf (consulta 2009, 5 de noviembre).

Carswell, A. D.; Venkatesh, V. (2002). Learner outcomes in an asynchronous distance education environment. International Journal of Human-Computer Studies, 56 (5), (475-494). [en línea] Disponible en: http://www.sciencedirect.com/ science/article/B6WGR-46952J8-1/2/ a115ea52d0bd17a6362b46d2947ced8f (consulta 2008, 10 de julio). Coghlan, M. (2004).

How important are synchronous tools in web-based teaching and learning environments? Synchronous Groupware for BCCOOC, Halifax, Nueva Escocia. [en línea] Disponible en: http://www.tltgroup. org/BCCOOC.htm (consulta 2008, 10 de julio).

Cozine, G. T.; Moore, M. G. (2000). Webbased communications, the internet, and distance education. Pensilvania, EEUU: The American Center for the Study of Distance Education. Pennsylvania State University.

Cziko, G. A.; Park, S. (2003). Internet audio communication for second language learning: A comparative review of six programs. Language Learning Technologies, 7 (1), (15-27). [en línea] Disponible en: http://llt.msu.edu/ vol7num1/review1/ (consulta 2009, 17 de julio).

Dodge, B. (1995). WebQuests: A technique for internet-based learning. Distance Educator, 1 (2) [en línea] Disponible en: http://eric.ed.gov/ ERICWebPortal/custom/portlets/ recordDetails/detailmini.jsp?_ nfpb=true&_&ERICExtSearch_Search Value_0=EJ518478&ERICExtSearch_ SearchType_0=no&accno=EJ518478 (consulta 2008, 10 de julio).

Edirisingha, P.; y otros. (2007). Podcasting to provide teaching and learning support for an undergraduate module on English language and communication. Online Submission, 8 (3) [en línea] Disponible en: http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=eric&AN=ED498 818&lang=es&site=ehost-live (consulta 2008, 10 de julio).

Figura, K.; Jarvis, H. (2007). Computerbased materials: A study of learner autonomy and strategies. System, 35 (4), (448-468).

Garrison, D. R. (1989). Understanding distance education: A framework for the future. London: Routledge.

Garrison, D. R. (1993). Quality and access in distance education. En: Keegan, D. editor, Theoretical principles of distance education. London: Routledge. (9-21).

Hampel, R.; Hauck, M. (2004). Towards an efective use of audio-conferencing in distance language courses. Language Learning Technologies, 8 (1), (66-82). [en línea] Disponible en: http://llt.msu. edu/vol8num1/hampel/default.html (consulta 2007, 30 de julio).

Harris, H.; Park, S. (2008). Educational usages of podcasting. British Journal of Educational Technology, 39 (3), 548. [en línea] Disponible en: http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=psyh&AN=2008- 05207-012&lang=es&site=ehost-live (consulta 2009, 17 de julio).

Hauck, M. (2009). Re: ITunes U has come to Europe. Mensaje enviado a CMC Sig [en línea] Disponible en: http://groups. yahoo.com/group/CMC_SIG/ (consulta 2009, 2 de febrero).

Haverila, M.; Barkhi, R. (2009). The influence of experience, ability and interest on eLearning effectiveness. European Journal of Open, Distance and E-Learning. [en línea] Disponible en: http://www.eurodl.org/materials/ contrib/2009/Haverila_Barkhi.htm (consulta 2009, 5 de noviembre).

Haythornthwaite, C. (2007). Digital divides and e-learning. En: Andrews, R.; Haythornthwaite, C. editors. The sage handbook of e-learning research. Los Angeles, EEUU: Sage Publications. (97- 118).

Healey Beauvois, M. (1997). Computermediated communication (CMC): Technology for improving speaking and writing. En: Bush, M. D.; Terry, R. C. editors. Technology-enhanced language learning. Lincolnwood, EEUU: National Textbook.

Holmberg, B. (1995). Theory and practice of distance education. London: Routledge.

Hurd, S. (2005). Autonomy and the language learning learner. En: Holmberg, B.; y otros editores. Distance education and languages: Evolution and change. Londres: Multilingual Matters Limited. (1-19).

Hurd, S.; Xiao, J. (2006). Open and distance language learning at the shantou radio and TV university, china, and the open university, united kingdom: A cross cultural perspective. Open Learning, 21 (3), (205-219).

Jennings, J. C. H. (1995). Virtual language schools: Overcomming the problem of distance in the training of distance teachers. En: Howard, R.; McGrath, I. editores. Distance education for language teachers. Clevedon: Multilingual Matters Limited. (104-115).

Jordano de la Torre, M. (2008). Aprendizaje de la Interacción y Producción Oral en los Estudios de Inglés para Turismo a Distancia. Tesis no publicada, UNED. Jordano de la Torre, M. (2009). Improving English for tourism with mobile learning objects. Comunicación presentada en Mobile Learning and Autonomy in Second Language Acquisition International Conference, Toledo.

Jung, U. O. H. (2005). CALL: Past, present and future, a bibliometric approach. ReCALL: The Journal of EUROCALL, 17 (1), (4-17).

Keegan, D. (1996). Foundations of distance education. London: Routledge.

Kukulska-Hulme, A.; Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL, 20 (3), (271-289).

Lamy, M. N.; Hampel, R. (2007). Online communication in language learning and teaching. Hampshire, Reino Unido: Palgrave Macmillan.

Latchem, C.; y otros. (2006). The open education system, anadolu university, turkey: E-transformation in a megauniversity. Open Learning, 21 (3), (221- 235).

Lentell, H.; O’Rourke, J. (2004). Tutoring large numbers: An unmet challenge. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 5 (1). [en línea] Disponible en: www.irrodl. org/content/v5.1/lentell_orourke.htm (consulta 2007, 30 de julio).

Levy, M. E. (1997). Computer-assisted language learning: Context and conceptualization. Oxford: Clarendon Press.

López Rúa, P. (2007). Teaching L2 vocabulary through SMS language: Some didactic guidelines. Elia: Estudios De Lingüística Inglesa Aplicada, 7, (149-163).

Lu, M. (2008). Effectiveness of vocabulary learning via mobile phone. Journal of Computer Assisted Learning, 24 (6), (515-252).

Molka-Danielsen, J. (2009). The new learning and teaching environment. En: Molka-Danielsen,J.; Deutschmann, M. editores. Learning and teaching in the virtual world of second life. Norway: Tapir Academic Press. (13-25).

Molka-Danielsen, J. (2009). The New Learning and Teaching Environment. En: Molka-Danielsen, J.; Deutschmann, M. Learning and teaching in the virtual world of second life. Norway: Tapir Academic Press. Moore, M. (1990). Recent contributions to the theory of distance education. Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning, 5 (3), (10-15).

Naughton, D. (2006). Cooperative strategy training and oral interaction: Enhancing small group communication in the language classroom. The Modern Language Journal, 90 (2), (169-184).

Peters, O. (1993). Distance education in a post-industrial society. En: Keegan, D. editor. Theoretical principles of distance education. 1st ed. London: Routledge. (39-58).

Prensky, M. (2005). Listen to the natives. Educational Leadership, 63 (4), 8.

Pullen, J. M. (2004). Synchronous internet distance education: Wave of the future or wishful thinking? Proceedings of the 2002 E-Technologies in Engineering Education Conference, Davos, Suiza. [en línea] Disponible en: http:// services.bepress.com/cgi/viewcontent. cgi?article=1028&context=eci/ etechnologies (consulta 2007, 30 de julio).

Rogerson-Revell, P. (2007). Directions in e-learning tools and technologies and their relevance to online distance language education. Open Learning, 22 (1), (57-74).

Rosell-Aguilar, F. (2007). Top of the pods-- in search of a podcasting podagogy for language learning. Computer Assisted Language Learning, 20 (5), (471-497).

Descargas

Cómo citar

Jordano de la Torre, M. (2011). La enseñanza-aprendizaje de la competencia oral en lengua extranjera en el contexto de la educación abierta y a distancia: de la casete a la interacción virtual. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 14(1), 15–39. https://doi.org/10.5944/ried.1.14.798

Número

Sección

Estudios e investigaciones