Footprints of COREM and TSD in the development of Didactics of Mathematics in Spain and Argentina

Authors

  • Pilar Orús Báguena UJI, Castellón
  • Dilma Fregona Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.25049

Keywords:

Didactics of mathematics (DM), Theory of didactical situations in mathematics (TSD), Center d’Observation et de Recherche pour l’Enseignement des Mathématiques (COREM), Resource Center of Castellón (Spain)

Abstract

In this paper we try to show aspects of the birth and development of didactics in France, initiated by one of its pioneers, Guy Brousseau, and the influence that this development had certain communities of Spain and Argentina. A first section deals with the birth and development of the theory of
didactical situations (TSD) at the beginning of the seventies. An institution created at that time, the Center d'Observation et de Recherche pour l'Enseignement des Mathématiques (COREM) played a key role in confronting the teaching practice of a public school with the theoretical developments that trained and in-training researchers developed for more than 25 years. The second section shows institutional aspects of that Center, the relationship among its agents and the resources produced. A third section is dedicated to a brief history of the development of the research field in Spain and Argentina, our countries of origin. Thanks to the support received from our respective states, and from France, we were able to access postgraduate training at the University of Bordeaux. Finally, the creation in 2010 of a Resource Center in Castellón, Spain, where documents produced at COREM are
housed, has encouraged us to study and invite other colleagues to delve deeper into this work. We present here an example of a joint project we have been working on in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigue, Michèle. «Ingénierie didactique». Recherches en didactique des mathématiques 9, no. 3 (1990): 281-308.

Artigue, Michèle. «Ingeniería didáctica». En Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas, editado por Michèle Artigue, Régine Douady, Luis Moreno y Pedro Gómez Guzmán, 33-59. Bogotá: Una Empresa Docente y Grupo Editorial Iberoamérica, 1995.

Ávila, Alicia. (coord.). Rutas de la educación matemática: 30 años de investigación en la revista educación matemática. México: Sociedad Mexicana de Investigación y Divulgación de la Educación Matemática A. C. (SOMIDEM), 2018.

Bosch, Marianna et Yves Chevallard. «La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. Objet d’étude et problématique». Recherches en Didactique des Mathématiques 19, no. 1 (1999): 77-123.

Brousseau, Guy. «Processus de mathématisation». La mathématique à l’école élémentaire. Paris: APMEP (1972): 428-457.

Brousseau, Guy. «Peut-on améliorer le calcul des produits des nombres naturels?». Cahier de l’enseignement élémentaire. Bordeaux: IREM de Bordeaux 13 (1978): 195-237.

Brousseau, Guy. «L'observation des activités didactiques». Revue Française de Pédagogie INRP/ENS éditions 45 (1978): 130-140. hal-00515106.

Brousseau, Guy. «L’ingénierie didactique. D’un problème à l’étude a priori d’une situation didactique». En Actes de la 2ème école Ecole d’été de didactique des mathématiques. Olivet: IREM d’Orléans (1982): 39-60.

Brousseau, Guy. «La tour de Babel». Études en Didactique de Mathématiques, Article occasionnel, no. 2. IREM de Bordeaux (1988): 1-17.

Brousseau, Guy. «Utilité et intérêt de la didactique pour un professeur de collège». Petit X 21 (1989): 48-68.

Brousseau, Guy.«¿Qué pueden aportar a los enseñantes los diferentes enfoques de la didáctica de las matemáticas?, Primera parte». Enseñanza de las Ciencias 8, no. 3 (1990): 259-267.

Brousseau, Guy. Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2007.

Chevallard, Yves. La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Deuxième édition. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1991/1985.

Chevallard, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1997.

Fregona, Dilma y Pilar Orús. La noción de medio en la teoría de las situaciones didácticas. Una herramienta para analizar decisiones en las clases de matemática. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2011.

Fregona, Dilma y Pilar Orús. «El Centro de Recursos en Didáctica de la Matemática Guy Brousseau: un sitio para explorar prácticas de enseñanza de las matemáticas». En Formación de profesores que enseñan matemática y prácticas educativas en diferentes escenarios. Aportes para la Educación Matemática, editado por Dilma Fregona, Silvina Smith, Mónica Villarreal y Fernanda Viola, 109-132. Córdoba (Argentina): FAMAF y Universidad Nacional de Córdoba, 2017.

Gascón, Josep. «Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica». Recherches en Didactique des Mathématiques 52 (1998): 7-33.

Gascón, Josep. «Las tres dimensiones fundamentales de un problema didáctico. El caso del álgebra elemental». Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 14, no.2 (2011): 203-231.

Groupe de Recherche sur l’Enseignement Elémentaire. Les Observations et les Tables Rondes.Compte rendu du colloque organisé par l’IREM de Bordeaux. Talence: IREM de Bordeaux, 1975, Collection L’analyse de la didactique des mathématiques.

Hernández, Jesús. «Introducción». En La enseñanza de las matemáticas modernas, editado por Jesús Hernández, 11-55. Madrid: Alianza Editorial, 1978.

Kilpatrick, Jeremy. «A History of Research in Mathematics Education». En Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning, editado por Douglas Grouws, 3-38. New York: Macmillan, 1992.

Kilpatrick, Jeremy. «La investigación en educación matemática: su historia y algunos temas de actualidad». En Educación Matemática, editado por Jeremy Kilpatrick, Pedro Gómez y Luis Rico, 1-18. Bogotá: Una empresa docente & Grupo Editorial Iberoamérica, 1995.

Perrin-Glorian, Marie-Jeanne. «Théorie des situations didactiques: naissance, développement, perspectives». En Vingts ans de didactique des mathématiques en France, editado por Michèle Artigue, Régis Gras, Colette Laborde, Patricia Tavignot, 97-147. Grenoble: La Pensée Sauvage éditions, 1994.

Rouchier, André. «Naissance et développement de la didactique des mathématiques». En Vingts ans de didactique des mathématiques en France, editado por Michèle Artigue, Régis Gras, Colette Laborde, Patricia Tavignot, 148-160. Grenoble: La Pensée Sauvage éditions, 1994.

Pinkasz, Daniel, Cora Steinberg y Nancy Montes. La Investigación de la enseñanza de Lengua y Literatura y Matemática en la escuela secundaria en Argentina, editado por Flavia Terigi, Betina Duarte y Lucía Natale, Primera edición. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales – FLACSO 2018.

Vergnaud, Gérard y Catherine Durand. «Structures additives et complexité psychogénétique». Revue Française de Pédagogie 36 (1976): 28-43.

Published

2019-12-09

How to Cite

Orús Báguena, P., & Fregona, D. (2019). Footprints of COREM and TSD in the development of Didactics of Mathematics in Spain and Argentina. Historia y Memoria de la Educación, (11), 553–594. https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.25049