Euskarazko alfabetatzea Euskal Herriko landa eskoletan (1900-1939) = Alfabetización en euskara en las escuelas rurales del País Vasco (1900-1939)

Autores

  • Joxe Garmendia Larrañaga Universidad del País Vasco
  • Iñaki Zabaleta Imaz Universidad del País Vasco
  • Hilario Murua Cartón Universidad del País Vasco

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.23015

Palavras-chave:

Landa-eskola, Euskal Herria, Alfabetatzea, Nazio identitatea

Entidades:

MINECO EDU2013-44129-P

Resumo

XX. mendeko lehen herenean Euskal Herrian martxan zegoen modernizazio prozesuak irakaskuntzan ere eragin izan zuen. Hala ere, urte horietan, baserri eta landa-gunetan analfabetismo-tasa altuak ziren eta bertako populazioa euskal hiztuna. Egoera hau aldatzeko Bizkaiako eta Gipuzkoako Diputazioek bi esperientzia abiarazi zituzten. Bizkaiko auzo-eskolak (1919-1938) eta Gipuzkoako landa-eskola (1930-1938). Bizkaiko auzo-eskolek, sorreran, euskal eskola eta proiektu elebiduna garatzea nahi izan zuten baina aldaketa politikoek proiektu hau baldintzatu zuten. Gipuzkoako landa-eskolen kasuan, helburua zegoen instrukzio kaxkarrari erantzuna ematea zen. Jarraian dugun lan honen helburua zera da landa-eremuan garatutako bi esperientzia hauek konparatzea, non euskarazko eta gaztelaniazko alfabetatzea elkarrekin erlazionatzen dira.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Aizpuru Murua, Mikel. «El agrarismo guipuzcoano y el nacionalismo vasco (1920-1933)». Historia Agraria 70 (2016): 167-194.

Álvarez Junco, José. Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Madrid: Taurus, 2001.

Ariztimuño, Jose. Obras Completas 2. La democracia en Euzkadi. Lucha de idiomas en Euzkadi y en Europa. Donostia: Erein, 1986.

Arpal Jesús, Begoña Asua y Paulí Davila. Sociedad y Educación en el País Vasco. San Sebastian: Txertoa, 1982.

Arríen, Gregorio. Educación y escuelas de Barriada en Bizkaia. Escuela y Autonomía 1898-1936. Bilbo: Bizkaiko Foru Aldundia, 1987.

Bilbao, Begoña, Gurutze Ezkurdia y Karmele Perez, Euskal. Curriculuma ala Euskal Dimentsioa Curriculumean?.Donostia: Utriusque Vasconiae, 2004.

Calvo Vicente, Cándida. «La enseñanza en la zona rural guipuzcoana en el primer franquismo». Vasconia, 27 (1998): 166.

Castells, Luis. Modernización y dinámica política en la sociedad Guipuzcoana de la Restauración (1876-1915). Madrid: Siglo XXI, 1987.

Costa, Anton. «Escolas en contornas rurais en Galicia: horizonte difícil/horizonte posible». Innovación Educativa 24 (2014): 33-153.

Dávila Pauli y Ana Eizagirre. «Alfabetización y euskaldunización en Euskal Herria». En Leer y Escribir en España, doscientos años de alfabetización, coordinado por Agustín Escolano,187-211. Madrid: Fundación Sánchez Ruiperez, 1992.

Dávila, Pauli. «Curriculum vasco, agentes sociales y libros de texto en euskara hasta 1937». Euskonews 265 (2008). URL: http://www.euskonews.com/0465zbk/gaia46504es.html.

Dávila, Pauli. «Euskal Herria tiene forma de corazón». Historia de la educación 27 (2008): 215-243.

Dávila, Pauli. La política educativa y la enseñanza pública en el País Vasco (1860-1930). San Sebastián: Ibaeta Pedagogía, 1995.

Davila, Pauli. Lengua escuela y cultura. El proceso de alfabetización en Euskal Herria, siglos XIX y XX. Donostia: EHU, 1998.

Delgado, Ander. «¿Amantes de Dios de la patria y de la familia?». Educatio siglo XXI 34, no.3 (2016): 47-64.

Diputación de Vizcaya. Escuelas de Barriada de Vizcaya. Moción Gallano: estatutos, reglamento, plan de cuadros y enseñanza. Bilbao: Imp. Provincial, 1921.

Estornés, Idoia. La Sociedad de estudios vascos. La aportación de Eusko Ikaskuntza a la cultura vasca (1918-1936.) San Sebastián: Eusko Ikaskuntza, 1983.

Ezkurdia Arteaga, Gurutze. «Euskal Herria gaiaren garapena XX. eta XXI. mendeetako testuliburuetan». Ikastaria 16 (2008): 109-142.

Gabriel, Narciso de. Escolantes e Escolas de Ferrado. Vigo:Xerais, 2001.

Garmendia Joxe, Hilario Murua e Iñaki Zabaleta. «De la oscuridad de las aulas de los caseríos a las exclusivas y peculiares escuelas rurales de la Diputación de Gipuzkoa (1931-36)». En Espacios y patrimonio histórico-educativo, editado por Paulí Dávila y Luis M. Naya, 402-405.Donostia: Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo, 2016.

Garmendia, Joxe. «Gipuzkoako landa auzoetan Udalek eta Aldundiak garatu dute hezkuntza-jarduera». Ikastaria 16 (2008): 193-225.

Garmendia, Joxe. «Mikelete postuetako eskolak». Hik Hasi 62 (2001): 41-43.

Garmendia, Joxe. La enseñanza rural en Gipuzkoa. La labor de la Diputación y los Ayuntamientos, 1900-1950. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2004.

Gellner, Ernest. Naciones y nacionalismos. Madrid: Alianza 1988.

Hernández Díaz, Jose María. «La escuela rural en la España del siglo XX». Revista de Educación, no. Extraordinario (2000): 113-136.

Hobsbawm, Eric. Naciones y nacionalismo desde 1780. Barcelona: Edición Crítica, 1991.

Iztueta, Paulo. «Las contradicciones de la cultura vasca: Teoría y praxis». En Lengua, escuela y cultura. El proceso de alfabetización en Euskal Herria, siglos XIX y XX, coordinado por Pauli Davila, 349-50. Bilbao: Universidad del País Vasco, 1995.

Larrañaga, Policarpo de. Emakume Abertzale Batza. Donostia: Auñamendi, 1978.

Larronde, Jean-Claude. El nacionalismo vasco: su origen y su ideología en la obra de Sabino Arana-Goiri. San Sebastián: Ediciones Vascas, 1977.

Letamendia, Francisco. El hilo invisible. Bilbao: EHU-UPV, 2013.

Lopez Adán, Emilio. El Nacionalismo Vasco (1876-1936). San Sebastián: Txertoa, 1977.

López, Ramón. «La construcción y creación de escuelas en la España del primer tercio del siglo XX». Historia de la educación 16 (1997): 65-90.

Martínez, Blanca. «La formación de capital humano en Galicia». Revista Galega de Economía 12, no. 1 (2003): 1-22.

Mintegi, Laura. Julene Azpeitia. Bidegileak. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza-Kultura saila, 1987.

Murua, Hilario. La enseñanza primaria y el magisterio en Gipuzkoa, 1936-1975. Bilbao: EHU-UPV, 2007.

Núñez Seixas, Xosé Manoel. Los nacionalismos en la España contemporánea siglos XIX y XX. Barcelona: Hipòtesi, 1999.

Ostolaza, Maitane. El garrote de la uración. Maestros vascos en la guerra civil y el primer franquismo, 1936-1945. Donostia: Ibaeta-Pedagogía, 1996.

Paliza, Maite. El proyecto de las escuelas de barriada su desarrollo (1919-1938) Una epopeya de la historia de la educación en Bizmaría. Bilbao: Gobierno Vasco, 2015.

Recalde, Itziar. Escuela y sociedad en Euskadi. La enseñanza primaria. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2001.

Riquer Borja de. Escolta Espanya. La cuestión catalana en la España liberal. Madrid: Marcial Pons, 2002.

Rosique, Francisca. Historia de la Institución Teresiana (1911-1936). Madrid: Sílex, 1914.

Rubio Pobes, Coro. La identidad vasca en el siglo XIX. Discurso y agentes sociales. Madrid: Biblioteca Nueva, 2003.

Tivey, Leonard. El Estado Nación. Barcelona: Nova Grafic, 1987.

Zabaleta, Iñaki. «La enseñanza en los orígenes del nacionalismo vasco: la cuestión religiosa». En Las políticas educativas en el País Vasco durante el siglo XX, editado por Pauli Dávila, 89-142. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.

Zufía, Pedro. Las escuelas de barriada en Vizcaya. Bilbao: Diputación de Vizcaya, 1930.

Downloads

Publicado

2019-01-16

Como Citar

Garmendia Larrañaga, J., Zabaleta Imaz, I., & Murua Cartón, H. (2019). Euskarazko alfabetatzea Euskal Herriko landa eskoletan (1900-1939) = Alfabetización en euskara en las escuelas rurales del País Vasco (1900-1939). Historia y Memoria de la Educación, (9), 521–562. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.23015

Edição

Secção

Historical Researches