The responsibility of representatives in from of their electors in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdp.111.2021.31080Keywords:
Representative Regime; Democracy; Mandatory Mandate; Revocation of mandateAbstract
The main western states of the world have adopted a form of government initially known as the «Representative Regime» to protect and satisfy the rights of their citizens. It allows voters to hold their representatives accountable for the bad decisions they make, through periodic reelection. In those States, the Representative Regime has largely achieved its purpose. However, in Colombia, the study of the responsibility of the Representatives towards their voters, carried out through an analyticaldescriptive methodology, allowed us to identify that the way in which the representative Regime is specifically regulated in this country, makes it difficult in practice for voters to hold their representatives accountable for their misrepresentation.
Summary:
Introduction. I. THE RESPONSIBILITY OF REPRESENTATIVES IN REPRESENTATIVE REGIMES. A. The appearance of the Representative Regime. B. The obligations of the Representatives in the Representative Regime. II. THE OBLIGATIONS OF REPRESENTATIVES IN COLOMBIA. A. The Representative Regime in Colombia. B. Reduced control over the Representatives in Colombia. CONCLUSION. BIBLIOGRAPHY
Downloads
References
Ackerman, J. (2006), “Sociedad civil y rendición de cuentas”, en Ackerman, J. et al, Elecciones y ciudadanía en el distrito federal, México, IEDF, pp. 11-50, en: http://portal.iedf.org.mx/biblioteca/descargasC.php?id=3
Aguilar, J. (2015), Transparencia y democracia. Claves para un concierto. México, INAI, en: http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/1168
Almarza, Á. (2017), Los inicios del gobierno representativo en la República de Colombia 1818-1821, Madrid, Marcial Pons.
Assemblée nationale (2020), "Analyse du scrutin n° 2758, Première séance du 17/06/2020. Scrutin public sur l’ensemble du projet de loi organisant la sortie de l'état d'urgence sanitaire (première lecture)", en http://www2.assemblee-nationale.fr/scrutins/detail/(legislature)/15/(num)/2758 [15 de junio de 2020].
Avril, P. (1977), “Pouvoir et responsabilité”, en Le pouvoir : Mélanges offerts à Georges Burdeau, París, LGDJ, pp. 9-23
BBC (2019), “Crisis en Puerto Rico: Ricardo Rosselló renuncia forzado por las intensas protestas tras el escándalo del chat”, en https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-49074542 [15 de junio de 2020].
BBC (2019), “Protestas en Chile: el gobierno anuncia que convocará un nuevo Congreso Constituyente”, en https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-50370470 [15 de junio de 2020].
Behn, R. (2001), Rethinking Democratic Accountability, Washington, Brookings Institution.
Bingham Powell, G. (2005), “Calidad de la democracia: reciprocidad y responsabilidad”, Metapolítica, vol. 8, núm. 39, pp. 77-86
Bovens, Mark (2010), “Two Concepts of Accountability: Accountability as A Virtue and as A Mechanism”, West European Politics, Vol. 33, num. 5, pp. 946-967, en https://doi.org/10.1080/01402382.2010.486119
Bobbio, Norberto (2018), Estado, gobierno y sociedad, México, Fondo de cultura económica.
Brunet, Pierre (2012), “La Représentation”, en Troper, M. y Changollaud, D., Traité international de droit constitutionnel, Tome I : Théorie de la Constitution, Paris, Dalloz, pp. 607-641.
Cansino, C. y Covarrubias, I. (eds.), (2007), Por una democracia de calidad. México después de la alternancia. México, Cepcom, Educación y Cultura.
Cantú, G. (2019), “Responsividad democrática distintas aproximaciones a un concepto con un amplio potencial”, Política y gobierno, vol. XXVI, núm. 2, pp. 237-259, en: http://www.politicaygobierno.cide.edu/index.php/pyg/article/view/1300/985
Carre de Malberg, R. (2001), Teoría general del Estado, México, UNAM.
Carrillo, F. (2006), “Instituciones democráticas de rendición de cuentas en América Latina: diseño legal y desempeño real”, en Payne, M. et al, La política importa. Democracia y desarrollo en América Latina, Washington, Banco Interamericano de Desarrollo, pp. 129-162, en: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-pol%C3%ADtica-importa-Democracia-y-desarrollo-en-América-Latina.pdf
Dahl, R. (1989), La poliarquía. Participación y oposición, Madrid, Tecnos.
Dahl, R. (2002), La Democracia y sus críticos, Barcelona, Paidós.
De Vega, P. (1985), “Significado constitucional de la representación política”, Revista de Estudios Políticos, núm. 44, pp. 25-45, en: http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=3&IDN=203&IDA=16225
Duque, J. (2012), “La subpoliarquía colombiana. Deficiencias estatales, democracia deficitaria”, Desafíos, vol. 24, núm. I, pp. 175-229, en: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/2099
DW (2019), “Colombia aprueba polémica reforma fiscal que rebaja impuestos a las grandes empresas”, en: https://www.dw.com/es/colombia-aprueba-polémica-reforma-fiscal-que-rebaja-impuestos-a-las-grandes-empresas/a-51756571 [15 de junio de 2020].
Eberhardt, M. (2018), “La revocatoria de mandato en Colombia: diseño institucional y resultados de su aplicación”, Revista de Derecho Político, núm. 103, pp. 453-483, en: https://doi.org/10.5944/rdp.103.2018.23210
Elster, J. (1998). Introduction, en Elster, J. (ed.). Deliberative Democracy, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 1-18
Escobar, I. (2002), “El sistema representativo y la democracia directa”, en Concha, H. (dir.), Sistema representativo y democracia semidirecta, México, UNAM, pp. 127-191, en: http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/handle/123456789/9319
García, J. (1998), “Responsabilidad política y responsabilidad penal”, Revista Española de Derecho Constitución, año 18, núm. 52, pp. 81-110, en: http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=6&IDN=354&IDA=25385
García, M. y Revelo, J. (2010), Estado alterado, clientelismo, mafias y debilidad institucional en Colombia, Bogotá, Dejusticia, en: https://www.dejusticia.org/wp-content/uploads/2017/04/fi_name_recurso_200.pdf
Garrido, A., Martínez, M. y Parra, F. (2011), Accountability, democracia y reforma política en México, México, Siglo XXI.
Guerra, F. (1992), Modernidad e independencias, Madrid, Mafre.
Imprenta Nacional (2019), Gaceta del Congreso, año XXVIII, núm. 870
Isaza, C. (2015), “El diseño institucional para la rendición de cuentas. Una valoración del caso colombiano”, Gestión y política pública, vol. XXIV, núm. 2, pp. 339-375, en: http://dx.doi.org/10.29265/gypp.v24i2.107
Luna, J. (2007), “Representación política en América Latina, el estado de la cuestión y una propuesta de agenda”, Política y gobierno, vol. XIV, núm. 2, pp. 391-435, en: http://www.politicaygobierno.cide.edu/index.php/pyg/article/view/245/155
Madison, J. (2014), “El Federalista N° 10”, en Hamilton, A., Madison, J. y Jay, J., El federalista, México, Fondo de cultura económica, pp. 35-41.
Mainwaring, S., Bejarano, A., y Pizarro, E. (eds.) (2008). La crisis de la representación democrática en los países andinos, Bogotá, Norma.
Malagón, M. (2012), Los modelos de control administrativo en Colombia (1811-2011), Bogotá, Ediciones Uniandes.
Manin, B. (1995), Principes du gouvernement représentatif, Paris, Flammarion.
Martí, J. (2006), La república deliberativa. Una teoría de la democracia, Madrid, Marcial Pons.
Montesquieu, Ch. (1906), El espíritu de las leyes, Tomo I, Madrid, Librería general de Victoriano Suarez.
Moreno, E., Crisp, B. y Shugart, M. (2003), “The Accountability Deficit in Latin America”, en Mainwaring, S. y Welna, Ch. (eds.), Democratic Accountability in Latin America, Nueva York, Oxford University Press, pp. 79-131
Morlino, L. (2012), “Observando las diferentes calidades de la democracia”, Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública, Vol. 1, núm. 1, pp. 9-48, en: http://www.remap.ugto.mx/index.php/remap/article/view/2/2
Mulgan, R. (2000). “Accountability: An Ever Expanding Concept?”, Public Administration, Vol. 78, num. 3, pp. 555-573
Ospina, M. y Marín, Juan (2018), “Ciudadanía y elecciones en la Nueva Granada. Las definiciones y su reglamentación en 1821-1853”, Revista de historia regional y local, vol. 10, núm. 20, pp. 102-132, en: https://doi.org/10.15446/historelo.v10n20.67722
Payne, M. (2006), “Sistemas de elección legislativa y gobernabilidad democrática”, en Payne, M. et al, La política importa. Democracia y desarrollo en América Latina, Washington, Banco Interamericano de Desarrollo, pp. 41-89, en: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-pol%C3%ADtica-importa-Democracia-y-desarrollo-en-América-Latina.pdf
Przeworski, A. (1998), “Democracia y representación”, Reforma y democracia, núm. 10, pp. 7-32.
Ramírez, G. (2000), “Mandato imperativo y mandato representativo. Una perspectiva diversa el caso colombiano”, Revista Derecho del Estado, núm. 8, pp. 159-168, en: https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/derest/article/view/905/859
Reynold, A. y Reilly B. (1997), The international IDEA handbook of electoral system design, Estocolmo, International institute for democracy and electoral assistance, en: https://www.ifes.org/sites/default/files/electoral-system-design-the-new-international-idea-handbook.pdf
Rivas, G. (ed.) (1998), Correo de Orinoco, Angostura (Venezuela) 1818-1821, Bogotá, FICA.
Rodríguez, M. (2004), “La acción pública de inconstitucionalidad como mecanismo corrector de la crisis de representación en Colombia, 1910- 2003”, Análisis político, núm. 52, pp. 21-33, en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/80431/71121
Rousseau, J.-J. (2007), El contrato social, Madrid, Editorial Esposa Calpe S.A.
Samper, J. (1951), Derecho público interno de Colombia, Bogotá, Biblioteca popular de cultura colombiana.
Schedler, A. (2004), ¿Que es la rendición de cuentas? México, IFAI, en : http://www.infodf.org.mx/capacitacion/documentos/JURIDICO08/LECTURAS/MODULO%202/RENDICIONDECUENTAS.pdf
Schumpeter, J. (2002), Capitalisme, socialisme et démocratie, Quebec, Université de Quebec.
Senado de la República (2019), Por la cual se expide el plan nacional de desarrollo 2018-2022. http://leyes.senado.gov.co/proyectos/index.php/proyectos-ley/cuatrenio-2018-2022/2018-2019/article/227-por-la-cual-se-expide-el-plan-nacional-de-desarrollo-2018-2022-pacto-por-colombia-pacto-por-la-equidad en: [13 de junio de 2020].
Sieyès, E. (1789), Quelques idées de constitution applicables à la ville de Paris, Versailles, Baudouin, Imprimeur de l’Assemblée nationale.
The Economist (2019), Democracy Index 2019, en: https://www.eiu.com/topic/democracy-index. [13 de junio de 2020].
Vanguardia (2019), Incumplir promesas electorales no es delito: Corte Suprema, en: https://www.vanguardia.com/colombia/incumplir-promesas-electorales-no-es-delito-corte-suprema-CI1486411 [15 de junio de 2020].
Vercellone, A. (2013). “Representación y responsabilidad en la teoría de democracia deliberativa”, Revista de la Facultad, vol. IV, núm. 1, Nueva Serie II, pp. 285-300,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.