Formulación de Caso: Disolviendo Temáticas Disfuncionales Mediante Regulación de Dominios de Conocimiento Intersubjetivo
DOI:
https://doi.org/10.33898/rdp.v33i123.35620Keywords:
self, Psychotherapy, Narratives, Case Formulation, EvolutionaryAbstract
The present text arises from a research program in psychotherapy processes whose main objective is to contribute to understanding and changing intersubjective meaning involving psychological distress and/or dysregulation, which we call the Dysfunctional Intersubjective Theme. Specifically, we address the following a) we propose an evolutionary case formulation model that essentially emerges from qualitative research of complete psychotherapeutic processes, relates and integrates the nomothetic and idiographic and the paradigmatic and narrative, b) we describe the evolutionary case formulation protocol (FCE) composed of three sections: Case Formulation_Evaluation, Case Formulation_Intervention and Process Appraisal Interview, and c) a clinical case is presented that exemplifies the elaboration of the initial conceptualization, using the FCE_Evaluation.
Downloads
References
Eells, T. D. (2015). Psychotherapy case formulation [Formulación de casos de psicoterapia]. American Psychological Association Books.
Eells, T. D. (2022). Handbook of psychotherapy case formulation [Manual de formulación de casos de psicoterapia] (3ª ed.). The Guilford Press.
Bender, A. (2020). The role of culture and evolution for human cognition [El papel de la cultura y la evolución para la cognición humana]. Topic in Cognitive Science, 12(4), 1403-1420. https://doi.org/10.1111/tops.12449
Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds [Mentes reales, mundos posibles]. Harvard University Press.
Bruner, J. (1997). A narrative model of self-construction [Un modelo narrativo de autoconstrucción]. Annals of the New York Academy of Sciences, 818(1), 144-161. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1997.tb48253.x
Bruner, J. y Kalmar, D. (1998). Narrative and metanarrative in the construction of Self [Narrativa y metanarrativa en la construcción del Yo]. En M. Ferrari y R. Sternberg (Eds.), Self-awareness (pp. 308-331). Guilford Press.
Castonguay, L. G., Constantino, M. J. y Beutler, L. E. (2019). Principles of change: How psychotherapists implement research in practice [Principios de cambio: cómo los psicoterapeutas implementan la investigación en la práctica]. Oxford University Press.
Chu, J. y Leino, A. (2017). Advancement in the maturing science of cultural adaptations of evidence‐based interventions [Avance en la ciencia madura de las adaptaciones culturales de las intervenciones basadas en evidencia]. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85(1), 45-57. https://doi.org/10.1037/ccp0000145
Colagè, I. y d’Errico, F. (2018). Culture: the driving force of human cognition [La cultura: la fuerza impulsora de la cognición humana]. Topic Cognitive Science, 12(2), 654-672. https://doi.org/10.1111/tops.12372
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior [El “qué” y el “por qué” de la búsqueda de metas: las necesidades humanas y la autodeterminación del comportamiento]. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Dewart, L. (1989). Evolution and consciousness: The role of speech in the origin and development of human nature [Evolución y conciencia: el papel del habla en el origen y desarrollo de la naturaleza humana]. University of Toronto Press.
Fisher, R. (1987). On fact and fiction. The structure of stories that the brain tells to itself about itself [Sobre la realidad y la ficción. La estructura de las historias que el cerebro se cuenta a sí mismo sobre sí mismo]. Journal of Social and Biological Structures, 10(4), 343-351. https://doi.org/10.1016/0140-1750(87)90046-7
Fisher, S. E. y Marcus, G. F. (2006). The eloquent ape: genes, brains and the evolution of language [El simio elocuente: genes, cerebros y evolución del lenguaje]. Nature Reviews Genetics, 7, 9–20. https://doi.org/10.1038/nrg1747
Frommer, J. y Rennie, D. (2001). Qualitative psychotherapy research methods and methodology [Metodología y métodos de investigación en psicoterapia cualitativa]. Pabst Sciencie Publischers.
Harvey, A. G., Watkins, E., Mansell, W. y Shafran, R. (2004). Cognitive behavioural processes across psychological disorders: A transdiagnostic approach to research and treatment [Procesos cognitivos conductuales en los trastornos psicológicos: un enfoque transdiagnóstico para la investigación y el tratamiento]. Oxford University Press.
Kramer, U. (2019). Case formulation for personality disorders: Tailoring psychotherapy to the individual client [Formulación de casos para trastornos de la personalidad: adaptando la psicoterapia al cliente individual]. Academic Press.
Leakey, R. y Lewin, R. (1992). Nuestros orígenes: En busca de lo que nos hace humanos. Grijalbo.
Levitt, H. M., Pomerville, A. y Surace, F. I. (2016). A qualitative meta-analysis examining clients’ experiences of psychotherapy: A new agenda [Un metanálisis cualitativo que examina las experiencias de psicoterapia de los clientes: una nueva agenda]. Psychological Bulletin, 142(8), 801–830. https://doi.org/10.1037/bul0000057
Norcross, J. C. y Lambert, M. J. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based therapist contributions [Relaciones de psicoterapia que funcionan: contribuciones de terapeutas basadas en la evidencia] (3ª ed., Vol. 1). Oxford University Press.
Norcross, J. C. y Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based therapist responsiveness [Relaciones de psicoterapia que funcionan: responsividad de la terapeuta basada en la evidencia] (3ª ed., Vol. 2). Oxford University Press.
Quiñones, A. (2013). Indicadores de procesos en psicoterapia asociados a éxito [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, España]. https://hdl.handle.net/10803/129379
Quiñones, A. (2022). Formulación de caso evolucionista: Un lenguaje común en psicoterapia. Ril Editores.
Quiñones, A., Ceric, F. y Ugarte, C. (2015). Flujos de información en zonas de tiempo subjetivo: estudio de un proceso psicoterapéutico exitoso. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 24 (3), 255-266.
Quiñones, A., Ceric, F, Ugarte, C. y Pascale, A. (2017). Psychotherapy and psychological time: a case study [Psicoterapia y tiempo psicológico: un estudio de caso]. Rivista di Psichiatria, 52(3), 109-116. http://dx.doi.org/10.1708/2722.27762
Quiñones, A., Melipillán, R. y Ugarte, C. (2012). Indicadores de procesos de éxito en psicoterapia cognitiva. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 21(3), 247-254.
Robinson, J. A. y Hawpe, L. (1986). Narrative thinking as a heuristic process [El pensamiento narrativo como proceso heurístico]. En T. R. Sarbin (Ed.), Narrative psychology. The storied nature of human conduct (pp. 111-125). Praeger.
Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept [Los lados más oscuros y más brillantes de la existencia humana: las necesidades psicológicas básicas como concepto unificador]. Psychological Inquiry, 11(4), 319-338. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1104_03
Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness [Teoría de la autodeterminación: necesidades psicológicas básicas en la motivación, el desarrollo y el bienestar]. Guilford Press.
Soto, A., Smith, T. B., Griner, D., Domenech Rodríguez, M. y Bernal, G. (2018). Cultural adaptations and therapist multicultural competence: Two meta-analytic reviews [Adaptaciones culturales y competencia multicultural del terapeuta: dos revisiones metaanalíticas]. Journal of Clinical Psychology, 74(11), 1907–1923. https://doi.org/10.1002/jclp.22679
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 International license. This license allows third parties to cite the text and use it without alteration and for non-commercial purposes, provided they credit the authorship of the work and its first publication in this journal.
-
Authors may enter into other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book), provided they clearly indicate that the work was first published in this journal.
-
The views expressed in the articles are solely the responsibility of the authors and in no case do they reflect the opinions or scientific policies of the journal.